وقتی کبریت ها همچون تبر برای نابودی درختان رقابت می کنند

دهاقان-گردشگران این بار با زدن آتش به تنه درختان ماجرای تازه دیگری را به درختان در شهرستان دهاقان درست کرده اند و آنها را زنده زنده می سوزانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، هر روز که می گذرد، درختان کهنسال دهاقان ماجراهای جدیدی را تجربه می کنند و مورد بی حرمتی قرار می گیرند.

اسفند سال ۹۴ بود که با قطع درختان در دره شاه دهاقان، قسمت نخست ماجراهای بی حرمتی به این درختان در دهاقان آغاز شد و سپس ماجرا به بیشه روستای همگین، دزج و مناطق تفریحی دیگر نیز کشانده شد.

فروردین سال ۹۵ نیز این ماجرا ادامه داشت تا اینکه قطع درختان در کنار چشمه زینعلی نیز ادامه پیدا کرد.

شکستن شاخه های جوان درختان نیز ماجرای تازه ای بود که باید درختان تجربه می کردند و متاسفانه امروز ابزارهای مختلفی اعم از اره برقی، چاقوهای تیز و کبریت نیز با تبر رقابت می کنند تا نفس باقیمانده درختان را بگیرند.

گردشگران این بار با زدن آتش به تنه درختان ماجرای تازه دیگری را به درختان درست کرده اند و آنها را زنده زنده می سوزانند.

درختان ۱۰۰ ساله برآفتاب، دزج و همگین، مزارع نجف آباد و...از دست انسانها آسایش ندارند و شاید خواب ابدی در انتظارشان باشد.

بعضی گردشگران چای آتشی خود را در تنه درختان درست می کنند

نادر مشهدی زاده رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری دهاقان، در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار داشت: متاسفانه بعضی از گردشگران چای آتشی خود را در تنه درختان درست می کنند البته از این موارد در شهرستان بسیار مشاهده شده و باید اقدامی جدی صورت بگیرد.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دهاقان، باتوجه به مشکلات این انجمن، تصریح کرد: توانایی نداشتن در تهیه مکان برای دفتر، نداشتن منابع مالی و درآمدزا، بودجه و حمایت نکردن ارگان های مربوطه و همچنین مشارکت نکردن اقشار علاقمند وجوانان در زمینه مورد فعالیت باعث راکد ماندن انجمن شده است.

مشهدی زاده افزود:چنانچه انجمن فعالیت خودرا جدی تر آغاز کند درباره فرهنگ سازی وجلوگیری از بروز مسائلی از قبیل آتش سوزی منابع طبیعی و درختان، قطع و کندن درختان و...راهکارهای با مشاوره یکدیگر اندیشیده خواهد شد.

حفظ درختان بااستفاده از ملات سیمان!

محمد حسین سلامت، دهیار روستای دزج شهرستان دهاقان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، از طرح حفظ درختان بااستفاده از ملات سیمان خبرداد و گفت: این طرح در بیشه دزج اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ درخت کهنسال بااستفاده از این روش محافظت شده، اظهار داشت: نمونه طرح در استان فارس مشاهده شده و هیچ آسیبی به درختان وارد نمی کمند.

دهیار روستای دزج دهاقان، افزود: درحال حاضر اجرای چنین طرح هایی می تواند از قطع نسل درختان جلوگیری کند.

سلامت خاطرنشان کرد: این طرح با هزینه بسیار پایین صورت گرفته و ۴۰ میلیون ریال هزینه در برداشته است.

گردشگران به منابع طبیعی توجه نمی کنند

یک کشاورز اهل روستای همگین نیز در این گفت وگو، اظهار داشت: متاسفانه عامل اصلی نابودی درختان گردشگران و نبود فرهنگ آنهاست، گردشگران علاوه بر قطع و سوزاندن درختان، محیط زیست را نیز آلوده می کنند و بااینکه سطل های زباله در مناطق تفریحی و گردشگری تعبیه شده اما آنها بی توجهی می کنند و زباله های تر و خشک خود را در طبیعت رها می کنند.

وی گفت: باید ارگانها و مسئولان به همراه انجمن هایی وارد عمل شده و در رابطه با برخی از رفتارات توضیحاتی را اعمال نمایند.

این کشاورز روستایی ادامه داد: شکستن شاخه های جوان وآتش زدن در تنه بیشتر توسط افرادی که به قصد تفریح می آیند انجام می شود و رده سنی آنها بزرگسالان هستند.

اما ماجراهای آسیب زدن به درختان در شهرستان دهاقان کماکان ادامه دارد و باز هم به آنها پرداخته می شود، هرچند به عقیده کارشناسان اجرای طرح هایی همچون چیدن سنگ در تنه درختان، ملات سیمان، پرکردن درختان به وسیله خاک و... چندان هم درست نیست چراکه میزان عمر درخت در بلندمدت نیز باید مدنظر گرفته شود و سپس به انجام طرح ها پرداخت، اما امیدواریم روزی برسد که درختانی که به ما آسایش هدیه می دهند، خودهم از این نعمت بی بهره نباشند. /

کد خبر 312460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.