تحریم شویم، به توتال پرداختی نداریم/ضرورت سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در برنامه ششم

وزیر نفت با تاکید بر اینکه اگر تحریمی اتفاق بیفتد، ما تا زمانی که تولید شروع شود، هیچ پرداختی نخواهیم داشت، گفت: در برنامه ششم در حوزه نفت باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا بیژن نامدار زنگنه شامگاه گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری پیرامون موضوع "اما و اگرهای قرارداد توتال"، با بیان اینکه این قرارداد یک نوع سرمایه گذاری خارجی است که با یک پیمانکاری متعارف کاملا متفاوت است، اظهار داشت: هدف از اجرای این قرارداد که حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری، صد درصد توسط مجموعه طرف قرارداد در آن انجام می شود این است که ما حدود ۵۶ میلیون متر مکعب در روز گاز غنی تولید کنیم.

وی افزود: در مرحله اول این قرارداد ۲/۵ میلیارد دلار هزینه می شود و طی ۳/۵ اولین تولید صورت می گیرد و بعد از مدت کوتاهی به ظرفیت کامل می رسد.

ویر نفت ادامه داد: فازهای پارس جنوبی ما شروع به افت تولید می کنند و این افت تولید با افت فشار بر سر چاه ها شروع می شود لذا مهم این است که فشار را نگه داریم تا تولید را به خشکی برسانیم و سقف تولید را حفظ کنیم و براین اساس طبق این قرارداد برای اولین بار ۲/۵ میلیارد دلار برای این کار خرج می شود و یک سکوی فشار افزایی ساخته می شود که وزن این سازه بیست هزار تن است در حالیکه سازه هایی که ما تاکنون برای پارس جنوبی داشتیم زیر سه هزار تن وزن داشتند.

وی با بیان اینکه برای ساخت این سکو باید سرمایه گذاری جدیدی شود، تصریح کرد: کاربرد است سکو تنها برای این فاز نیست بلکه باید برای بقیه فازهای پارس جنوبی هم این کار را انجام دهیم تا تولید مان افت نکند.

زنگنه ادامه داد: برای باقی فازها نیز باید به نوعی صاحب این تکنولوژی شویم و این ظرفیت ها ساخته شود تا این کار در بقیه فازها نیز قابل انجام باشد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ما ۲۷ فاز دیگر در پارس جنوبی غیر از این فاز داریم، گفت: ارزش تولیدات سالانه هر دو فازی که ساخته می شود با نرخ گاز صادراتی حدود ۵/۵ میلیارد دلار است لذا برای ما سرعت در اجرای پروژه ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی یادآور شد: این فاز جزء آخرین فازهایی است که ما در میدان پارس جنوبی اجرا می کنیم و بعد از این باید سعی کنیم مانع افت تولید در این میدان باشیم.

قرارداد توتال اولین قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی

زنگنه با اعلام اینکه این قرارداد اولین قراردادی است که در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی منعقد می شود، اظهار داشت: در آبان ماه سال ۹۴ به صراحت قانون در اجرای وظیفه قانونی که داشتیم، تصمیم نامه ای را در دولت مصوب کردیم که شرایط عمومی قراردادهای نفتی و ساختار آن را به تصویب رساندیم.

وی ادامه داد: بعد از این مصوبه بحث های زیادی صورت گرفت و نهایتا بعد از یکسال به یک اجماع ملی رسیدیم و دولت نیز اصلاحاتی در مصوبه صورت داد و نهایتا این مصوبه طبق قانون اساسی مورد تایید رئیس مجلس قرار گرفت و عملا مثل قانون شد.

زنگنه ادامه داد: بعد از این کار متن قرارداد را نوشتیم و یادداشت تفاهمی که از قبل با توتال صورت داده بودیم را در ۱۲ تیر ماه به قرارداد تبدیل کردیم.

وزیر نفت اظهار داشت: طبق الگوی قرارداد نفتی در هر قراردادی که یک شرکت خارجی می آید الزاما باید یک شرکت ایرانی نیز در کنار آن قرار گیرد تا انتقال تکنولوژی صورت گیرد.

عمده فعالیت توتال نرم افزاری است

زنگنه با تاکید بر اینکه عمده فعالیت توتال نرم افزاری است خاطر نشان کرد: توتال نه چاه حفر می کند، نه سکوی نفتی می سازد و نه لوله کشی می کند بلکه کارها را مدیریت می کند و مهمترین کاری که توتال می کند مهندسی مخزن، مدیریت پروژه و تامین مالی است.

