تنها مرجع ذی صلاح تغییر کاربری اراضی کمیسیون ماده ۵ است

مدیر طرح های جامع و تفصیلی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: طبق قانون شهرداری هیچ گونه اختیاری برای تغییر کاربری اراضی ندارد و تنها مرجع ذی صلاح کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری است.

مجید جوهری در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در اصول شهرسازی کاربری اراضی به نوعی استفاده از زمین اطلاق می شود که بر اساس طرح های مصوب شهری تعریف شده باشد.

وی افزود: یکی از عمده ترین وظایف کمیسیون ماده پنج موضوع تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، تصویب طرح های توسعه شهری از جمله طرحهای جامع و تفصیلی و همچنین تغییرات بعدی آن است.

مدیر طرح های جامع و تفصیلی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: طبق قانون شهرداری هیچ گونه اختیاری برای تغییر کاربری اراضی ندارد و تنها مرجع ذی صلاح کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری است.

وی یادآور شد: تصمیم گیری برای تغییر کابری اراضی در کمیسیون ماده ۵ به ریاست شخص استاندار و معاونت امور عمرانی استانداری انجام می شود و با تشکیل جلساتی با حضور اعضای آن شامل: مدیر کل راه و شهرسازی استان به عنوان دبیر جلسه، شهرداری به عنوان عضو جلسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان عضو جلسه و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بررسی قرار می گیرد.

جوهری گفت: در این جلسات درخواست هایی که از طریق شهرداری به دبیرخانه ارسال شده مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت برای آنها تصمیم گیری می شود.

وی با اشاره به اینکه عمده کاربری زمین های داخل شهری مسکونی هستند، اظهارکرد: البته برخی از کاربری های خدماتی هم مثل کاربری های بهداشت و درمان، پارکینگ، فضای سبز، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی و شبکه معابر وجود دارند که ممکن است املاک شهروندان در مسیر اجرای آنها قرار گیرد و در زمان مراجعه برای اخذ استعلام یا برای صدور پروانه با خبر شوند که پلاک آنها در طرح قرار گرفته باشد.

مدیر طرح های جامع و تفصیلی معاونت معماری و شهر سازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: قانون پیش بینی کرده که اگر پلاکی در طرح قرار گرفته باشد باید متولی کاربری ها برای آنها تعیین تکلیف کند؛ در این رابطه در قانون ۳ اولویت زیر ۱۸ ماه اعلام شده از جمله اینکه دستگاه مربوطه باید تا ۱۸ ماه پس از تشخیص و ابلاغ طرح مبادرت به تملک اراضی کند و در صورتی که بودجه لازم برای آزادسازی این اراضی را نداشته باشد باید اولویت بندی به صورت زیر ۵ سال و بالای ۵ سال انجام شود.

وی ادامه داد:در حالت زیر ۵ سال مالک این تعهد را می دهد که در زمان اجرای طرح، مبلغی را به عنوان ساخت تقاضا نکند و در صورتی که بالای ۵ سال باشد مالکان از کلیه حقوق مالکیت ها برخوردار می شوند.

جوهری یادآور شد: متولی کاربری های سبز، پارکینگ و شبکه معابر شهرداری ها و متولی کاربری های آموزشی آموزش و پرورش، ورزشی تربیت بدنی، بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی و مذهبی و فرهنگی ارشاد اسلامی هستند.

کد خبر 306157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.