افزایش کیفیت هوای استان اصفهان به معنای حل مشکل آلودگی هوا نیست

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: افزایش کیفیت هوای استان اصفهان در سال گذشته به معنای حل مشکل آلودگی هوا نیست و در حال حاضر ۷۵ روز هوای ناسالم داریم.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، حمید ظهرابی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان اصفهان در زمینهٔ کاهش آلودگی یکی از موفق‌ترین استان‌ها بوده است، اظهار کرد: حذف ۱۷۷۲ تن آلودگی در شبانه‌روز به‌واسطه اصلاح سوخت، توزیع بنزین و گازوییل یورو ۴ در محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری استان، افزایش ۴ برابری بازدید از واحدهای صنعتی به افزایش تعداد روزهای سالم کلان‌شهر اصفهان از ۱۰۷ روزبه ۲۹۴ روز منجر شد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان گفت: این به معنای حل مشکل آلودگی هوا نیست و در حال حاضر ۷۵ روز هوای ناسالم داریم اما تلاش ما بر کاهش این آمار متمرکز است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان از جمله استان‌های درگیربا پدیده گردوغبار است، گفت: استان اصفهان، هم از کانون‌های خارج کشور و هم از کانون‌های داخلی گردوغبار تأثیر می‌پذیرد.

ظهرابی با اشاره به اینکه نزدیک به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار کانون داخلی گردوغبار در استان وجود دارد، بیان کرد: شناسایی و مهار این کانون‌ها عمده‌ترین وظایف ما در این حوزه بود که با همکاری سایر دستگاه‌ها برنامه جامع مقابله با گردوغبار تدوین شد.

اجرای طرح جامع مقابله با گردوغبار در استان اصفهان

وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های مهار کانون‌های گردوغبار احیای زاینده‌رود است، افزود: تعطیلی وعدم تمدید معادن گچ‌ خاکی با تصویب شورای عالی معادن کشور، انتقال پساب تصفیه‌خانه شمال اصفهان به کانون‌های فرسایش بادی، اجرای پروژه نهال‌کاری در سطح ۵ هزار هکتار و تأمین و رساندن بخشی از حق‌آبه تالاب بین‌المللی گاوخونی و جلوگیری از تبدیل آن به کانون بحرانی و فرسایش باد نتایج حاصل از اجرای برنامه جامع مقابله با گردوغبار بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان ادامه داد: نظارت و سنجش کیفیت پساب واحدهای صنعتی و تصفیه‌خانه‌های شهری و صنعتی از اقدامات حفاظت محیط‌زیست بود که نمونه‌برداری از آن‌ها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ رشد خوبی داشته است.

ظهرابی تأسیس ۶ مدرسه تالابی و ظرفیت‌سازی در جوامع محلی، جلب مشارکت مردم، ایجاد و توسعه مدارس تالابی و برگزاری نشست‌های مشورتی با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان را از برنامه‌های مؤثر درزمینهٔ حفاظت و احیای تالاب گاوخونی عنوان کرد.

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز امحا و مدیریت پسماند صنعتی و ویژه در کشور

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه در بخش مدیریت پسماند اقداماتی خوبی در دولت یازدهم انجام شد، تصریح کرد: اجرای مدیرت پسماند در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، تدوین برنامه مشترک برای مدیریت پسماند صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان، تجهیز ۱۰۰ درصد بیمارستان‌های استان به سیستم بی‌خطر ساز پسماند عفونی با پیگیری‌های این اداره و افتتاح بزرگ‌ترین مرکز امحا و مدیریت پسماند صنعتی و ویژه در کشور ازجمله این فعالیت‌ها بود.

وی افزود: افزایش ۶۳ درصدی تعداد شهرهای دارای طرح جامع مدیریت پسماند در استان اصفهان نسبت به سال ۹۲ و افزایش سطح پوشش کارخانه‌های تولید کود کمپست تا ۹۳ درصد جمعیت استان تا پایان سال ۹۶ از اقدامات مؤثر اداره کل حفاظت از محیط‌زیست است.

ظهرابی در خصوص حفاظت محیط‌زیست طبیعی عنوان کرد: در سال ۹۲، ۲۱ هزار و ۹۷۷ عدد پستاندار در حیات‌وحش استان داشتیم که این رقم در پایان سال ۹۵ به ۲۹ هزار و ۱۵ عدد افزایش یافت که ناشی از مدیریت صحیح و اقدامات حفاظت محیط‌زیست بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان افزود: تعداد مناطق حیات‌وحش در استان اصفهان در سال ۹۲، ۹ عدد بود که این رقم در اواخر سال قبل به ۱۲ عدد رسید، همچنین یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و یک اثر طبیعی ملی به پارک‌ها و محیطهای حیات‌وحش محیط‌زیست استان اضافه شد.

همکاری مؤثر مردم در حفظ محیط‌زیست با ساخت اولین پاسگاه محیط‌بانی خیر ساز

ظهرابی پیگیری اجرای ۳۴ پروژه پژوهشی، اتمام ۲۱ پروژه پژوهشی، انعقاد ۸ قرارداد پژوهشی، حمایت و همکاری در برگزاری ۱۵ همایش و رخداد علمی در استان و حمایت از ۳۰ پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را ازجمله برنامه‌های اداره کل حفاظت از محیط‌زیست درزمینهٔ پژوهش عنوان کرد.

وی بابیان اینکه تعداد تشکل‌های زیست‌محیطی در استان اصفهان از ۱۳ تشکل در سال ۹۲ به ۳۹ تشکل در سال ۹۵ رسیده است، گفت: در مقایسه با کشور درزمینهٔ تشکل‌های مردم‌نهاد کمبود داریم.

ظهرابی در ادامه بیان کرد: افتتاح نخستین پاسگاه محیط‌بانی خیر ساز در کشور واقع در پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو از توابع شهرستان تیران و کرون نمونه‌ای از همکاری مؤثر مردم در حفاظت از محیط‌زیست است.

کمبود امکانات و منابع مالی، مهم‌ترین چالش محیط‌زیست

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به افزایش ۱۱۰ درصدی اعتبارات استانی در این اداره تاکید کرد: نیروی انسانی اداره محیط‌زیست اعم از کارشناس و محیط‌بان از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ افزایش ۸۰ درصدی داشته است.

ظهرابی افزود: درزمینهٔ فناوری‌های نوین اقدامات مؤثری از سوی اداره حفاظت از محیط‌زیست صورت گرفته است که ازجمله آنها میتوان به راه‌اندازی مرکز پایش آنلاین صنایع بزرگ استان و پایش تصویری و حفاظت نوین پارک ملی کلاه قاضی با نصب ۱۱ دوربین و سامانه انتقال اشاره کرد.

وی مهم‌ترین مشکل اداره کل حفاظت محیط‌زیست را کمبود امکانات، تجهیزات جدید و منابع مالی دانست و اضافه کرد: محیط‌زیست در تخصیص اعتبارات و هزینه‌ها باید در اولویت مسئولین و فرمانداران قرار گیرد.

کد خبر 306258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.