افزایش ظرفیت عبور و مرور با تعریض پل فلزی

با تعریض پل فلزی ۳۰ درصد بر ظرفیت عبور و مرور تقاطع های جنوب و شمال پل فلزی افزوده شد.

به گزارش ایمنا، پل فلزی اولین پل مدرنی است که پس از پل های آجری خواجو، سی و سه پل و جویی بعد از حدود ۴۵۰ سال بر روی رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان احداث شده است.

اولین پلی که در سال ۱۳۱۰ احداث و در سال ۱۳۲۵ افتتاح می شود، پل فلزی است که سازه ای مدرن بتنی و فلزی دارد و به واسطه شرایط زمانی مختص به خود ایجاد شده است. این پل ابتدا با یک معماری ساده و بدون عناصر تزئینی طراحی و توسط معماران فرانسوی ساخته شده است.

 پل فلزی به منظور ضرورت عبور خودروها از روی رودخانه زاینده رود احداث شده و خیابان شهید بهشتی را به خیابان حکیم نظامی متصل می کند اما در گذر سال ها و افزایش تعداد خودروها در سطح شهر و به منظور تسهیل در عبور و مرور تعریض این پل اجتناب ناپذیر بود در همین راستا متخصصان مدیریت شهری اصفهان طراحی تعریض پل فلزی را در دستور کار خود قرار دادند.

از ویژگی های مهم پل های شاخص اصفهان، انسان محوری آنهاست و علاوه بر اینکه وظیفه حمل ونقل را بر عهده دارند برای انسان طراحی شده اند که باعث آرامش خاطر می شوند اما پل های مدرنی که بر روی رودخانه احداث شد این رویکرد را نداشت. در همین راستا با احداث پیاده روهای عریض، فضای سبز، نور پردازی و المان های معماری بر روی پل فلزی مثل نرده ها، جای گلدان ها و تیر برق های وسط پل و همین طور بدنه سازی پل که در آینده اجرا می شود سعی شده این شاخصه انسان محوری در پل فلزی پیاده سازی شود.

مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان در همین رابطه اظهار کرد: همشهریان عزیز در جریان هستند که تجربه تعریض پل همچون پل بزرگمهر و پل وحید را داشتیم اما جنس پل فلزی متفاوت بود چراکه دو طرف پل، فضای سبز و درختکاری بسیار زیاد و متراکم وجود داشت و تعریض پل بدون آسیب زدن به فضای سبز مشکل است.

وی افزود: در طرح اولیه تعریض پل بنا بر این بود که بیش از ۱۰۰ درخت قطع شود و ما زمان زیادی را صرف کردیم که این اتفاق نیفتد.

شهردار اصفهان ادامه داد: دغدغه بعدی برای تعریض پل برعکس پل وحید و پل بزرگمهر که شاخص های هویتی ملاک نبود در این زمینه با اقداماتی که توسط یکی از معماران شهر صورت گرفت این امر در پل فلزی لحاظ شد.

جمالی نژاد ادامه داد: فقط معماری سازه های پایه پل باقی مانده که در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد و یک معماری منحصر به فرد خواهد داشت که شاید الگویی جهت توسعه آینده شهر باشد.

وی اضافه کرد: چون قرار براین بود که درختی حذف نشود پیاده رو ها از لابه لای شاخ و برگ درختان رد شده و این امر باعث شد دو هدف با یک کار انجام شود به این صورت که همشهریان هم پیاده روی می کنند و هم از فضای سبز پارک لذت می برند.

در مسائل ترافیکی شمال- جنوب رودخانه زاینده رود، دسترسی ها محدود بوده و طی دو دهه گذشته ارتباطات شمال و جنوب به جز پل غدیر تفاوت چندانی نداشته است. بر این اساس اصلاحیه ظرفیت پل های موجود در دستور کار قرار گرفت که در مرحله اول تعریض پل وحید انجام شد، پس از آن تعریض پل بزرگمهر به سرانجام رسید و امروز شاهد سومین گام با تعریض پل فلزی هستیم.

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در همین رابطه اظهار کرد: این تعریض در روان سازی ترافیک محدوده بوستان سعدی، بوستان ملت و خیابان های حاشیه رودخانه از جمله خیابان های شهید مطهری و حکیم نظامی نقش عمده ای ایفا خواهد کرد.

وی افزود: محور حکیم نظامی و شهید بهشتی به کاشانی یکی محور های اتوبوس های تندرو و تراموا در آینده نزدیک خواهد بود و در همین راستا در تعریض پل فلزی، ۷ متر مسیر ویژه اتوبوس پیش بینی شده است که با این فعالیت ها شبکه حمل و نقل عمومی در منطقه ۵ تکمیل تر خواهد شد.

صلواتی یاد آور شد: با تعریض پل فلزی حدود ۳۰ درصد بر ظرفیت عبور و مرور تقاطع های جنوب و شمال پل فلزی افزوده می شود.

وی خاطر نشان کرد: در آینده به سمت افزایش ظرفیت پل آذر و پل فردوسی خواهیم رفت، در کنار اینکه طراحی پل هفتم بر روی رودخانه که امتداد بزرگراه شهید کشوری به سمت ارغوانیه می رسد هم در دستور کار قرار گرفته و مطالعات آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

کد خبر 309708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.