۷۰درصد سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه در حال یکی از بزرگترین بحران‌های ما مباحث مربوط به آب‌های زیر زمینی است، گفت: سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ اولویت اول استان اصفهان است و حدود دو سوم این سامانه توسط بخش خصوصی در قالب سرمایه گذاری ۲۰ ساله انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا٬ مسعود میر محمدصادقی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با اصحاب خبرنگاران، با بیان اینکه آب یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های استان و کشور است، اظهار داشت: بر اساس آمار هواشناسی میانگین بلندمدت بارش در ایستگاه چلگرد ۱۳۵۴ میلی‌متر و میزان بارش‌های آن در سال جاری ۱۳۵۲ میلی‌متر بوده است که این رقم تقریبا مساوی است.

وی با بیان اینکه منطقه بن و سامان به دلیل بارش‌ها و آب روان‌های میان حوضه‌ای برای استان اهمیت دارد، ادامه داد: در منطقه بن ۲۹۳ میلی‌متر بارش داشتیم که نسبت به میانگین بلند مدت ۱۴ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته‌ایم. در منطقه سامان نیز ۲۸۲ میلی‌متر بارش و نسبت به میانگین بلند مدت ۱۵ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه چم آسمان محل آبگیری آب شرب استان‌های اصفهان و یزد است، تصریح کرد: این منطقه ۱۱۷ میلی‌متر بارش داشته و میانگین بلند مدت آن ۱۵۶ میلی‌متر بوده که ۲۵ درصد کاهش داشته‌ایم، اما نسبت به سال قبل بارش‌ها ۱۸ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به بارش ۱۰۰ میلی‌متری در نکوآباد تصریح کرد: نسبت به میانگین بلند مدت ۲۲ درصد کاهش بارش در این منطقه را شاهد هستیم، هم‌چنین شهر اصفهان امسال ۹۱ میلی‌متر بارش داشته که نسبت به میانگین بلند مدت که ۱۲۸ میلی‌متر بوده ۳۰ درصد کاهش بارندگی را داشتیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: در آخرین ایستگاه در ورزنه میزان بارش‌ها ۵۴ میلی‌متر بوده که در مقایسه با میانگین بلند مدت که ۹۱ میلی‌متر بود شاهد کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در این منطقه هستیم.

میرمحمد صادقی خاطر نشان کرد: اگرچه منطقه اصفهان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد وضعیت بارش بهتری دارد، اما نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش بارش روبرو هستیم و تنها در محدوه کوهرنگ بارش‌ها در حد نرمال بوده و در شرق استان شاهد کاهش بارش‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران استان اصفهان در رتبه سیزدهم خشکسالی کشور قرار دارد، گفت: بارش‌ها در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب ۱۸ درصد و ۱۷ درصد پایین‌تر از میانگین بارش‌های کشوری هستند و استان چهارمحال و بختیاری نیز در رتبه چهاردهم خشکسالی قرار دارد. استان‌های بوشهر، همدان، مرکزی، قم، هرمزگان و فارس از نظر بارش وضعیت مطلوب‌تری را در مقایسه با استان اصفهان دارند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان  همچنین با اشاره به وضعیت آبی استان از غرب تا شرق حوضه زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز، اظهار داشت: در حال حاضر حجم سد زاینده رود ۳۸۹ میلیون متر مکعب است که در سال آبی قبل ۳۴۵ میلیون متر مکعب بود و حجم آب سد زاینده رود بر اساس میانگین بلند مدت (۴۶ سال) آن ۱۰۰۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه حجم ورودی به سد زاینده رود ۱۰۹۴ میلیون متر مکعب است و در سال گذشته نیز ۹۹۷ میلیون متر مکعب و میانگین بلند مدت آن ۱۲۱۷ میلیون متر مکعب بوده است، افزود: حجم خروجی سد زاینده رود ۸۹۶ و سال گذشته نیز ۱۴۶۴ میلیون متر مکعب آب رها سازی شد که میانگین بلند مدت آن ۹۸۹ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه متوسط بارش‌ها در کشور ۲۴۵ الی ۲۵۰ میلی‌متر است، گفت: در حال حاضر این رقم در کشور ۲۲۳ میلی‌متر مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان و بر اساس پیش بینی‌ هواشناسی با افزایش هوای دما بین نیم تا یک و نیم درجه مشکلات بخش آب بیشتر می‌شود.

به گفته میرمحمدصادقی، در ۴۰ سال گذشته جمعیت جهان دو برابر شده و در همین مدت نیز مصرف آب شیرین چهار برابر شده و دنیا با مشکل تامین آب مواجه است.

وی با بیان اینکه به گفته وزیر نیرو در حال حاضر بسیاری از کلانشهرهای کشور در مرز تنش آبی هستند و منابع و مصارف آنها سر به سر شده است، تاکید کرد: در استان اصفهان وضعیت بدتر از این است و باید در همه بخش‌ها صرفه جویی داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر اولویت اصلی وزارت نیرو توجه ویژه به مدیریت منابع آب است البته در کنار آن مباحث فنی، اجرایی و سازه‌ای با بازنگری وزرات نیرو در حال اجرا است.

