هنوز از رکود مسکن خارج نشدیم/تداوم رکود تا پایان امسال/افزایش نرخ ساخت نداریم

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان با تاکید بر اینکه در قیمت ساخت مسکن افزایش قیمتی نخواهیم داشت و نرخ زمین نیز تغییر چندانی نخواهد کرد، گفت: هنوز از رکود مسکن خارج نشدیم و حداقل شش ماه یا پایان سال این رکود تداوم دارد.

احمد تولا در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به اینکه تداوم رکود در بازار مسکن به دلیل نبود رخداد خاص و رونق است، اظهار داشت: تمام اتفاقات بعد از برجام تاثیر آنچنانی بر اقتصاد کشور از جمله بازار مسکن نداشته است.

وی پیرامون اینکه مردم همچنان در انتظار ارزان‌تر شدن قیمت مسکن هستند که این امر بر رکود بازار مسکن دامن زده است، افزود: با پابرجا بودن این شرایط مردم از خرید خودداری می‌کنند مگر نیاز مسکن به حالت انفجار برسد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان ادامه داد: در نقطه مقابل انتظار کاهش قیمت مسکن، نرخ اجاره‌بها هر روز در حال افزایش است و این نشان از نیاز موجود بوده اما خریدی انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر قدرت خرید مردم بسیار پایین است و تعادلی بین دستمزد آنها و قیمت واحدهای مسکونی وجود ندارد و به دلیل مشکلات موجود سرمایه‌گذاران به بخش مسکن وارد نمی‌شوند.

تولا در پاسخ به اینکه چرا هنوز مشکل رکود بازار مسکن طی سال‌های متوالی رفع نشده است، بیان داشت: هنوز دولتمردان اراده کافی برای حل مشکل مسکن ندارد و با وجود اشتغال‌زایی فراوانی در این بخش هنوز سیاست‌گذاران کشور برای رونق آن چاره‌ای نیندیشیده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه آمارهای غلطی در ذهن دولتمردان مبنی بر اینکه خانه‌های خالی بسیاری در کشور داریم و دیگر نیاز به مسکن جدید نیست، وجود دارد، اما این تصور اشتباهی است و همچنان نیازمند ساخت و ساز هستیم.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان افزود: خانواده‌ها به دلیل افزایش جمعیت، نیازمند تغییر و توسعه بحث مسکن هستند و این فضا را برای ساخت و ساز جدید مهیا می‌کند.

هنوز از رکود مسکن خارج نشدیم

وی با تاکید بر اینکه هنوز از رکود مسکن خارج نشدیم و حداقل شش ماه یا پایان سال این رکود ادامه دارد، گفت: در قیمت ساخت افزایش قیمتی نخواهیم داشت و نرخ زمین نیز تغییر چندانی نخواهد کرد.

تولا پیرامون اینکه در ساخت و ساز خانه نیز در وضعیت راکد است و رونق نیست، اظهار داشت: چشم‌انداز خوبی را در حوزه ساخت و ساز نداریم.

وی با بیان اینکه فعالیت افراد غیر حرفه‌ای در ساخت و ساز ضربه سنگینی به این حوزه وارد ساخته است، افزود: تنها چند شرکت در حوزه ساخت و ساز در اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی هر دو در شرایط رکود ساخت و ساز به سر می‌برند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان بیان داشت: احتمال دارد که ساختمان‌ها در منطقه‌ای گران یا ارزان‌تر به فروش برسد، اما اینکه قیمت‌های مسکن افزایش داشته به هیچ‌وجه واقعیت ندارد.

اقتصاد بدون تقاضا هیچ توجیهی ندارد

وی پیرامون اینکه اقتصاد بدون تقاضا هیچ توجیهی ندارد، افزود: هر چقدر هم که قیمت‌ها بالا برود اگر مشتری نباشد خانه‌ها روی دست سازندگان می‌مانند و سرمایه‌های کشور راکد می‌شوند.

تولا گفت: تا وقتی نتوانیم اقتصاد مقاومتی را در کشور استوار کنیم به طور متوالی وضعیت رکود و تورم در بخش‌های مختلف از جمله مسکن ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بحث رکود مسکن ناشی از شکل ادواری این بخش است که هر چند سال یک بار شاهد رکود و مجددا رونق در این بازار هستیم، اما این بار موضوع مقداری پیچیده‌تر شده که به وضعیت اقتصاد در ابعاد داخلی و بین‌المللی مربوط می‌شود.

وام مسکن مشکلی را حل نمی‌کند

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان با بیان اینکه وام‌هایی که دولت مقرر شد برای خانه‌دار شدن مردم پرداخت کند چند ویژگی باید داشته باشد، اظهار داشت: نخست اینکه وام برای خرید مسکن باشد که دریافت آن توسط انبوه ساز و سازنده و بازپرداخت توسط خریداری و بخشی از خرید مسکن این وام را پوشش دهد.

وی ادامه داد: همچنین وام باید به نحوی باشد که اقساط آن در حد قدرت مالی و خرید مردم باشد.

تولا افزود: معتقدیم چنانچه تسهیلات متفاوتی با عناوین وام بافت فرسوده، وام خانه اولی‌ها و وام با سپرده‌گذاری برای تحریک بازار مسکن تصویب شد، اما این راهکارها هم نتوانسته استقبال مردم را در پی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تخصیص وام مسکن خیلی نمی‌تواند در رونق بازار مسکن تاثیر گذار باشد، گفت: باید عناوین از وام‌های مسکن برداشته شود و این وام آزاد برای تمام افراد قداوطلب باشد و رقم وام نیز آزاد گردد و افراد بتوانند اقساطی خریدار خانه باشند.

حمایت از تولید داخلی در تمام ابعاد برای ایجاد ثروت است

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان پیرامون اینکه مسکن مهر نقاط مثبت و منفی داشت و نمی‌توان یکجانبه آن را رد کرد، اظهار داشت: عمده مشکل مسکن مهر تزریق پول زیاد به این بخش، پایین بودن کیفیت‌ها، نامناسب بودن مکان‌ها که غالبا در محل‌های دور و پرت هستند، نبود زیرساخت‌های اشتغال، مراکز درمانی، تجاری، تحصیلی، سیستم‌های آب و برق و گاز و واگذاری ساخت آنها به افراد غیرمتخصص بوده است.

وی تصریح کرد: برخی تعاونی‌ها که وظیفه‌ اجرای پروژه‌های مسکن مهر را به عهده داشتند حتی یک بار در عمرشان خانه نساخته بودند و بخش اعظمی از آنها هنوز نتوانستند خانه‌ها را تحویل دهند.

تولا تاکید کرد: تا وقتی نتوانیم اقتصاد مقاومتی به دور از نفت را در کشور استوار کنیم به طور متوالی وضعیت رکود و تورم در بخش‌های مختلف از جمله مسکن ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی در تمام ابعاد برای ایجاد ثروت است، گفت: رونق صنعت، کشاورزی، گردشگری و سایر بخش‌ها می‌تواند امکان درآمدزایی جامعه را افزایش دهد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان افزود: اگر این اتفاق رخ دهد و نقدینگی به شکل پایدار و نه به شکل تورمی و دلالی ایجاد شود می‌توان به رونق بخش مسکن هم امیدوار بود.

کد خبر 310865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.