زنگنه گفت: چینی‌ها هم در این پروژه حضور دارند؛ چینی ها در دوره تحریم با ما خوب کار کردند و نگرانی هایی مطرح بود که ما بعداز تحریم آنها را کنار می گذاریم اما ما هیچ وقت دوستان قدیمی خود را فراموش نمی کنیم.

زنگنه همچنین گفت: برای اینکه تبیین شود قرارداد با توتال توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی دارد مجوز شورای اقتصاد را گرفتیم ضمن آنکه یک هیات تطبیق قرارداد نیز با مصوبه دولت تشکیل شده بود نهایتا هیات هفت نفره با بررسی است قرارداد و پیوست های چهارده گانه آن قبل از عقد قرارداد با توتال اعلام کردند این مصوبه هیچ مغایرتی با الگوی قراردادهای نفتی مصوب دولت ندارد و بعد از آن بود که بنده نیز به عنوان وزیر نفت قرارداد را تایید کردم.

در قرارداد توتال با ترک تشریفات مناقصه عمل کردیم

وزیر نفت با اعلام اینکه در این قرارداد با ترک تشریفات مناقصه عمل کردیم و اجازه قانونی خارج از تشریفات مناقصه را داشتیم گفت: به وزیر نفت اجازه داده شده در مواردی که در میادین مشترک تشخیص می دهد خارج از تشریفات مناقصه عمل کند و با توجه به اینکه در آن مقطع تنها متقاضی پای کار شرکت توتال بود و شرکت بین المللی دیگری اظهار علاقه نکرد با این شرکت قرارداد بسته شد و توضیحات لازم نیز با هدف تشریح موضوع به مجلس شورای اسلامی داده شد.

زنگنه با اعلام اینکه در برنامه ششم در حوزه نفت باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم، گفت: به اعتقاد بنده باید نزدیک به هفتاد درصد این منابع باید از منابع خارجی تامین شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک سری از طرح ها در دست ایرانی ها است که امیدواریم تا دوسال آیند تمام شود گفت: این در حالی است که در عین قرارداد تولید زیر ۳/۵ به ما می رسد و سرعت و مدیریت برای ما مهم است.

وزیر نفت گفت: همان طور که اشاره شد توتال نه سکوسازی می کند، نه سکو می سازد و نه حفاری می‌کند؛ با حضور ما و طبق فرآیندی که توتال ملزم به قرارداد است این فعالیت ها به مناقصه می رود و شرکت های ایرانی می توانند در این مناقصه ها شرکت کنند.

درآمد توتال از قرارداد نفتی ۱۲ میلیارد دلار است

وی با اعلام اینکه درآمد توتال از قرارداد نفتی که طول مدت بیست ساله بسته شده، ۱۲ میلیارد دلار است، گفت: ابن درحالیست که درآمد سالانه ما اگر گاز را با نرخ ۱۰ سنت حساب کنیم ۵۴ میلیارد دلار و اگر این نرخ را بیست سنت حساب کنیم ۸۵ میلیارد دلار می شود و در طول عمر پروژه نیز این درآمد به بالای ۱۳۰ میلیارد دلار می رسد لذا اینکه برخی ها می گویند ما در طول بیست سال ۵۰ درصد درآمد را به توتال دادیم کاملا غلط است.

وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای قدیمی خوب است اما در جای خود، گفت: ما نگفتیم که از قراردادهای قدیمی استفاده نمی کنیم، در قراردادهای بی متقابل و متعارف وقتی کار تمام شد و به تولید رسید مثلا ۲۱ روز از ۲۸ متوالی باید تولید را تحویل داد لذا نه تنها مستحق اصل پول است بلکه از همان روز مستحق دریافت تمام پاداش می شود.

وی با اشاره به اینکه قبلا بازپرداخت ۵ یا ۶ ساله بود، افزود: الان بازپرداخت هر رقم سرمایه گذاری ۱۰ سال بعد از شروع تولید است و دستمزد را شانزده سال و نیم پرداخت می کنیم یعنی اگر در این مدت تولید کمتر شود خودش جریمه می شود، افرادی که با ما قرار داد می بندند حرف های بی ربط نمی توانند بزنند زیرا اولین کسانی هستند که زیان می بینند و درآمدشان به شدت پایین می آید.

