پنجره دل هزاران عاشق روبه خدا گشوده شد

کاشان - شب های قدرش ستودنی است چرا که می خواهیم غبارهایی که نشان از آلودگی ها دارد را با مروارید چشممان، زبان " الهی العفوگویی‌مان" و ندای قلبی دلهایمان خود را پاک پاک کرده، گویی که تازه متولد شدیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، شب های قدر چه شب هایی است که در جای جای دنیا، کویر، کوهستان، دریا، ساحل، بیابان برهوت، خشکی و در نهایت مامن اصلیت که " خانه دلت" است غوغایی برپاست، گویی منتظر این شب ها بوده ای تا با باز کردن صدایت پنجره پرفروغی را که در انتظار نورش بودی با وجودت لمس کنی.

آری دیار نخستین ها، خطه کویری ۷۵۰۰ ساله، شهر دارالمومنین منطقه کاشان که مراسم های عزداری و سوگواریش نه تنها در خود شهر کاشان بلکه در آران وبیدگل، قمصر، نیاسر، برزک، ابوزیدآباد، مشکات و حتی روستاهایی که شاید برای یک بار هم که شده نامشان را شنیده یا نشنیده باشی و حتی مهمتر از همه بقاع متبرکه و امامزادگانی چون کربلای ایران حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع)، حبیب بن موسی(ع)، هلال بن علی(ع)، سلطان امیر احمد و دیگر بقاعی که به حق اگر بخواهیم نامشان را ببریم باید کمی وصف حالی از آن بیان کنیم همیشه زبانرد بوده و تنها با نامی از آن پی به نوحه ها  و سوگواری های مردمانش می افتی.

آری، پیر و جوان، زن و مرد، کودک شیرخواره تا  فرد سالخورده ای که با ویلچرش در کناری نشسته و در خلوتگاه خود با سرگرفتن قرآن و گفتن " الهی العفوش" فضا را پر از صدای آزادش می‌کند، مادری که فرزندش را در بغل گرفته تا با ذکر «سبحانک یا لا اله الا انت» فرزندش آرام گیرد و همه و همه نشان از این است که شب های قدر زمانی است که با ترکیدن بغض گلو و آزاد کردن صدا می توان براحتی با معبودت درد دل کنی.

مراسم احیای لیلةالقدر در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان و عزداری شب شهادت امیرالمومنان (ع) در منطقه کاشان، این خطه کویری با شکوه تر و بی‌نظیرتر از سال های گذشته برگزار شد.

خدایا در این شبهای قدر قدم هایی را که برایم بر می داری بر من آشکار کن تا درهایی را که به سویم می گشایی ندانسته نبندم و درهایی را که به رویم می بندی به اصرار نگشایم .

و چه خوب می شود، شب قدر را غنیمت بدانیم، شب قدری که فرصتی زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل هایمان از غبار آلودگی ها، بهترین فرصت برای اینکه تا خوبی‌ها را جایگزین بدی ها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم کنیم.

و براستی چه زیبا آیه ای نازل شده است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (۱)

وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (۲)

لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)

تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (۴)

سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)

شبی که با شب‌های قدر برابری نمی کند

آری، در میان شب های سال هیچ شبی با شب های قدر برابری نمی کند، شبی که پدر ما شیعیان حضرت امیرالمومنین علی(ع) در محراب ضربت خورد و به شهادت رسید و شب قدر از شب‌های مقدس است که درهای رحمت خداوند بر روی بندگانش با " العفو، العفو " گفتنشان باز و به ندای قلبیشان پاسخ داده می شود و چه خوب که قدر لحظه لحظه آن را بدانیم.

خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام "سوره قدر" نازل کرده است، آری در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

در همه جای دنیا که شیعه مرتضی علی(ع) است با پوشیدن جامگان سیاه در این شب های "قدر" خود را در عزاداریش شریک می دانند، چرا که با ذکر نامش قوت قلب می گیری، در حین بلند شدن از زمین " یاعلی" می گویی، شروع هر کاری "یا علی" می گویی، برای فرزندت نامش را " علی" می گذاری و با یادش آرام می گیری.

در خطه کویری که در کنارش مرنجاب و دریاچه نمک را یادآوری می کند، شبی که در امامزاده "هلال بن علی(ع) "  آران و بیدگل هر شب جزء خوانی قرآن با ذکر صلوات بر محمد وآل محمد(ص) فضای معنویش را پر فروغ می کند نمونه ای از این زیبائی هاست.

در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان که در جای جای ایران اسلامی قرآن خوانده می شود و شب را تا صبح شب زنده داری می کنند با ریختن مروارید اشک و گفتن " الهی العفو " و قسم دادن به  ۱۲ امام معصوم  و در نهایت امام زمان(عج) گویی موی بر اندام استوار می شود تا بخشش را از  خداوند و شفاعت را از آنها بخواهی وجودت صیقل داده می شود.

من از عمق وجود خود خدایم را صدا کردم، نمی دانم چه می خواهی ولی امشب، برای تو، برای رفع غم هایت، برای قلب زیبایت، برای آرزوهایت، به درگاهش دعا کردم و می دانم خدا از آرزوهایت خبر دارد، یقین دارم دعاهایم اثر دارد.

با خودم می گفتم:  که چگونه خواهی بخشید، این شکننده توبه های مکرر را و نومید می شدم ...
اما تو در جانم زمزمه کردی، که کریمی و با کریمان کارها دشوار نیست ...
آری ما را بر عظمت و شناسایی شب قدر راهی نیست، تنها می توان در زیر باران رحمتش ایستاد تا برما ببارد و جان هایمان را از آب زلال خود شستشو دهد و پاک سازد  .

چشمانی که در انتظار  "قدر" بسته نشدند

شب های قدری که همیشه و همه جا در اوج دلتنگی ها و داشتن غم و غصه ها می توانی در آن به سوگ بنشینی و ناله بزنی و مولای درویشان علی(ع) را صدا کنی.

مراسم شب های قدر به ویژه شب ۲۱ ماه ضیافت الله شبی که ناخودآگاه در عمق وجودت ناله هایی سر می دهی تا به عرش برسد و با گفتن " الهی العفو" با تمام وجودت معبودت را صدا می‌زنی.

از کاشان به طرف شهری کویری می رویم که در مسیر از دل روستاهایی چون حسین آباد، قاسم‌آباد، یزدلان، کاغذی، امین‌آباد، محمدآباد، ریجن، علی‌آباد، شهریاری و فخره  گذر می کنی و به  یک منطقه بیابانی (تپه‌های ماسه‌ای) در منطقه‌ای جلگه‌ای کم ارتفاع شهرستان کاشان می رسی.

مردم این منطقه به گویش " بیذوی " صحبت می‌کنند که یکی از گویش‌ها در شاخه زبان‌های ایران مرکزی است. نام این منطقه در زبان محلی، بیذُوُ ی است و مردم کاشان و فارسی زبانان اطراف کاشان تا دلیجان آن را بوزآباد می‌خوانند.

آری در این منطق مراسم شب قدر به ویژه شب ۲۱ در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) ابوزیدآباد و مسجد قمربنی هاشم(ع) ابوزیدآباد با قرائت قرآن، دعای جوشن کبیر، عزاداری و سینه زنی و  قرآن سرگرفتن حال و هوای این دیار کویری جور دیگری است.

و در اطراف این شهر کویری چه روستاها و شهرها و مناطق و محلاتی است که شب‌های قدرش توصیف ناشدنی است.

کد خبر 307083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.