«صائبیه» پاتوق فرهنگی نصف جهان می شود

طرح جامع «صائبیه» به منظور تبدیل مقبره صائب به جاذبه ای تاریخی برای شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، اصفهان از دیرباز خاستگاه فرهنگ و تمدن بوده است به طوری که در جای جای آن یاد و نشانه هایی به یادگار مانده که آن را به حق به موزه شهری بزرگ بدل کرده است. در این میان آرامگاه شاعران و ادبای فارسی زبان به شهر جلوه خاصی بخشیده است. یکی از این شاعران بزرگ، صائب تبریزی است که آرامگاه آن در دستور کار مرمت و بازسازی به وسیله شهرداری اصفهان قرار گرفته است. به گونه ای که بعد از سعدیه و حافظیه  در شیراز این بار در اصفهان صائبیه محور عرفان و توریستی شود و به‌گونه‌ای  این مهم طراحی و اجرا می‌شود که گردشگر قادر به بازدید تمام فضاهای فرهنگی، تفریحی و دیدنی شود. 

تکمیل فاز اول پروژه بازسازی آرامگاه شاعر برجسته «صائب تبریزی» در هفته نکوداشت اصفهان، انجام شد و  فاز دوم این پروژه که شامل محوطه سازی و ایجاد سردرب است، بزودی در اختیار شهروندان و گردشگران قرار خواهد گرفت.

صائبیه اصفهان از این پس جایگاه صاحب دلان می شود

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این باره می گوید: همان طور که سعدیه و حافظیه در شیراز محل تجمع دوستداران شهر و ادب فارسی است؛ صائبیه اصفهان از این پس جایگاه صاحب دلان خواهد بود.

غلامعلی حدادعادل اضافه می کند: بسیاری از بزرگان صائب را برترین شاعر فارسی می‌دانند و استاد قهرمان مجلل دیوان صائب را در چند جلد بیان کرده و ایشان را بسیار ستوده است، امیدوارم مردم ما بیش از پیش از صائب بخوانند.

پاتوق های فرهنگی و علمی باید در شهر اصفهان زیاد شود

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه پاتوق های فرهنگی و علمی باید در شهر اصفهان زیاد شود، می گوید:  در شهری که سابقه تاریخی دارد خانه حکمت برای اولین بار در کشور و خانه شعر وادب را در خانه استاد همایی افتتاح کردیم و همین اواخر بازسازی آرامگاه صائب در دستور کار قرار گرفت که قرار است تبدیل به صائبیه شود و نه فقط به این شاعر بلکه به دانشمندان و شعرا و ادبیان دیگری همچون صائب که فراموش شدند نیز توجه می شود.

مهدی جمالی نژاد با اشاره به اینکه بازسازی مقبره صائب در مراحل پایانی قرار دارد، می گوید: آرامگاه صائب پتانسیل این را دارد که به مکانی در ردیف سعدیه و حافظه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اطراف محوطه مقبره صائب نیازمند بازگشایی است، ادامه می دهد: برای اینکه بتوانیم این مجموعه را مورد توجه قرار دهیم، نیاز است دسترسی مجموعه صائب به خیابان های اطراف بازشود و مقبره صائب در محوریت قرار گیرد.

شهردار اصفهان تاکید می کند: آرامگاه صائب پتانسیل این را دارد که به مکانی در ردیف سعدیه و حافظه قرار گیرد و به مکانی مناسب برای دوستداران این شاعر نامدار، علاقه مندان به شعر و ادب پارسی و گردشگران تبدیل شود.

وی به فاز اول این طرح اشاره می کند و می گوید: در فاز اول بازسازی مقبره در دستور کار قرار گرفت و از دی ماه سال 95 عملیات آغاز شد و در هفته نکوداشت اصفهان به بهره برداری رسید.

طرح جامع «صائبیه» به منظور تبدیل مقبره صائب به جاذبه ای تاریخی اجرایی می شود

به گفته حمید عصارزادگان،  طرح جامع «صائبیه» به منظور تبدیل مقبره صائب به جاذبه ای تاریخی برای شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم «صائبیه» اصفهان امسال اجرایی می شود از بودجه ۴۰۰میلیون ریالی برای تکمیل این پروژه  خبر می دهد.

وی ادامه می دهد: تکمیل فاز اول پروژه بازسازی آرامگاه شاعر برجسته «صائب تبریزی» در هفته نکوداشت اصفهان انجام شد و فاز دوم این پروژه که شامل محوطه سازی و ایجاد سردرب است، امسال انجام می شود.

کد خبر 306955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.