"خانه صنایع دستی" در  شهرستان ها راه اندازی می شود/ایجاد حداقل یک سایت موزه در فریدن

فریدن - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: ایجاد یک خانه صنایع دستی در هر شهرستان از مهم ترین شعارهای میراث فرهنگی است که در حال پیگیری است.

فریدون الهیاری در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریدن با بیان این که  میراث فرهنگی  مهم ترین افتخار و ارزشمند ترین مزیت برای کشور به شمار می رود، اظهار داشت: این بخش خوشبختانه مورد اهتمام تمام مسئولان و مقامات نظام است و تاکنون چنین شرایطی برای یک حوزه وجود نداشته است .

وی با بیان این که میراث فرهنگی در مورد استان اصفهان اهمیت ویژه ای می یابد، عنوان داشت: شهرستان فریدن با وجود آن که درخشش و سابقه  چندانی در بحث معرفی و تبلیغ  میراث فرهنگی خود نداشته است؛ اما  امروز با دارا بودن سابقه کهن تاریخی و باستانی، سایت ها و پایگاه های ارزشمند باستان شناسی  و ظرفیت عظیم گردشگری به عنوان پتانسیلی غنی مطرح شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در ادامه با تاکید بر این موضوع که حفاظت از آثار باستانی وظیفه ای ملی و همگانی است، بیان کرد: همه افراد علاقه مندی که دغدغه فرهنگ دارند باید در این امر خطیر کمک کنند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی به عنوان نماد حاکمیتی وظیفه برنامه ریزی و قانونگذاری را بر عهده دارد اما همه باید دست به دست هم دهند تا این سرمایه های ارزشمند حفظ شود.

وی مردم را بزرگ ترین پشتوانه میراث فرهنگی دانست و گفت: در وهله اول این خود مردم هستند که پاسدار تاریخ و هویت خود می شوند.

الهیاری نا آگاهی را از عوامل  آسیب رسانی به سایت های تاریخی و باستانی دانست و گفت: متاسفانه عده ای بدون دانش و آگاهی زحمت و هزینه بیهوده متحمل می شوند  و به این ذخائر ارزشمند آسیب وارد می کنند.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر صریح برای ممانعت از تعرض به سایت های باستانی گفت: سایت های باستانی باید از هر گونه تهدید و خطری مصون بمانند و برخورد جدی با هنجارشکنان و متخلفان صورت بگیرد.

وی در خصوص کاوش های باستانی گفت: این کاوش ها باید مرحله به مرحله و بر اساس ظرفیت های پژوهشی و امکانات موجود صورت بگیرد و این طور نیست که میراث فرهنگی بلافاصله و تنها بر اساس حدس و گمان اقدام به کاوش نماید.

وی افزود: در بسیاری از موارد سیاست میراث فرهنگی در این است که مدفون ماندن سایت های باستانی و عدم کاوش آن تا رسیدن به شفافیت قطعی موجب حفظ آن ها نیز خواهد شد چرا که خاک بهترین محافظ این آثار است.

وی تاکید کرد: هر گونه اقدام بی تدبیر برای حفاری و یا کاوش این سایت ها قطعا آسیب زا خواهد بود .

الهیاری در ادامه با اشاره به حساسیت موجود در خصوص ورود به طرح های باستانی؛ نسبت به مطالعه و راه اندازی حداقل یک سایت موزه در شهرستان فریدن قول مساعدت داد و گفت: با وجود محدودیت های مالی و اعتباری  این طرح به سازمان پیشنهاد شده است.

وی در ادامه تقویت و پویایی  میراث فرهنگی را در گرو مشارکت جمعی دانست و افزود: باید از ظرفیت تمام افراد علاقه مند در قالب انجمن میراث فرهنگی، سمن ها و تشکل ها بهره برد.

این مسئول در خصوص صنایع دستی گفت: ایجاد یک خانه صنایع دستی در هر شهرستان از مهم ترین شعارهای میراث فرهنگی است که  نیازمند مکان مناسب و تسهیلات کافی است و این طرح در قالب مرکزهای دانش بنیان در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر لزوم احیای رشته های بومی صنایع  دستی افزود: متاسفانه بسیاری از رشته های بومی این حوزه به خصوص در روستاها به فراموشی سپرده شده است و لازم است علاوه بر شناسایی این محصولات نسبت به مستند سازی، معرفی، و به روز رسانی آن ها با توجه به نیازهای امروزی همت گمارد.

الهیاری در ادامه با بیان این که صنایع دستی یک ظرفیت اقتصادی  بزرگ و از محورهای مهم اشتغالزایی  به شمار می رود،  از ابلاغ بسترها و برنامه های حمایت از صنایع دستی در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: در جلسه اخیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان، با مساعدت و توجه استاندار؛ نگاه ویژه ای به 4 شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت وجود داشت  که علت این اولویت بندی؛  مهاجر فرستی و عدم توسعه یافتگی این شهرستان ها بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در ادامه با تاکید براهمیت بخش گردشگری اظهار داشت: گردشگری تا زمانی یک ظرفیت عظیم به شمار می آید که همراه با خلاقیت، ابتکار و حرکت باشد و تا وقتی که این پیوست ها وجود نداشته باشد پیشرفتی در این حوزه رخ نخواهد داد.

وی با انتقاد از  وجود کم کاری و نیز به حاشیه رفتن این بخش در شهرستان،  خاطر نشان کرد: به محض مشارکت عمومی و فعال شدن آحاد جامعه و دستگاه های متولی این بخش تقویت خواهد شد و جهش بزرگی در حوزه اقتصادی شکل خواهد گرفت.

الهیاری بر لزوم گسترش بوم گردی  و افزایش اقامتگاه ها در فریدن تاکید کرد و افزود: بوم گردی نه نیاز به نیروی انسانی و نه نیاز به سرمایه گذاری خاصی دارد؛ از این رو می تواند به سرعت کار را پیش ببرد.

وی گردشگری همراه با خلاقیت و ایده آفرینی را موجب جذب حداکثری توریست دانست و افزود: در این میان از نقش مهم رسانه ها، مردم و تبلیغات نیز نمی توان غافل شد.

الهیاری رویدادسازی، تبلیغات حرفه ای و مطرح شدن در رسانه های جمعی را عامل مهمی در راستای برجسته سازی جاذبه های گردشگری منطقه عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان این که میرات ناملموس، آداب و سنن اقوام و غذاها و خواراکی های بومی یکی از تاثیرگذار ترین جاذبه های گردشگری است، افزود: در راستای احیا و معرفی این میراث همه باید ورود پیدا کنند و در متن حرکت کنند و از حواشی پرهیز نمایند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: تا زمانی که مزیت وجود نداشته باشد گردشگر ورود پیدا نمی کند، بنابراین باید فرهنگ سازی گردد تا چایی که به راحتی گردشگر را در خانه های خود جا دهیم و بعد به تدریج در توسعه زیرساخت ها اقدام کنیم.

وی از آغاز طرح همکاری های بین استانی نیز خبر داد و با بیان این که در حال حاضر بین اصفهان-فارس و یزد؛ مثلث طلایی گردشگری تعریف شده است،  خاطر نشان کرد: در  این طرح  که در بعد خارجی  اجرا می شود در صدد هستیم از ظرفیت جاذبه های مشترک گردشگری تورهای جدید تعریف کنیم و فریدن را نیز در مسیر این تورها قرار دهیم.

کد خبر 310400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.