۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶

انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

بلیت مسکو رزرو می‌شود؟

ایران- ازبکستان، دوشنبه، ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه
بلیت مسکو رزرو می‌شود؟

ایران در صورت برتری در دیدار خانگی فرداشب برابر ازبکستان به عنوان اولین تیم آسیایی جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را کسب خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، تیم ملی فوتبال ایران که با قعطی کردن حضورش در جام جهانی روسیه فقط یک گام فاصله دارد فرداشب در ورزشگاه آزادی میزبان ازبکستان است.

ایران سه هفته مانده به پایان رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ به ترتیب با چهار و پنج امتیاز برتری نسبت به کره جنوبی و ازبکستان با اقتدار در صدر گروه A آسیا جای دارد. با این اوصاف، پیروزی خانگی شاگردان کارلوس کی‌روش برابر ازبکستان بی‌بروبرگرد مترادف با امضای حکم صعود ایران به جام جهانی خواهد بود زیرا در آن صورت فاصله با تیم سوم جدول به ۸ امتیاز افزایش می‌یابد و از آنجا که از یک سو هر ۲ تیم اول گروه جواز حضور در جام جهانی را می‌گیرند و از سوی دیگر جبران این فاصله در ۲ هفته پایانی این رقابت‌ها عملاً برای ازبکستان رده‌سومی غیرممکن می‌شود یوزهای ایرانی به شرط بردن ازبکستان و صرفنظر از نتایجی که در سایر دیدارهای گروه رقم می‌خورد جهانی خواهند شد.

با وجود این شرایط به ظاهر عالی نمی‌توان و نباید ایران را از پیش برنده مسابقه دانست. هرچه نباشد ازبکستان همان حریفی است که در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تیم ملی را در ورزشگاه آزادی شکست داد. جدای از آن، تیم میهمان با هدف زنده نگه داشتن شانس صعود مستقیم به جام جهانی نهایت تلاش خود را برای گرفتن امتیاز به کار خواهد بست.

وضعیت تیم ملی در جدول گروه A به اندازه‌ای خوب است که حتی در صورت تقسیم امتیازات این بازی خانگی هم صعود ایران به جام جهانی به خطر نمی‌افتد. تنها باخت به ازبکستان ممکن است تیم ملی را در شرایط نسبتاً خطرناکی قرار دهد زیرا در آن صورت و به شرط پیروزی کره جنوبی برابر قطر ۲ رقیب اصلی ایران در یک قدمی تیم ملی قرار خواهند گرفت.

با این وجود، صرفنظر از هر نتیجه‌ای که فرداشب در ورزشگاه آزادی رقم بخورد تیم ملی همچنان شانس اول صعود از گروه باقی خواهد ماند اما شاگردان کی‌روش قطعاً ترجیح می‌دهند تا قبل از رویارویی دشوار و احتمالاً پُرتنش بیرون از خانه خود با کره جنوبی جواز حضور در روسیه را به دست آورند و با طیب خاطر در این کشور به میدان روند.

اگر ایران مقابل ازبکستان برنده شود نه تنها به عنوان اولین تیم آسیایی به جام جهانی صعود می‌کند بلکه یکی از اولین تیم‌های جهان لقب خواهد گرفت که حضورش در این مسابقات قطعی می‌شود زیرا به غیر از روسیه میزبان و برزیل پُرافتخار تا این لحظه هنوز هیچ تیم دیگری جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ را به دست نیاورده است.

ترکیب احتمالی ۲ تیم:

ایران: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری، رامین رضاییان، میلاد محمدی، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌الهی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش، رضا قوچان‌نژاد و سردار آزمون

ازبکستان: الکساندر لوبانوف، اتابک شوکوروف، ایگور کریمتس، اکمل شوراخمدوف، استانیسلاو آندره‌اِف، وادیم آفونین، عزیزبک حیدروف، سرور چپاروف، جلال‌الدین ماشاریپوف، الکساندر گینریج و ایگور سرگیِف

کد خبر 306320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.