وی با اشاره به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، بیان داشت: در حال یکی از بزرگترین بحران‌های ما مباحث مربوط به آب‌های زیر زمینی است، زیرا اگر این منابع در منطقه‌ای تمام شود دیگر امکان زندگی نیست و متاسفانه هم اکنون از مخازن راهبردی و استراتژیک آب مصرف می‌کنیم، در حالی که باید هر ساله بخشی از این آب‌ها ذخیره شود و باید منابع آب‌های زیر زمینی را حفظ کنیم.

 مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر استان‌های فارس، کرمان، تهران، خراسان رضوی و اصفهان از نظر منابع زیر زمینی دچار بحران هستند، اضافه کرد: بر اساس طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی باید چاه‌های غیر مجاز بسته و کنتورگذاری شود اما  این کار یکی از پر تنش‌ترین فعالیت‌های وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه مهندسی رودخانه یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو است، تصریح کرد: کنترل و حفاظت، تعیین حد حریم و بستر رودخانه و ساماندهی آن و... و. از جمله اقداماتی است که برای مهندسی رودخانه انجام می‌شود و خوشبختانه اعتبارات این بخش پنج برابر شده است.

میرمحمدصادقی با گلایه از سازمان برنامه و بودجه، گفت: متاسفانه این سازمان برای تامین اعتبار این طرح‌های مهم بی مهری می‌کند و تنها ۱۰ درصد آن را تخصیص دادند.

وی با بیان اینکه مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشتر در طرح‌های مربوط به آب و فاضلاب است، افزود: در حال حاضر شش هزار میلیارد تومان از پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است، اما در طرح‌های بلند مدت مشارکت بخش خصوصی دارای مشکلاتی است، اگر چه این موضوع در اصفهان شروع شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان همچنین درخصوص سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، گفت:  این طرح در مرحله مناقصه است و قرار است تامین لوله و ورق‌های فولادی را بخش خصوصی انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ اولویت اول استان اصفهان است، گفت: حدود دو سوم (۷۰درصد) این سامانه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و یک سرمایه گذاری ۲۰ ساله است و در سال‌های بعدی این خط تکمیل خواهد شد.

به گفته میرمحمدصادقی، این خط حدود ۱۰ متر مکعب آب بر ثانیه به اصفهان اضافه خواهد کرد و ظرفیت خط اضطراری آن نیز ۶ متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه آب شرب اصفهان از سد چم آسمان آب گیری  و با استفاده از تونل به تصفیه خانه بابا شیخ علی منتقل می‌شود، و با تونل دیگری به طول ۱۸ کیلومتر با حداکثر ۱۰ و نیم متر مکعب بر ثانیه آب وارد شبکه اصفهان می‌شود، افزود: اما در زمان اوج، مصرف حدود ۱۴.۵ متر مکعب بر ثانیه است که در گذشته آبفا این اختلاف را از طریق چاه‌های فلمن جبران می‌کرد اما امروز این چاه ها خشک شده اند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه حتی در صورت پر آب بودن سد بیش از ۱۰.۵ میلیون متر مکعب نمی‌توانیم آب منتقل کنیم، گفت: از طریق سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ آب به اصفهان وارد می‌شود و مشکلات افت فشار آب عملیاتی‌تر خواهد شد. این طرح دارای ردیف استانی است و امیدواریم با کمک وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه بتوانیم برای آن اعتبارات ملی بگیریم.

وی در خصوص مدیریت آب در اصفهان و اقدامات انجام‌گرفته در خصوص حق آبه داران، گفت: جلسات متعددی را با کشاورزان داشتیم و تلاش شده که حق آبه داران مشخص و سهم هرکدام نیز تعیین شود البته باید توجه کنیم که حق آبه یک عدد ثابتی نیست که تغییر نکند بلکه بسته به میزان منابع آبی در هر سال آبی دارد.

میرمحمدصادقی تصریح کرد: طبق مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب باید مدیریت یکپارچه در حوضه آبریز زاینده‌رود انجام شود که در این راستا شورای عالی آب شورای مدیریت حوضه زاینده‌رود را به همین منظور تعیین کرده است و جلسات نیز مرتب تشکیل می‌شود و مصوبات خوبی هم داشته است.

وی با اشاره به برخی تصمیمات این شورا، اضافه کرد: امسال باید طبق مصوبه شورای مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود هزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب توزیع کنیم که در این مصوبه سهم هر کدام از بخش‌ها معین‌شده از جمله سهم صنعت ۷۰ میلیون مترمکعب٬ ۹۰ میلیون مترمکعب سهم محیط‌زیست و ۶۱۰ میلیون مترمکعب سهم کشاورزی در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان همچنین در خصوص اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای آب، گفت: بر اساس مصوبات ۹ ماده‌ای هر گونه بارگذاری جدید در حوضه زاینده رود ممنوع است و وزارت نیرو سهم دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری را مشخص کرده که سهم استان چهارمحال و بختیاری ۲۳۷ میلیون متر مکعب و مابقی متعلق به استان اصفهان است.

وی بیان داشت: بر اساس این مصوبات باید شورای هماهنگی زاینده رود تشکیل می‌شد که در حال حاضر این شورا ۹ جلسه برگزار کرده و بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعین تکلیف استان و شفاف سازی مصارف آب ممنوع شد که حدود ۶۰ درصد این ماده نیز اجرایی شده است.

کد خبر 309540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.