زنگنه با اشاره به اینکه یک عده انتقادشان بر این است که آی پی سی را قبول ندارند، اظهار داشت: منتقدین می گویند کمیته مشترکی که تشکیل شده منافع ملی را زیر سوال می برد و یا به حاکمیت ملی ضرر می رساند اما باید اذعان داشت که اینگونه نیست، حاکمیت ملی خیلی صریح است و مالکیت بر درون گاز، میعانات و غیره همه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و تمام تاسیسات متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و هر پیچی که در این طرح بیاید متعلق به جمهوری اسلامی و شرکت نفت است.

قراردادهای تجاری عموما در دنیا منتشر نمی شوند

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا قراردادها طبقه بندی شده است، اعلام کرد: این یکی دیگر از انتقاداتی است که به قراردادها مطرح شده لذا باید گفت که قراردادهای تجاری عموما در دنیا منتشر نمی شوند، لذا طبق قانونی که در سال ۹۰ به تصویب رسید قراردادها محرمانه است و مجلس طبق قانون اساسی می تواند هر تصمیمی بگیرد و یا اینکه تصمیمش را عوض کند.

وی با اشاره به اینکه گفته شده بود که چرا در قراردادها جریمه نداریم اظهار داشت: در ذات قرارداد جریمه در نظر گرفته شده است، ما در جهانی به سر می بریم که هر کسی به دنبال منافع خود است، الان دو عضو شورای امنیت در خلیج فارس برای ما کار می کنند و اگر بقیه کشورها هم با ما همراه باشند خوب است لذا اینکه منافع آنها با ما هم راستا شود بهتر است یا اینکه هیچ منفعتی نداشته باشند.

زنگنه ادامه داد: اگر تحریمی خدای نکرده اتفاق بیفتد و یا به هر دلیلی ما نتوانیم این کار را انجام دهیم هیچ پرداختی نخواهیم داشت تا زمانی که تولید شروع شود و در این قرارداد یک اصل وجود دارد و آن اینکه هیچ پرداختی جزاز محل تولید مخزن مجاز نیستیم به پیمانکاران بدهیم.

شرکت های ایرانی در قراردادها فرصت طلایی دارند

وزیر نفت با بیان اینکه وقتی قرارداد فاینانس امضا شود ۲۰ تا ۳۰ درصد پول خودمان را باید بدهیم لذا کسی برای ما فاینانس ۱۰۰ درصد نمی کند، گفت: ۷۰ درصد در کشور طرف مقابل انجام می شود وبا همه گیر و دعواها بیشتر از۳۰ درصد را اجازه نمی دهند که ازسوی کشور میزبان تامین شود اما ۱۰۰ درصد کار به شرکت های ایرانی داده می شود، در قراردادها شرکت های ایرانی در ساخت سکوها، لوله گذاری، تجهیزات و حفاری چاه ها فرصت طلایی دارند.

وی با اشاره به اینکه اگر خوب بجنبیم به راحتی بیش از ۷۰ درصد ارزشی ۵ میلیارد دلار را می توان به داخل ایران منتقل کرد و تا سبب ایجاد شغل در کشور شود، بیان کرد: در قراردادها برای اولین بار در تاریخ صنعتی ایران است که ۱۰ درصد ارزش مالی مزیت قائل شودیم و هیچ محدودیتی برای استفاده از ظرفیت ایرانی وجود ندارد.
برای آی پی سی باید سند رازداری داشته باشیم

زنگنه با بیان اینکه در میدان آزادگان برداشت ما بیشتر از عراق است اما اگر دیر بجنبیم آنها بیشتر از ما برداشت خواهند کرد، اظهار داشت: فرایند مناقصه شروع شده و از شرکت ها دعوت به عمل آمده است، هنوز شورای عالی امنیت ملی سند رازداری و محرمانه تصویب نکرده است، برای آی پی سی باید سند رازداری داشته باشیم، آزادگان و یادآوران دو میدا ن مهمی هستند که ضریب بازیافت خوبی دارند.

