۱۵۳ هزار تُن گندم و جو ازکشاورزان اصفهان خریداری شد/پرداخت۱۱۸هزار میلیاردریال به گندمکاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تاکنون ۱۱۵ هزار تُن گندم و ۳۸ هزار و ۲۰۰ تُن جو به روش تضمینی از کشاورزان این استان خریداری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا محسن کریمیان با اشاره به اینکه در این زمینه ۱۱۸ هزار میلیارد ریال به گندمکاران این استان پرداخت شده است، اظهار داشت: در سالجاری هر کیلوگرم گندم با قیمت یک هزار و ۳۰۰ تومان و هر کیلو جو با قیمت یک هزار و ۳۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برای حمایت از کشاورزان این استان اقدام های خوبی انجام شده است که توزیع نهاده‌ با قیمت ‌های یارانه‌ دار، فعالیت‌ های تحقیقاتی و پژوهشتی برای ایجاد ارقام مقاوم و ترویج ارقام جدید، آبیاری و داشت محصولات از جمله این اقدام هاست.

وی بیان داشت: در سال زراعی جاری ۶۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت گندم آبی و حدود ۲۱ هزار هکتار از این زمین ها به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

کریمیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ رقم گندم در استان اصفهان کشت می‌شود، افزود: در مناطق سرد استان ارقام پیشگام، میهن و الوند، در مناطق معتدل استان، ارقام پیشتاز، پارسی و بک ‌گراس روشن و در مناطق گرمسیری ارقام ارگ و افق کشت می ‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین حدود ۳۹ هزار هکتار از زمین های استان اصفهان به کشت جو آبی و یکهزار و ۵۰۰ هکتار به کشت جو دیم اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه قیمت خرید تضمینی ذرت دانه ‌ای با سه درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید و با رطوبت حداکثر را ۱۴ درصد یکهزار و ۶۵ تومان، چغندر قند بهاره با عیار ۱۶ درصد را ۳۰۹ تومان و چغندر قند پاییزه با عیار ۱۶ درصد را ۲۹۷ تومان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: قیمت تضمینی حبوبات در شرایطی که سالم، درجه یک و بدون هرگونه موارد خارجی در کیسه‌ های ۵۰ کیلوگرمی باشد، برای هر کیلوگرم نخود ۲ هزار و ۶۸۵ تومان، لوبیا چیتی ۲ هزار و ۶۱۰ تومان، لوبیا سفید ۲ هزار و ۶۰۹ تومان، لوبیا قرمز ۲ هزار و ۴۹۴ تومان و عدس ۲ هزار و ۸۸۳ تومان است.

کریمیان ادامه داد: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلو سیب زمینی مرغوب، سالم و بدون آفت‌ زدگی و مواد خارجی، سیب زمینی بهاره ۴۱۲ تومان و هر کیلو پیاز بهاره ۲۷۴ تومان نرخ گذاری شده است.

وی همچنین به موضوع اصلاح روش‌های آبیاری مزارع و باغات کشاورزی با به کار گیری روش های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: راندمان آبیاری به روش میکرو (موضعی و تیپ) به بیش از ۹۰ درصد می ‌رسد درحالیکه راندمان آبیاری معمولی حدود ۴۵ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: در سال گذشته با تخصیص یک هزار و پنج میلیارد ریال بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان اصفهان به انواع سامانه های نوین آبیاری از قبیل قطره ای، تیپ، کم فشار و بارانی مجهز شد.

وی ادامه داد: تجهیز این وسعت زمین کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری صرفه جویی ۵۲ میلیون مترمکعبی را در پی داشته است.

کد خبر 310874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.