هیچ ماده معجزه آسایی در شب امتحان تمرکز را افزایش نمی دهد

هر سال در فصل امتحانات، ذهن والدین، دانش آموزان و دانشجویان از نگرانی های گوناگونی پُر می شود که توجه کافی به آنها و یافتن راه های صحیح برای برطرف کردنشان، می تواند از تاثیرات سوء احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، یکی از این نگرانی ها، تغذیه صحیح در دوران امتحانات است که می تواند به آرامش، تمرکز و یادگیری دانش آموز کمک شایانی کند.

کارشناسان علم تغذیه برای بهتر و با موفقیت گذراندن این مرحله توصیه های کوچک و بزرگی دارند که عمل به آنها مطمئناً خالی از فایده نخواهد بود.

نقش تغذیه در سلامت افراد در هر سنی شناخته شده است، زیرا تغذیه خوب موجب عملکرد بهتر ارگان های گوناگون بدن مانند مغز، سیستم ایمنی و دفاعی و قلبی عروقی می شود.

 تغذیه مناسب دانش آموزان نیز به دلیل شرایط سنی، تحرک و فعالیت بدنی آنها و درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه می تواند نقش بسیار با اهمیتی داشته باشد.

در روزهای امتحان به علت استرس و فشارهای عصبی به طور معمول تغذیه دانش آموزان دچار اشکال می شود که هم روی یادگیری تأثیر می گذارد و هم به علت استرس، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و موجب می شود بیماری های متعدد در این دوران سلامت آنها را تهدید کند.

بنابراین برای پیشگیری از آثار نامطلوب تغذیه نامناسب و بروز بیماری ها باید یک برنامه ریزی غذایی صحیح برای دانش آموزان تنظیم کرد تا عملکرد مغز و یادگیری آنها افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن نیز تقویت شود.

«دکتر محمد حسن انتظاری- متخصص تغذیه و رژیم درمانی» با توصیه های ساده غذایی کمک می کند که دانش آموزان با تغذیه مناسب نتیجه خوبی در امتحانات بگیرند، به همین بهانه گفتگویی را با ایشان انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

آیا می توان برای افزایش تمرکز توصیه های غذایی داشت؟

بله، کمبود تمام مواد غذایی می تواند باعث کاهش تمرکز شود، از ویتامینD و A گرفته تا فسفری که مردم خیلی نام آن را شنیده اند اما یادمان باشد که مازاد مصرف آنها افزایش تمرکز ایجاد نمی کند.

دانش آموزان و دانشجویان باید از دوماه قبل از آغاز امتحانات به گونه ای تغذیه داشته باشند که کمبودهای بدن آنها جبران شود و کمبود آهن که به شدت بر روی کاهش تمرکز تاثیرگذار است، با یک یا دو روز تغذیه مناسب کمبود آن برطرف نمی شود.

در واقع هیچ ماده معجزه آسایی وجود ندارد که شب امتحان تمرکز را افزایش دهد.

توصیه شده در شب امتحانات از خوردن غذاهای جدید پرهیز شود، در این باره توضیح کامل برای خوانندگان ما داشته باشید!

بله، ما حتی اگر وارد شهر یا جمعیت جدید شویم تا مدتی گیج هستیم و مدتی طول می کشد تا بدن ما با آن فضا سازگار شود، درباره مواد غذایی هم همین مصداق وجود دارد.

ما ممکن است نسبت به بعضی از مواد غذایی آلرژی داشته باشیم، اگر آلرژی ایجاد شود امتحانات آن روز و حتی تا چند روز پس از آن را نمی توان با موفقیت سپری کرد.

به همین خاطر توصیه اکید می کنیم دانشجویان و دانش آموزان در ایام برگزاری امتحانات مواد جدید غذایی را تست نکنند چون ممکن است تا چند روز حساسیت مشکل ساز در بدن ایجاد شود.

بسیاری از دانشجویان شب امتحان برای بیدار ماندن قهوه می نوشند، آیا نوشیدن قهوه مشکل ساز نمی شود؟

قهوه و چای به خاطر کافئینی که دارند محرک هستند و هوشیاری موقت ایجاد می کنند، اما مهمترین عوارض آنها دفع آب بدن است؛ بنابراین اگر دانش آموز یا دانشجو روزه دار است به هیچ عنوان در شب قبل از امتحان یا سحرگاه از قهوه یا چای غلیظ نباید استفاده کند چون منجر به اُفت فشار خون و تمرکز خواهد شد و در نتیجه اثر منفی آن بیشتر از اثر مثبت خواهد بود.

در سایر ایام سال هم آخرین وعده مانده به امتحان نوشیدن قهوه یا چای توصیه نمی شود.

چه راه حل تغذیه ای برای رفع کمبود آب بدن دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات دارید؟

در ابتدا باید گفت با توجه به اینکه اکثر امتحانات در وقت صبح برگزار می شود، اولین و مهمترین مساله این است که حتماً سحری بخورند، دوم اینکه افطاری شب قبل به گونه ای خورده شود که میوه ها و سبزیجات آبدار و مایعات استفاده شود که ادرار سحر روشن باشد.

در هنگام سحر از خوردن آب زیاد به شدت خودداری کنند چون آب و پروتئین در بدن ما ذخیره نمی شود.

از غذاهایی استفاده کنند که آب آنها به کندی جذب شوند مثل سبزیجات، انواع سالاد و برنج هم به صورت سبزی پلو یا کلم پلو تهیه شود.

در هنگام سحر از خوردن غذاهای شور و تند باید به شدت خودداری شود.

در وعده افطار چه باید کرد؟

در وعده افطار مقداری کار راحت تر است چون تا سحر فرصت جبران کمبود آب وجود دارد، بهتر است میوه و سالاد استفاده شود.

در این ایام هر چه گوشت کمتر مصرف شود، آب بدن کمتر گرفته می شود.

کد خبر 306162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.