نسبت به دنیا و یا میدان های نفتی مشابه عقب هستیم

وی با اشاره به اینکه در آنجا بیش از ۶۰ میلیارد بشکه نفت داریم افزود: در این دو میدان برآورد های به عمل آمده بر این است که زیر ۱۰ درصد با استفاده از تکنولوژی های خودمان می توانیم برداشت کنیم لذا به سرعت تولید افت می کند، باید یکسری اقدامات مهندسی مخزن و افزایش بازیافت صورت گیرد، هر یک درصد افزایش بازیافت درآنجا منجر به ۶۷۰ میلیون بشکه نفت می شود لذا افزایش تولید و بازیافت در این میدان ها هدف اصلی است و کسی حق ندارد از آنها صرف نظر کند.

زنگنه با اشاره به اینکه نسبت به دنیا و یا میدان های مشابه عقب هستیم، اظهار داشت: متاسفانه از تکنولوژی خوب استفاده نشده است لذا نباید صبر کرد تا میدان ها از دست برود تا خودمان یاد بگیریم، شرکت های خارجی به این میدان ها اقبال نشان دادند به طوری که می توان وارد فاز مناقصه شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه فرانسوی ها در اروپا کمتر از بقیه کشورها از سیاست های آمریکا پیروی می کنند، گفت: آنها می خواهند استقلال رای داشته باشند و از سوی دیگرسایر کشورها رقبت بیشتری برای همکاری با ایران پیدا کرده اند.

وی با اشاره به اینکه کاسب به دنبال سود است و این شرکت ها ادعا دارند که می خواهند منافع خود را ماکسیمایز کنند، گفت: مدیران ارشد باید عالی ترین تصمیم را در سطوح بالا بگیرند.

با ۱۰ مجموعه مذاکرات جدی داریم

زنگنه با بیان اینکه بسیاری از میادین با اولویت های ما سازگاری دارند خاطرنشان کرد: الان ۱۰ مذاکره فعال داریم و با ۱۰ گروه کار تشکیل داده ایم و لذا کار را دنبال می کنیم، تولید در نفت حرف اول و آخر را در موازنه قدرت می زند لذا با ۱۰ مجموعه مذاکرات جدی داریم، پروژه ها به موازات هم پیش می رود و تا زمانی که پیشنهاد فنی تمام نشود در مورد پیشنهاد مالی نمی توان صحبت کرد و اگر تعداد شرکت کنندگان زیاد باشد به سمت مناقصه می رویم.

وی با بیان اینکه مذاکرات اول به صورت فنی و سپس قراردادی است، ادامه داد: میدان خزر جز مواردی بود که کسی به سمت آن نیامد، میدان آذر، میدان های آزادگان و یادآوران جز اولویت های یک و میادین مشترک است.

هفته آینده گاز گلستان، مازندران و گیلان به شبکه سراسری متصل می شود

وزیر نفت افزود: هفته آینده بین ۹ تا ۱۲ مردادماه خط ۴۲ اینچی که از دامغان به ساری و نکاح می رسد به گاز متصل می شود و شبکه ۳ استان مازندران، گلستان و گیلان به شبکه سراسری متصل خواهد شد و لذا مشکلی از بابت تامین گاز این استان ها نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه امسال ۲۰۰ مجوز استخدام گرفته شده است، افزود: ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ نفر دیگر هم با امتحان از نخبگان دانشگاهی استخدام خواهند شد و به همین تعداد نیز از میان کسانی که تجربه کاری در صنعت نفت دارند آزمون گرفته خواهد شد.

زنگنه با اشاره به دانشگاه نفت، گفت: این دانشگاه خوب است و از آن حمایت می کنیم لذا باید در کشور شغل ایجاد کرد تا فارغ التحصیلان در شرکت های تولید و استخراج نفت، اکتشاف و استخراج و حفاری مشغول به فعالیت شوند، مگر شرکت نفت چقدر می خواهد استخدام کند.

مصرف بنزین این روزها ترمز بریده است

وزیر نفت با اشاره به اینکه قیمت بنزین ۲ سال است که ثابت مانده است لذا این علامت بدی به نظر می رسد ادامه داد: در سال ۹۵ یک میلیون و۳۵۰ هزار خودرو جدید به خودروهای دیگر اضافه شده است، این روزها مصرف بنزین خیلی ترمز بریده است، ۸۴ میلیون لیتر بنزین مصرف داریم که نسبت به سال گذشته ۵/۸ درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه باید خودروهایی تولید کرد که مصرف کمی دارند و از سوی دیگر حمل ونقل عمومی را توسعه داد گفت: صنعت خودرو فعال شده و سبب ایجاد ثروت و اشتغال در کشور شده است.

کد خبر 312293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.