اصرار به زندان رفتن افراد، آسیب‌زاست/ قبح زندان را نشکنید

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان گفت: تعداد زندانیان 3 برابر ظرفیت زندان هاست و این مسئله کار اصلاح و تربیت را با مشکل جدی مواجه کرده است؛ باید توجه داشت که اصرار به زندان رفتن افراد خود باعث ایجاد آسیب می‌شود و قبح زندان به‌عنوان مجازاتی برای جرائم خاص و خطرناک نباید شکسته شود.

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری ایمنا، اسدالله گرجی زاده، مدیرکل زندان‌های استان اصفهان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خلاصه‌ای از آسیب‌های اجتماعی در زندان قابل مشاهده و بررسی است، اظهار کرد: شرایط زندان‌ها در جمهوری اسلامی به دلیل لزوم رعایت قوانین اسلامی و اولویت کار فرهنگی خاص و ویژه است و تلاش مسئولان زندان‌ها متمرکز بر تحقق فرمایش امام خمینی مبنی بر اینکه «زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شوند»، است.

وی افزود: بی توجهی به زندانیان و خانواده  آن‌ها آسیب‌های اجتماعی را به جامعه سرایت می‌دهد و مشکلات جامعه را چند برابر می‌کند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با تأکید بر اینکه حساب خانواده زندانی را باید از خود او جدا کرد، تصریح کرد: توجه به خانواده زندانیان، حمایت اجتماعی و کمک به حل مشکلات آن‌ها آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده و مانع از بازتولید بزهکاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرآیند بازگشت به جامعه باید تعریف شود، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری «پیشگیری از جرم وظیفه‌ای همگانی است» و این وظیفه با پذیرش فرد زندانی از سوی مردم و طرد نکردن آن‌ها از سوی جامعه انجام می‌شود.

گرجی زاده افزود: ورودی امسال زندان‌ها 30 هزار و 500 نفر در سال 95 بوده که این رقم نسبت به سال 94، یک و هشت دهم درصد کاهش داشته است.

81 درصد زندانیان فاقد سابقه بوده اند

گرجی زاده در ادامه با بیان اینکه 81 درصد از زندانیان در سال 95 فاقد سابقه کیفری بوده و برای نخستین بار به زندان آمده بودند، گفت: در حال حاضر 96 درصد زندانیان مرد و 4 درصد از آن‌ها زن، هستند؛ همچنین 57 درصد زندانیان متأهل و 3 درصد زندانیان بی‌سواد هستند.

وی گفت: در سال 95 برای زندانیان استان اصفهان 57 هزار و 600 مورد مرخصی برای 10 هزار و 300 نفر در نظر گرفته شد که به‌طورکلی 563 هزار روز مرخصی در سال 95 برای زندانیان این استان از طرف اداره زندان‌ها رد شد.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان افزود: هزار و 734 مورد عفو برای زندانیان در سال 95 محقق شد؛ هم‌چنین 120 مورد از زندانیان در سال 95 به دلایلی نظیر عفو، تخفیف مجازات و رضایت شاکی بعد از پایان زمان مرخصی به زندان برنگشته‌اند.

رئیس هیئت اجرایی بنیاد تعاون زندانیان با بیان  اینکه 2 هزار 400 نفر از زندانیان در سال 95 حافظ قرآن شده‌اند، اظهار داشت: یک هزار و 115 نفر از زندانیان به ادامه تحصیل پرداختند که 24 نفر از آن‌ها در حال تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستند.

وی افزود: در سال95، دو میلیارد تومان اعتبار به‌ عنوان دستمزد برای نزدیک به 6 هزار و 384 مورد اشتغال مولد تخصیص یافت، همچنین 5 هزار و 880 نفر گواهی رسمی فنی و حرفه‌ای دریافت کردند که در زمینه اشتغال‌زایی و حرفه‌آموزی استان اصفهان رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

مواد مخدر بیشترین تعداد افراد را راهی زندان می کند

گرجی زاده با بیان اینکه انجمن حمایت از زندانیان 3 هزار و 500 خانوار را تحت پوشش خود درآورده، گفت: یک هزار و 135 خانواده به کمیته امداد و بهزیستی معرفی شدند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان اظهار کرد: مواد مخدر با 26 درصد از ورودی زندان‌ها در صدر جرائم قرار دارد که 50 درصد از زندانیان حال حاضر را تشکیل می‌دهند همچنین سرقت با 20 درصد، جرم علیه اشخاص با 14 درصد و محکومیت‌های مالی با 13 درصد به ترتیب بیشترین تعداد ورودی زندانیان را به خود اختصاص داده‌اند.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از زندانیان گفت: تعداد زندانی‌های کشور، تعداد بسیار بالایی است به‌طوری‌که رتبه اول در میان کشورهای اسلامی و رتبه هشتم دنیا را در این زمینه‌ داریم و این تعداد زیاد زندانیان باعث بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی در ادامه گفت: موجودی زندان‌ها در حال حاضر 3 برابر ظرفیت آن‌هاست و این مسئله کار اصلاح و تربیت را با مشکل جدی مواجه کرده است؛ باید توجه داشت که اصرار به زندان رفتن افراد خود باعث ایجاد آسیب می‌شود و قبح زندان به‌عنوان مجازاتی برای جرائم خاص و خطرناک نباید شکسته شود.

گرجی زاده تأکید کرد: در حال حاضر 14 هزار نفر در زندان اصفهان  هستند که این تعداد بیش از ظرفیت زندان اصفهان است و بر همین اساس طرح توسعه و جابه‌جایی زندان اصفهان کلید خورده و زمینی 8 هکتاری در منطقه زیار اصفهان با اعتباری بالغ‌بر 360 میلیارد تومان مکان‌یابی شده و نیازمند تأمین اعتبار از سوی دولت است.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان افزود: زندان کاشان با 12 هزار 500 مترمربع مساحت تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین زندان 750 نفره نجف‌آباد به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تأکید کرد: نخستین اقدام اداره زندان‌ها نسبت به هر زندانی، رسیدگی به امر بهداشت و درمان و چاپ کامل است؛ افراد توسط پزشک معاینه واز هر لحاظ چکاب و بیماری یابی می‌شوند.

گرجی زاده عنوان کرد: در حال حاضر همه خدمات پزشکی از جمله دندانپزشکی، آزمایش‌ها و موارد دیگر در زندان‌های استان اصفهان رایگان است، 70 درصد کسانی که وارد زندان‌ها می‌شوند دچار مشکل اعتیاد هستند اما 50 درصد افراد موجود در زندان، معتادان تحت درمان هستند.

وی با بیان اینکه روزانه 3 تا 5 هزار تومان سرانه درمانی و بهداشتی برای هر نفر زندانی است، گفت: خوراک، بهداشت و درمان و مباحث فرهنگی به ترتیب بیشترین هزینه‌ها و سرانه‌ها را در زندان‌های استان اصفهان به خود اختصاص می‌دهند.

کد خبر 310387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.