ترامپ فروش مهمات دقیق به عربستان سعودی را از سر می‌گیرد

مقام‌های کنگره آمریکا از تصمیم دولت ترامپ برای عرضه مجدد مهمات دقیق و هدایت شونده به عربستان سعودی خبر می‌دهند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، به نقل از رویترز، مقام‌های کنگره آمریکا روز سه شنبه تاکید کردند: دولت ترامپ هفته گذشته به کنگره اطلاع داده است که به زودی ارسال تسلیحات و مهمات دقیق و هدایت شونده به عربستان سعودی تحت قرارداد تسلیحاتی ۲۰۱۵ را از سر می گیرد.

سنای آمریکا با ۵۳ رای موافق در برابر ۴۷ رای مخالف؛ با قانونی مخالفت کرده است که قصد مخالفت با فروش تسلیحات جدید به عربستان سعودی را داشته است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیرا در سفر به ریاض قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با عربستان سعودی به امضا رسانده است.

مساله فروش تسلیحات به ریاض یکی از موضوعات جنجالی در کنگره آمریکا بوده است. برخی نمایندگان کنگره آمریکا مخالف فروش تسلیحات به عربستان سعودی هستند و نگرانی خود را نسبت به تلفات گسترده غیر نظامیان در عملیات نظامی عربستان سعودی به یمن اعلام کرده اند.

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در ماه دسامبر فروش تسلیحات هدایت شونده دقیق به عربستان سعودی مخالفت کرد و نگرانی خود را نسبت به تلفات غیرنظامیان در یمن اعلام کرده بود.

ترامپ ضمن مخالفت با تصمیم اوباما تاکید کرده است که قصد دارد با هدف ایجاد شغل در صنایع نظامی آمریکا، فروش تسلیحات به عربستان را از سر بگیرد.

بن کاردین سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیته روابط بین الملل سنا تاکید کرد: دولت ترامپ به کنگره اطلاع داده است که تحویل تسلیحات هدایت شونده و دقیق به عربستان را مطابق با قرارداد ۲۰۱۵ میلادی از سر می گیرد.

کاردین افزود: ما باید پیامی را هم برای دولت ترامپ و هم برای سعودی ها ارسال کنیم و این پیام آن است که باید برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان تلاش بیشتر و سخت تری داشته باشند و برای پایان دادن به جنگ یمن از طریق مذاکرات سیاسی و مسالمت آمیز باشند.

یک دستیار ارشد کنگره آمریکا نیز گفت: اطلاعیه دولت ترامپ در خصوص از سرگرفتن فروش تسلیحات دقیق و هدایت شونده به عربستان سعودی، اواخر پنجشنبه دریافت شده است.

قرارداد ۲۰۱۵ میلادی شامل فروش ۸ هزار بمب لیزری هدایت شونده به نیروی هوایی عربستان سعودی است.

قرارداد تسلیحاتی جدید دولت ترامپ با عربستان سعودی نیز به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار است و امکان افزایش حجم این قرارداد تا ۳۵۰ میلیارد دلار تا ۱۰ سال آینده وجود دارد.

کد خبر 306815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.