مرگ بیش از یک میلیارد انسان در قرن بیست و یکم بر اثر مصرف سیگار

شایع ترین رفتار بد بشر در قرن حاضر استفاده از سیگار است.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

هرچه سن شروع سیگارکشیدن، پایین‌تر و تعداد سیگارهای مصرفی و عمق استنشاق آن بیش‌تر باشد، درصد مرگ‌ومیر بالاتر می‌رود.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، جان خود را از دست خواهند داد.

افزایش انعقاد پذیری خون، التهاب در عروق اندام های مختلف، تجمع پلاکتی، اسپاسک کرونر که منجر به مرگ مغزی می شود از خطرات مصرف سیگار به شمار می رود.

یک میلیون نفر در سال قربانی ناخواسته سیگار می شوند

فوق تخصص بیماری های قلب و عروق اعلام می کند: در سیگار ۴ هزار نوع ماده سمی وجود دارد که عوارض بسیار زیادی برای سلامتی انسانها دارد.

حمید صانعی در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن بیان اینکه در حال حاضر یک و نیم میلیارد نفز سیگاری در جهان وجود دارند، اظهارمی کند: سیگار باعث مرگ بیش از یک میلیارد انسان در قرن بیست و یکم خواهد شد در حالی که این آمار در قرن بیستم ۱۰۰ میلیون نفر بوده است و این آمار وحشتناکی است.

وی تاکید می کند: سیگار در سال باعث مرگ ۶ میلیون نفر در جهان می شود  که یک ششم این افراد همکاران یا خانواده های سیگاری ها هستند و در واقع یک میلیون نفر در سال قربانی ناخواسته سیگار می شوند که این عدد در سال ۲۰۳۰ به ۸ میلیون نفر درسال می رسد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طول عمر زنان سیگاری ۱۴ سال و مردان ۱۳ سال کمتر از همنوعان خود است، می افزاید: مردان سیگاری ۱۳ سال کمتر از همنوعان خود عمر می کنند و این به معنای هدر دادن سرمایه های اجتماعی یک ملت است.

وی یادآور می شود: به جز افزایش فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی، گرفتاری عروق محیطی در سیگاری ها بیشتر دیده می شود وسرطان ریه در افراد سیگاری ۲۰ برابر بیشتر از سایر افراد جامعه است.

۹۰ درصد سرطان‌های ریه و ۷۰ درصد بیماری‌های ریوی، به مصرف دخانیات مربوط می‌شود

در گذشته اگر فردی سرفه‌های مزمن داشت، اولین تشخیصی که به ذهن هر کسی می‌رسید، بیماری «سل» بود، اما امروزه مهم‌ترین علت سرفه‌های مزمن و طولانی، مصرف سیگار و دیگر دخانیات است.

البته همه می‌دانند که سیگار عاملی برای سرفه است‌ ولی شاید خیلی‌ها ندانند که سیگار در درازمدت باعث تخریب ریه می شود.

این تخریب به‌حدی پیشرفت می‌کند که فرد برای ادامه‌ زندگی خود، نیازمند پیوند ریه می‌شود و بدون کپسول اکسیژن نمی‌تواند زنده بماند و حتی از کوچک‌ترین فعالیت‌های روزمره نیز عاجز می‌گردد.

فوق تخصص بیماری های قلب و عروق اظهارمی کند: دود سیگار در درازمدت با فلج کردن مژک‌های سلول‌های جدار مجاری تنفسی، باعث افزایش استعداد فرد به بروز عفونت‌های ریوی می‌شود.

دکتر صانعی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد سرطان‌های ریه و ۷۰ درصد بیماری‌های ریوی، به مصرف دخانیات مربوط می‌شود، ادامه می دهد: احتمال بروز سرطان ریه در افراد سیگاری، به‌شدت بالاست‌ به‌طوری که در افرادی که تا ۱۴ نخ سیگار در روز می‌کشند، احتمال بروز سرطان ریه، تا ۸ برابر بیشتر می‌شود، اگر این تعداد به ۲۵ نخ برسد، احتمال بروز سرطان ریه تا ۲۰ برابر افزایش می‌یابد.

وی تصریح می کند:خطر مرگ ناشی از سرطان ریه، با افزایش تعداد نخ مصرفی سیگار، افزایش می‌یابد و به‌عبارت دیگر، هرچه فرد تعداد سیگار بیش‌تری بکشد، سرطان ریه در او کُشنده‌تر می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می افزاید: احتمال سرطان ریه در زنان سیگاری ۲۰ برابر و در مردان، ۱۰ برابر افراد غیرسیگاری است، می گوید: این خطر بیش از آن‌که به تعداد نخ سیگار مصرفی وابسته باشد، به مدت مصرف دخانیات مرتبط است.
وی علت اصلی بیماری‌های انسدادی و مزمن ریه را در مصرف سیگار می داند و تاکید می کند: البته عامل‌هایی چون ژنتیک و شغل می‌تواند درجه‌هایی از این بیماری‌ها را ایجاد کند ولی عامل اصلی، سیگار می‌باشد؛ حتی آلودگی نیز تنها می‌تواند تشدیدکننده‌ بیماری باشد و عامل بیماری نیست.

این بیماری تا حد زیادی غیرقابل بازگشت است و شامل انواع مختلفی می‌باشد که عمده‌ترین آن، «برونشیت مزمن» و «آمفیزم» است. البته این دو شکل با درجه‌های متفاوت در هر بیمار وجود دارند و یکی بر دیگری غلبه دارد.
تمام انواع دخانیات مانند سیگار، پیپ، قلیان و سیگار برگ می‌توانند در ایجاد این بیماری مؤثر باشند و تعداد سیگار مصرفی و مدت مصرف، در شدت بیماری تأثیر دارد.

تنها درمان اصلی این بیماری، قطع مصرف سیگار است. اگرچه در مواردی، این بیماری غیرقابل بازگشت است ولی اگر سیگار زیر سن ۵۰ سالگی قطع شود، مسیر پیش‌رونده‌ عوارض، کاهش می‌یابد چراکه در این سنین، ریه هنوز قدرت و توان بازسازی خود را به‌طور کامل ازدست نداده است.

نکته‌ قابل توجه این است که این بیماری می‌تواند در افرادی که در معرض دود سیگار دیگران هستند نیز ایجاد شود.

سیگار هم‌چنین یک عامل خطر مهم برای ایجاد برونشیت مزمن است. سیگاری‌های افراطی در معرض خطر بیشتری نسبت به سیگاری‌های متوسط هستند، امّا در معرض مقادیر کم دود سیگار بودن، چنانکه در سیگار کشیدن تحمیلی دیده می‌شود نیز زیان آور به نظر می‌رسد

آمفیزم در اثر تخریب ریه به وجود می آید که می‌تواند به دلیل صدمه مستقیم دود سیگار، اکسیدان‌های القاء شده و یا تولید مواد واسطه‌ای التهابی جدید به‌دلیل تماس با دود باشد. برونشیت مزمن نیز ناشی از مکانیسم‌های مشابه در راه های تنفسی است

سیگاری‌ها نسبت به غیرسیگاری‌ها احتمال بیشتری برای ابتلاء به سرطان دهان، گلو و مری دارند و خطر این سرطان‌ها برای پیپ و سیگار برگ بیشتر از سیگارهای فیلتردار است.

بد نیست افراد سیگاری بدانند که سرطان‌ معده و پانکراس با شیوع بیشتری در سیگاری‌ها نسبت به غیرسیگاری‌ها رخ می‌دهد.
 

کد خبر 310573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.