خدمات بهزیستی در راستای توسعه عدالت اجتماعی

شهرضا – خدماتی که سازمان بهزیستی ارائه می‌دهد، اقدامی در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ایجاد امکان بهره مندی برای افراد معلول و توانخواه از همه امکانات و زیرساختهای اجتماعی است تا آنان نیز بتوانند همانند سایر افراد زندگی آرام و کم تنشی را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، سازمان بهزیستی، تنها سازمان و ساختاری در کشور ایران است که به طور علمی، به بررسی نارسایی ها و مشکلات اجتماعی می پردازد و از نیروی متخصصان و کارشناسان تحصیل کرده علوم اجتماعی و بهداشتی برخوردار است و به انسان های نیازمند کمک می کند. این سازمان تلاش می کند تا ریشه مشکلات را پیدا کرده و بیماری ها و معضلات اجتماعی را از ریشه درمان کرده، از بین ببرد.

یکی از مسؤولیت ها و وظایف سازمان بهزیستی، رسیدگی به وضع معلولان جامعه است. سازمان بهزیستی، در کار برنامه ریزی و درمان، و یا نگهداری از این معلولان تلاش می کند و با خدمات رایگان خود، باری از دوش خسته خانواده های این نیازمندان بر می دارد؛ ولی با توجه به حجم انبوه معلولان در کشور، لزوم توجه جدّی به این قشر از جامعه، توسط مسؤولان و دست اندرکاران را می طلبد.

محمد علی صادقی – رییس اداره بهزیستی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: این سازمان در ۲۵ تیرماه ۱۳۵۹ به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد.

وی افزود: این ارگان، عدالت خواه و عدالت جو بوده و خود را مکلف به خدمت رسانی و عدالت اجتماعی می دانسته و هنوز در چشم انداز ورود به دهه ۴۰ خدمت خود از این مهم دست برنداشته است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا با بیان اینکه این سازمان با حدود ۶۰ فعالیت عمده و بیش از ۱۶۰ فعالیت جزء و خرد در خدمت جامعه است، افزود: سلامت نگری و سلامت محوری، جایگزینی خدمات قادر سازانه در مقابل خدمات حمایتی، محور قرار دادن آسیب‌های اجتماعی در مقابل آسیب دیدگان و تبیین و شناخت علمی و سیستماتیک آسیب‌های اجتماعی و معلولیت ها از اهداف سازمان بهزیستی است.

صادقی با اشاره به وظایف سازمان بهزیستی، بیان کرد: وظایف عام شامل خدماتی است که به کل جامعه ارائه می‌شود و وظایف خاص شامل خدماتی که به اقشار خاصی از جامعه ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه اهداف توانبخشی نوین سازمان تغییر نگرش مردم و جامعه نسبت به معلولان و ورود معلولان در کلیه فعالیت های جامعه است، افزود: سلامت نگری و سلامت محوری، جایگزینی خدمات قادر سازانه در مقابل خدمات حمایتی، محور قرار دادن آسیب‌های اجتماعی در مقابل آسیب دیدگان و تبیین و شناخت علمی و سیستماتیک آسیب‌های اجتماعی و معلولیت ها از اداف سازمان بهزیستی است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا گفت: تأکید جدی بر تسهیل شرایط مشارکت و حمایت مردم در بخش غیر دولتی، بهینه سازی خدمات و کیفیت بخشیدن به آنها با هماهنگی درون بخشی و برون بخشی و ارزشیابی مستمر و حذف فعالیت های موازی از دیگر اهداف سازمان بهزیستی است.

صادقی تصریح کرد: سالمندان، بیماران مبتلا به ام. اس که دچار معلولیت شده اند، بیماران مبتلا به سرطان که دچار معلولیت شدند، افراد در معرض آسیب، افراد آسیب دیده اجتماعی، خانواده های دوقلوها و چندقلوها، خانواده های متقاضی فرزند خواندگی، خانواده های معتادان ودر یک کلام آحاد و گروه‌های مختلف جامعه از بدو تولد تا مرگ از گروه‌های تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان شهرضا است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶هزارو ۹۵۰ نفر در سه حوزه توانبخشی، امور اجتماعی و امور فرهنگی تحت پوشش اداره بهزیستی شهرضا هستند، گفت: ۶۱ مرکز تحت نظارت بهزیستی در سطح شهرستان فعالیت می کنند.

