"مرزه"؛ گیاه تابستانی/ گیاه مرزه خاصیت ضد اسپاسم و ضد اسهال دارد

مرزه گیاهی است علفی، یک ساله و دارای ساقه های منشعب به طول تا ۳۰ سانتی متر و دارای رنگ گیاه سبز کدر است که با همین مشخصه با دیگر گونه ها متفاوت است.

محقق طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: مرزه تابستانی حاوی حدود یک درصد اسانس است که از موادی مانند کارواکرول، تیمول، بتاپی نن، پاراسیمن، لیمونن و کامفن تشکیل می شود.

زینب زمانی در مورد خواص مرزه بیان داشت: ترکیبات دیگر مرزه شامل ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است، به صورتی که ترکیبات مرزه بسته به شرایط آب و هوای ناحیه رویش ممکن است متفاوت باشد.

وی افزود: مرزه به علت داشتن ترکیبات فنلی در اسانس و ترکیبات تاننی در برگ، دارای خاصیت قارچ، ضد میکروب، ضد اسپاسم و ضد اسهال می باشد .

وی در مورد خواص دارویی این گیاه گفت: مرزه دارای خاصیت ضد ادرارآوری است، به گونه ای که در اروپا از قدیم به عنوان ضد تشنگی زیاد به خصوص در افراد مبتلا به مرض قند مورد استفاده بوده است. آنها این اثر را به دلیل وجود جسم کارواکرول در اسانس آن می دانند.

وی افزود: به خاطر وجود مواد فنلی از جمله تیمول و کارواکرول در اسانس مرزه، مصرف مقدار زیاد آن توصیه نمی شود. زیرا ممکن است باعث التهابات جداره روده و معده شود.

این محقق طب سنتی بیان داشت: مرزه دارای خاصیت ضد درد، ضد آرتریت، ضدباکتری، ضد سرطان، ضد ترشح ادرار، ضد ویروس تبخال، ضد التهاب، ضد کرم، ضد اکسیدان، ضد عفونی کننده، ضد قارچ  و ضد اسپاسم است.

وی افزود: این گیاه معرق، هضم کننده غذا، ادرار آور، خلط آور، مسهل، مسکن، محرک و مقوی معده است.

وی در پایان یادآور شد: مرزه برای انسان مسمومیت ندارد. با این حال مصرف بیش از اندازه آن ممکن است التهاباتی در مخاط ایجاد کند.

کد خبر 305556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.