تلاقی خط یک و 2 قطار شهری مشهد همزمان با میلاد امام رضا(ع)

حرکت‌های وسیعی در طول چند سال گذشته در تمامی‌ حوزه‌های مرتبط با امور شهری در مشهد انجام شده و در یک قلم آن‌ها تنها 3 مترمربع به سرانه فضای سبز شهر افزوده شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدصولت مرتضوی در برنامه «اشاره» که به صورت زنده از شبکه استانی صداوسیمای مرکز خراسان رضوی پخش شد، با تشریح عملکرد شهرداری مشهد در طول 4 سال اخیر اظهار کرد: ناف بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) را از همان ابتدا بد بریدند و با تاسیس یک شرکت که از یک طرف کارفرما و از طرف دیگر پیمانکار بود عملا باعث قفل شدن کار شدند.
وی با ابراز گلایه از این که این شرکت هم‌اکنون نه آورده‌ای برای این پروژه دارد و نه این طرح بزرگ را رها می‌کند، افزود: با این حال قطاع یک و 2 این پروژه که در دست شهرداری مشهد بوده تاکنون پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و تملک‌های خوبی نیز در این عرصه صورت پذیرفته است.
حمل و نقل عمومی، اولویت مدیریت شهری فعلی
شهردار مشهد به موضوع مهم حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کاری این مجموعه اشاره کرد و بیان داشت: برای شهر مشهد 4 خط مترویی پیش‌بینی شده است که یکی از مهم‌ترین زیرساخت‎های حمل و نقلی برای کلانشهرها به حساب می‌آید.
وی ادامه داد: در همین راستا در این دوره، فاز توسعه‌ای خط یک قطارشهری مشهد را به طول 4.5 کیلومتر در 2 ایستگاه و با اعتباری بالغ بر 260 میلیارد تومان به مرحله اجرا رساندیم.
مرتضوی درباه خط 2 قطارشهری مشهد نیز اضافه کرد: این پروژه در زمان آغاز به کار تیم مدیریت شهری فعلی تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و عملا به دلیل موضوعاتی همچون تک نرخی شدن قیمت ارز و مبحث هدفمندی یارانه‌ها به گل نشسته بود.
وی ابراز کرد: با این حال با تدبیر خوب شورای اسلامی شهر مشهد، مبانی این پروژه اصلاح شد و در دهه فجر سال گذشته فاز نخست آن به طول 8.5 کیلومتر به بهره‌برداری رسید.
به گفته شهردار مشهد، تمام این خط به طول 14.5 کیلومتر حفاری شده و 100 دستگاه واگن مترو نیز برای این منظور در نظر گرفته شده که تعدادی از آنها فعال و شماری نیز هم‌اکنون در کارخانه واگن‌سازی تهران در حال مونتاژ است.
تلاقی خط یک و 2 قطار شهری همزمان با میلاد امام رضا(ع)
وی با اشاره به خرید تمامی تجهیزات مرتبط با خطوط قطارشهری اعم از ریل سوم و سیستم سیگنالینگ تصریح کرد: همچنین خط 3 قطارشهری مشهد هم با 4 هزار و 700 متر حفاری در مراحل خوبی از کار قرار دارد و در آینده نزدیک دستگاه حفار به باب الجواد حرم مطهر رضوی خواهد رسید و به لطف خدا در میلاد امام رضا(ع) نیز شاهد تلاقی خط یک و 2 قطارشهری در میدان دکتر علی شریعتی خواهیم بود.
مرتضوی با بیان این که برای اداره امور جاری شهر مشهد روزانه بیش از 35 میلیارد ریال توسط شهرداری هزینه می‌شود، اذعان کرد: در حال حاضر تقریبا 100 درصد شهر تحت پوشش نظارت کامل تصویری قرار گرفته است.