رییس اداره بهزیستی شهرضا بیان کرد: فعالیت ۲ گروه همیار بهداشت روان با عضویت ۵۰ کارشناس و متخصص در امر فعالیت بهداشت روان جامعه، ۲۴ واحد مهدهای کودک خصوصی شهری و روستایی، ۳ مجتمع خدمات بهزیستی شهری و روستایی، یک کلینیک مددکاری اجتماعی شهری، یک واحد خانه کودک و نوجوان (خانه میلاد) برای نگهداری شبانه روزی ۱۵ کودک بی سرپرست و بد سرپرست از دیگر خدمات بهزیستی شهرستان در حوزه پیشگیری است.

صادقی با بیان اینکه پیش بینی دولت در برنامه توسعه ششم برای هر معلول حقوق اداره کار است، گفت: ۱۱۷وسیله توانبخشی برای گروه های مختلف معلولان وجود دارد که شامل عصا، ویلچر، واکر، تشک مواج و سمعک است اما در بخش سمعک و ویلچر برقی برای معلولان با کمبود روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، ۷۲ زن تحت پوشش بهزیستی با ایجاد اشتغال توانمند شدند، گفت: ۲ میلیون و۲۰۰ هزارو تومان سرمایه کار ویژه زنان سرپرست خانوار به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

توسعه خدمات بهزیستی، در واقع اقدامی در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ایجاد امکان بهره مندی برابر همه افراد از همه امکانات اجتماعی است.

سعید صادقی – مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا اظهار کرد: در هفته بهزیستی امسال مجموعا ۱۸۳ طرح خدماتی در سراسر استان اصفهان افتتاح می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال در حوزه پیشگیری ۲ مرکز مشاوره ژنتیک با اختصاص اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ۲ مرکز مشاوره روانشخناختی با اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال و ۳ مرکز اقامتی میان مدت درمان و بازتوان اعتیاد با اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال در سراسر استان اصفهان مورد افتتاح و بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: در بخش اجتماعی نیز امسال ۴ باب مهدکودک با اختصاص ۳ میلیارد ریال، یک باب خانه کودک و نوجوان مهر سبحان با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، یک باب خانه امن با اعتبار ۹ میلیارد ریال و یک باب کلینیک مددکاری با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال ایجاد شده که به بهره برداری می‌رسد.

صادقی ادامه داد: امسال یک باب مرکز توانبخشی جسمی حرکتی اردیبهشت با اعتبار ریالی یک میلیارد، یک باب مرکز شبانه روزی سالمندان امید در شهرستان میمه با اعتبار ۹۲۰ میلیارد ریال و یک باب درمانگاه توانبخشی شهدای دزیچه با اختصاص ۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال در حوزه توانبخشی افتتاح خواهد شد.

وی گفت: در بخش مشارکتها نیز امسال ۷۷ واحد مسکن با اختصاص اعتباری بالغ بر ۴۸ میلیارد ریال و ۸۱ طرح اشتغال با اختصاص ۲۹ میلیارد ریال ایجاد شده که در هفته بهزیستی به بهره برداری می‌رسد.

مدیر کل اداره بهزیستی استان اصفهان خبر از افتتاح ۲ طرح در بخش پشتیبانی این اداره در سطح استان اصفهان در هفته بهزیستی داد و افزود: سالن اجتماعات بهزیستی شهرستان سمیرم که با اعتبار ریال ۴۲۰ میلیون و ساختمان مرکز توسعه خدمات بهزیستی شهدا با اختصاص ۵۰۰ میلیون ریال ایجاد شده است، به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 311432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.