جایگاه کمرنگ هنر در معماری شهر اصفهان قابل تأمل است

عمر هنر در ایران به قدمت تاریخ است و معماری از کهن ترین هنرها است،رونق و اعتلای معماری در ایران از دوران باستان گواه آن است که این سرزمین از کانون های نخستین شهرسازی و نیزسدسازی و مهندسی بوده است که نمونه آن بناهای مختلف و سدهای باستانی و دهکده های متعدد در جای جای خاک این کشور است.

 به گزارش ایمنا، آثاری که جسته و گریخته از میان نوشته های باستان شناسی و شرق شناسان به دست می آید روشنگر آن است که هنر و معماری از ۵۰۰۰سال قبل در این مرز و بوم ریشه دوانده است.

 نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان این ویژگی را آشکار می سازد که معماری ایرانی بر سه اصل استحکام، آسایش و انبساط پایه گذاری شده است. معماری ایرانی در طی تاریخ خود دارای اصالت طرح و سادگی توام با آرایش و تزیین بوده است.

تمامی گستره ایران به ویژه روستاها و آثار قدیمی و باستانی آن چون کتاب زنده اما فرسوده ای از تاریخ معماری و هنر است که هر برگ از این کتاب در لحظه ای کوتاه دروازه چندین هزار سال تاریخ را بر روی تماشاگر می گشاید.

کمتر روستایی در ایران وجود دارد که در آن معابر باستانی ناهید یا قلعه گبری و قلعه سلسال (صلصال) با طاق های ضربی و یا هلالی به چشم نیاید و در آن از بقعه ها و امامزاده ها و یا قلعه های معروف که مضمونی افسانه ای و تاریخی را در خویش نهفته اند اثری نباشد، برای مثال می توان به قلعه مرو و قلعه اصفهان و یا قصر کیاکسار پادشاه ماد در همدان، کاخ پاسارگاد و تخت جمشید یا پارسه، آثار شوش، ایوان مدائن یا طاق کسری در تیسفون اشاره کرد.

 معماران و هنرپروران شهرساز ایرانی از زمان های باستان از برجسته ترین کارشناسان عصر خود بوده اند، اما تاریخ نام بسیاری از معماران برگزیده را به یاد ندارد، اگرچه آثار گرانقدر آنها بهترین شناسنامه در شناسایی خصایل هنری و اندیشه آنها است.

سیر تکاملی هنر ایرانی از جمله معماری ریشه در حوادث تاریخی کشورمان و همچنین طبیعت اقلیمی ایران دارد.

فرهنگ های فاتحین و مغلوبینی که پا به ایران گذاشته اند سهم بسزایی در فرهنگ معماری این مرز و بوم دارد. آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیه و اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسل ها در معماری ایران انعکاس واضحی دارد. نه تنها در بناهای عظیم بلکه در آثار کوچک هم این انعکاس را می توان یافت.

 دهکده ها و آتشکده ها که در گذشته در سراسر این خطه وجود داشته اند گنجینه ای از فرهنگ هنر معماری ایران باستان را در خویش نهفته اند.

هنر در معماری تأثیر بسزایی در سیما و منظر شهری دارد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در خصوص جایگاه هنر در معماری شهر اصفهان معتقد است که متأسفانه جایگاه هنر در معماری شهر اصفهان مغفول مانده است و این جایگاه کمرنگ قابل تأمل است.

سید جمال الدین صمصام شریعت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار "ایمنا" می گوید: دانشگاهها و مراکز عالی حساسیت زیادی در موضوع هنر در معماری نشان نداده اند.

وی اضافه می کند: در حال حاضر دخالت افراد فاقد تخصص را در این زمینه شاهد هستیم و  هنوز بعضی از مهندسین که رشته و هنر آنها این نیست در کار طراحی دخالت می کنند، بعضی از آن دسته هم که رشته آنها هنر در معماری است، کیفیت لازم و همتی که باید به خرج دهند و حساسیت کافی را که کار معماری و خلق یک اثر هنری می طلبد تا بتوان اسم یک اثر معماری را "اثری هنری"گذاشت، ندارند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ابراز امیدواری می کند عملکرد مراکزآموزش عالی در مورد رشته های شهرسازی، معماری و سایر رشته های مرتبط مثل معماری منظر، معماری داخلی به نحوی باشد که بتوان اسم آنها را اثر هنری گذاشت.

وی با انتقاد شدید از پایین بودن کیفیت آموزش در  رشته های مختلفِ بعضی از دانشگاهها، اظهارمی کند: من چند ترم در دانشگاههای غیر انتفاعی برای تدریس دعوت به همکاری شدم اما پس از گذشت مدت کوتاهی فرار کردم، چون دیدم دانشجوی سال آخر معماری که در حال فارغ التحصیل شدن است، اصول اولیه کار را هم نمی داند؛ دانشجوی سال آخر رشته شهرسازی هنوز تفاوت میان طرح جامع و طرح تفصیلی را نمی داند و این مایه ی تأسف است.

صمصام شریعت تاکید می کند : این مهم نیست تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها  افزایش یابد بلکه مهم این است که با چه کیفیتی فارغ التحصیل از دانشگاه خارج می شود.

وی با بیان اینکه هنر در معماری تأثیر بسزایی در سیما و منظر شهری و حتی خط آسمان و هنر معماری دارد، می گوید: معماری را یکبار از درون به بیرون و یکبار از بیرون به درون باید نگرش کرد و روی آن کار کرد و رشته های طراحی شهری در این زمینه بسیار می توانند مؤثر واقع شوند اما از آنها کم استفاده می شود و متأسفانه کم کیفیت لازم را دارند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه می دهد: گره کار فقط در شهرداری نیست بلکه بسیاری از موارد ریشه در مسائل ملی و کلان مملکت دارد، در مسائل وزارت آموزش عالی و مسائل اقتصادی است.

وی تصریح می کند: باید وزارت علوم به طور جدی به این عرصه ورود پیدا کند و در کیفیت گزینش اعضای هیأت علمی دانشگاهها حساسیت بیشتری به خرج دهند و شایسته سالاری را  ملاک عمل انتخاب هیأت علمی دانشگاهها  بداند، از سوی دیگراساتید هم از دادن نمره های نامعقول و بی اساس خودداری کنند.

کد خبر 305702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.