الگوگیری از سبک زندگی امام صادق(ع)؛ حلال مشکلات جامعه بشری

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: امام صادق (ع) با معارفی که به جامعه منتقل کردند و ارامش را در پرتو عمل به دستورات دین مطرح نمودند از سوی دیگر جلوگیری از فساد بی بند وباری تربیت صحیح فرزند و روشنگری از صفات بارز این امام همام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در جمع مردم باغبادران  با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: یکی از شیوه های کلام الهی برای حفظ وحدت و همبستگی تمسک به ولایت و امامت اهل بیت است چراکه عشق به اهل بیت، الگوبرداری از سیره اخلاقی و رفتاری آنان، یادآوری فضایل و مناقب ائمه معصومین(ع) از جمله سفارش های قرآن در زمینه همبستگی امت اسلام است.

وی افزود: در تفسیر آیه «به ریسمان الهی تمسک کنید و پراکنده نشوید»، می فرماید آل محمد (ص) همان حبل الله متین است که خداوند امر کرده مردم به آن تمسک کنند لذا باید توجه داشت که امام صادق(ع) در زمان امامت خود به عنوان محور اتحاد و نزدیک کننده دلهای مومنان به همدیگر وبسیج کردن انان برای خدمت به جامعه و ایستاد گی در مقابل تجاور وطلم مطرح است واعتصمو بحبل الله ولاتفرقوا مصداقی بارز برای این امام همام است.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: امام صادق (ع) با معارفی که به جامعه منتقل کردند و ارامش را در پرتو عمل به دستورات دین مطرح نمودند از سوی دیگر جلوگیری از فساد بی بند وباری تربیت صحیح فرزند و روشنگری از صفات بارز این امام همام است.

وی ادامه داد: تصوری در بین ما شیعیان است که ائمه ما در شرایط سختی بودند و امام صادق(ع) در شرایط بهتری قرار داشتند و ایشان در شرایط بهتر، کارهای عظیمی انجام داده اند اما در ادامه نیز گفته می شود که شرایط امام صادق(ع) نیز همچون امامان دیگر سخت بود و این امام همام در آن شرایط دست به کار بزرگی زدند.

فرهنگ اضافه کرد: امام صادق(ع)  کار بسیار بزرگی در احیاء دین مبین اسلام و مذهب شیعه انجام داد؛ به نحوی که روایت است که حتی قبل از امام ششم مردم روش صحیح نماز خواندن را هم نمی دانستند.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت امام صادق(ع) در شرایطی به امامت می رسد که خوبان جامعه نیز فقه اسلامی را به درستی نمی‌دانستند و ایشان در تغییر حکومت بنی امیه که جامعه کمی آزادتر می شود به ترویج دین مبین و مذهب شیعه می‌پردازد.

امام جمعه باغبادران بیان کرد: امام صادق(ع) دین اسلام را برای خواص تشریح می کرد و آنها را به مناطق دورتر می‌فرستاد تا آنها مروج دین باشند و در نهایت پس از اتمام دوره سی و چند ساله امامت ایشان، انسان‌هایی تربیت می‌شوند که در فقه و اصول، به درجه کمال می رسند.

وی یادآور شد: در دوران امام صادق (ع) آمادگی نسبی خاصی برای تشکیل حکومت و سپس تمدن اسلامی فراهم شد و این هدفی بود که خط کلی زندگی امام صادق علیه السلام را تشکیل می داد؛ همان گونه که خط و استراتژی کلی امامت این است، رهبر معظم انقلاب درباره این خط کلی فرموده اند «استراتژی کلی امامت، ایجاد انقلاب توحیدی و علوی است. لازمه منطقی این خط مشی کلی، دعوتی همه گیر است در سراسر محیط عالَم اسلام به تلطیف جوّ اشاعه فکر شیعی در همه اقطار.»

فرهنگ خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در سه بُعد برای تشکیل حکومت اسلامی و تأسیس تمدن اسلامی تلاش کرده و این سه محور را در دستور کار امامت چندین ساله خود قرار داده بودند، زیرا شرایط و اقتضائات خاص آن عصر، حضرت را مصمم به این تلاش می کرد.

وی اذعان کرد: از طرفی، فرصت مناسب برای احیای امر امامت و ابراز حقیقت امامت پدید آمده بود. تشکیلاتی پنهانی و قوی نیز تفکر شیعی را در اقصی نقاط سرزمین اسلامی گسترانده بود، همچنین زمینه بسیار خوبی برای ترویج علم ایجاد شده بود و این سه، همان نمودارهای بارز زندگی امام صادق علیه السلام است.

امام جمعه باغبادران با اشاره به اینکه عصر آن حضرت، عصر جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود، متذکر شد: حضرت در این سه بُعد به مبارزه ای خستگی ناپذیر برخاستند و تا آخرین لحظات عمر شریفشان دست از آن نکشیدند لذا ایشان به عنوان یک «مبارز» واقعی در این سه محور تبیین و تبلیغ مسئله امامت، تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی به مبارزه با حکومت ستمگر وقت پرداختند و پایه های آن را تضعیف کردند تا پایه های حکومت اسلامی را پی ریزی کنند.

وی تاکید کرد: امام صادق (ع)با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته های مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کرد.

فرهنگ تصریح کرد: امام صادق(ع) از فرصت های گوناگونی برای دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام استفاده می برد و مناظرات زیادی نیز در همین موضوعات میان ایشان و سران فرقه های گوناگون انجام پذیرفت که طی آنها با استدلال های متین و استوار، پوچی عقاید آنها و برتری اسلام ثابت می شد و همچنین در حوزه فقه و احکام نیز توسط ایشان فعالیت زیادی صورت گرفت، به صورتی که شاه راههای جدیدی در این بستر گشوده شد که تاکنون نیز به راه خود ادامه داده است.

کد خبر 311850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.