اجرای تعرفه مصوب دولت وظیفه وزارت بهداشت است / شکایات خودرا از طریق سامانه ۱۹۰ اعلام کنند

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بر اساس قانون، اجرای تعرفه مصوب دولت وظیفه وزارت بهداشت است و همانطور که فضا برای بحث کارشناسی باز است قانون هم باید اجرا شود و وزارت بهداشت از این مباحث تا جایی که در چارچوب قانون و در راستای رسیدن به هدف‌مان که هماهنگی تعرفه با قیمت تمام شده باشد، استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، دکتر محمد آقاجانی در خصوص اعتراضات برخی گروه‌های پزشکی مانند متخصصین بیهوشی به کاهش تعرفه‌های خدمات درمانی گفت: تمام این بحث‌ها مباحث کارشناسی است و این قانون چه مصوبه هیات وزیران باشد و یا مجلس، به هر حال قانون است و باید اجرا شود. اما اگر طرح مباحث غیر کارشناسی هدفش نقض قانون باشد وزارت بهداشت اجازه این کار را نمی‌دهد.
معاون درمان با اشاره به همراهی خوب و جدی گروه‌های پزشکی در اجرای طرح تحول نظام سلامت با وزارت بهداشت، افزود: پزشکان ما به سوگندشان وفادارند و به رعایت قانون ملتزم هستند و تعرفه‌ها به درستی اجرا می‌شود و مطمئنا" این همراهی خوب میان گروه های پزشکی و وزارت بهداشت ادامه خواهد یافت.
آقاجانی در ادامه ضمن اشاره به نظارت دستگاه های نظارتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: سامانه ۱۹۰ یکی از راههای ارتباط مردمی با ماست و به طور شبانه روزی و ۲۴ ساعته فعال است و مردم می‌توانند شکایات‌شان را با ما در میان بگذارند و نتیجه پیگیری‌ها را هم از طریق همین سیستم دریافت کنند.
معاون درمان گفت: نظارت‌ها در طرح تحول نظام سلامت انضباط مالی خوبی را در حوزه سلامت ایجاد کرده است.
آقاجانی هدف گیری در تعرفه گذاری خدمات سلامت را اجرای قیمت تمام شده این خدمات بیان کرد و افزود: متاسفانه تعرفه‌ها با قیمت تمام شده خدمات فاصله زیادی دارند. به عنوان مثال در سال گذشته تعرفه هتلینگ ۱۳۲ هزار تومان بود، اما قیمت تمام شده آن ۲۰۳ هزار تومان محاسبه شده بود. یعنی ۷۰ هزار تومان فاصله میان تعرفه و قیمت تمام شده وجود داشت که خود بیمه‌ها هم این موضوع را قبول دارند.
آقاجانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورشکسته شدن بیمارستان‌ها به دلیل کسری اعتبارات، گفت: در این زمینه ما انتظار داریم که سازمان برنامه و بودجه این کسری اعتبار را ببیند. یعنی یا باید تعرفه‌ها رشد می‌کردند که این کار انجام نشد و یا اینکه سازمان برنامه و بودجه در اعتبارات وزارت بهداشت گشایشی را انجام دهد. بر این اساس درخواست هر روز ما از سازمان برنامه و بودجه این است که اعتبارات‌مان افزایش دهد و کسری اعتبارات بیمارستان‌های وزارت بهداشت حل شود.
وی با اشاره به انتظارات به حق بیمارستان های دولتی و خصوصی مبنی بر پرداخت به موقع مطالبات و متناسب شدن تعرفه ها با قیمت تمام شده، افزود: این در حالیست که ما هیچ کدام از این دو مورد را نداریم. واقعا باید هم از همکاران پزشک و هم از مدیران‌مان در کشور تشکر کنیم که علی رغم مشکلات جدی با جدیت طرح تحول سلامت را ادامه می‌دهند.
معاون درمان همچنین بر لزوم حل مشکلات در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: باید به مشکلات توجه شود چرا که در غیر این صورت در آینده به طرح تحول نظام سلامت آسیب وارد می‌شود.
آقاجانی در ادامه با بیان این که اعتراضات صنفی لازمه جامعه مدنی پویا است، افزود: بر اساس قانون، اجرای تعرفه مصوب دولت وظیفه وزارت بهداشت است و همانطور که فضا برای بحث کارشناسی باز است قانون هم باید اجرا شود و وزارت بهداشت از این مباحث تا جایی که در چارچوب قانون و در راستای رسیدن به هدف‌مان که هماهنگی تعرفه با قیمت تمام شده باشد، استقبال می‌کند.
وی در پایان با تاکید بر این که هدف مهم طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم بوده است، افزود: ما می خواستیم که پرداختی از جیب مردم کمتر از میزان رشد تورم باشد که هنوز هم شاهد این موضوع هستیم.

کد خبر 309536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.