تحول در نوسازی
وی مبحث نوسازی را از دیگر موضوعاتی دانست که در طول 4 سال اخیر به آن توجه جدی شده است، اعلام کرد: در همین راستا در طول این مدت بیش از 5 هزار دستگاه تاکسی و 400 دستگاه اتوبوس نوسازی و بیش از 400 دستگاه مینی بوس و اتوبوس جدید نیز خریداری شده است.
شهردار مشهد با بیان اینکه رساندن آمار حمل و نقل عمومی به روزانه بیش از یک و نیم میلیون تردد از اولویت‌هایمان در این حوزه است، گفت: با مجموع اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل و ترافیک بیش از 30 درصد تلفات منجر به فوت حوادث رانندگی در شهر کاهش پیدا کرده است.
رادیو و تلویزیون‌های اسلامی خوش درخشیدند
وی همچنین در واکنش به سوالی در خصوص برپایی نهمین دوره اجلاسیه مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی که به مناسب سال 2017 در مشهد در حال برگزاری است، گفت: جنگ حاکم بر جهان امروز، جنگ رسانه‌ای است و اگر کشوری در این زمینه آمادگی‌های لازم را نداشته باشد حتما مغلوب خواهد شد.
مرتضوی با تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران برپایی این گردهمایی بزرگ ابراز خرسندی کرد: با این حال رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در این زمینه خوش درخشیدند و همین عملکرد باعث ناکامی دشمنان در رسیدن به بسیاری از اهدافشان شده است.
مشکلات خط  3 بی.آر.تی رفع می‌شود
وی همچنین از مرتفع شدن مشکلات سر راه اجرای خط سوم بی.آر.تی مشهد خبر داد و اظهار کرد: برای تسهیل امور مردم، نیاز است که این طرح با دقت نظر بیشتری به مرحله اجرایی برسد.
شهردار مشهد در خصوص موضوع تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری نیز گفت: تبدیل وضعیت همکارانمان یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های ماست اما با توجه به محدودیت‌های غیرقانونی که وزارت کشور در این زمینه گذاشته، این امر با مشکلات زیادی روبرو گردیده است.
وی همچنین به دیگر اقدامات شهرداری مشهد در طول 4 سال اخیر همچون موضوعات زیست‌محیطی، کمربند سبز، پایش مکانیزه شهری، زیرساخت‌های ورزش همگانی و تربیت‌بدنی، احداث مساجد و توسعه فرهنگ عمومی‌، بیان کرد: حرکت‌های وسیعی در طول چند سال گذشته در تمامی‌ حوزه‌های مرتبط با امور شهری در مشهد انجام شده و در یک قلم آن‌ها تنها 3 مترمربع به سرانه فضای سبز شهر افزوده شده است.
مرتضوی اجرای مکانیزه آب‌رسانی به فضای سبز به‌ویژه به کمربند سبز جنوبی را از دیگر اقدامات مهم در این عرصه دانست و یادآور شد: با بهره‌برداری از پارک‌هایی در تراز ملی و بین‌المللی همچون پارک خطی چهل‌بازه، بوستان بهار، کوهستان‌پارک‌ خورشید، بوستان ریحانه و پارک مینیاتوری، علاوه‌بر افزایش طراوت و شادمانی شهر، گام‌های هنرمندانه‌ای توأم با افزایش امنیت برای شهروندان در شهر برداشته شده است.
مشهد، یکی از ایمن‌ترین شهرهای کشور
شهردار مشهد در خصوص موضوع ایمنی نیز عنوان کرد: این شهر به واسطه نیروهای جان‌بر کف آتش‌نشان خود یکی از ایمن‌ترین شهرهای کشور است و در حادثه برج سلمان خون از بینی کسی جاری نشد.
وی همچنین در مورد اقدامات فرهنگی شهر مشهد در طول 4 سال اخیر نیز خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار خوبی همچون احداث شهرک تاریخی «مشهد دوست داشتنی» و همایش ملی قیام گوهرشاد صورت گرفته که مخاطبان زیادی را نیز داشته است.

کد خبر 309443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.