گرفتگی عضلات؛ شایع ترین عامل درد پشت و گردن/ مصرف دارو تنها با تجویز پزشک

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که حین انجام کارهای عادی روزانه، به طور ناگهانی دچار درد شدیدی در قسمتی از بدنتان شوید؛ برای مثال وقتی خم شده اید تا شیئی را از روی زمین بردارید یا هنگامی که سرتان را موقع خروج از پارکینگ برای احتیاط و نگاه کردن به عقب برگردانده اید. دلیل این درد چیست؟

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، ممکن است بعد از کش دادن بدنتان پس از یک سفر هوایی طولانی، دچار این دردهای ناگهانی و شدید عضلات شوید. این دردها معمولا آن قدر شدید هستند که شاید حتی به سختی بتوانید از جای خود تکان بخورید، زیرا ماهیچه های اطراف ستون فقرات  از قوی ترین و در عین حال کاربردی ترین نقاط بدن هستند و گرفتگی آنها می تواند منجر به بروز دردهای ناراحت کننده در ناحیه پشت و گردن شود.

در خصوص گرفتگی عضلات، نشانه های بیماری و روش های بهبود درد با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز درد" به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

ابتدا در مورد گرفتگی عضلات توضیح دهید و بگویید در چه صورتی افراد دچار کشش شدیدی در بافت ماهیچه ای خود می شوند؟

گرفتگی عضلات یکی از شایع ترین عوامل ایجاد درد شدید در پشت و گردن افراد است. این درد اگرچه گاهی با بعضی روش های سنتی معمول قابل کنترل است و نیازی به درمان از طریق روش های جراحی ندارد، اما در صورت مشاهده بعضی علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

گرفتگی عضلات یکی از عکس العمل های حفاظتی و طبیعی بدن نسبت به مشکلاتی است که در ماهیچه یا رشته های عصبی اطراف آن پیش آمده است. گرفتگی پشت ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند.

 معمولا حرکات ناگهانی نامناسب ممکن است باعث کشش های شدید در بافت ماهیچه ای و عصبی این قسمت شده و درد و ناراحتی برای افراد ایجاد می کند. گرفتگی عضلات پشت گاهی هم می تواند نشانه ای از وجود صدمات و مشکلات در قسمت های درونی خود ستون فقرات مثل مهره ها یا دیسک ها و زردپی ها (رشته های پیوندی که مهرهها را به هم متصل می کنند) باشد.

درد و گرفتگی عضلات در چه قسمت هایی از بدن ظاهر می شود و چه مدتی طول می کشد؟

این درد معنی داراز اولین نشانه های گرفتگی عضلات، درد شدیدی است که بسته به موقعیت ناحیه صدمه دیده، در پشت یا گردن ظاهر می شود. این درد که با انقباض دردناک ماهیچه همراه است، ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. این درد و انقباض معمولا دو هدف دارد، یکی این که فرد را متوجه وجود مشکل در بدن خود می کند و دیگر این که حرکات او را محدود می سازد تا مانع صدمات بیشتر در آن ناحیه از بدن خود شود. این علائم معمولا بر اثر فعالیت بدنی زیاد تشدید می شوند و عموما پس از یک دوره استراحت، کمتر شده یا از بین می روند.

شیوه های درمانی برای گرفتگی عضلات شامل چه مواردی است و در چه صورتی افراد باید به پزشک مراجعه کنند؟

بیشتر اوقات اگر گرفتگی عضله علت پزشکی جدی نداشته باشد، با یک دوره درمانی ساده در چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می کند. اما به افراد توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، فورا به پزشک مراجعه کنند:

تغییر در نحوه عملکرد روده ها و مثانه، به طوری که در کنترل آنها دچار مشکل شوند

 ضعف ماهیچه ها در ناحیه بازوها و ساق پاها و عدم تعادل هنگام راه رفتن، و احساس کاهش تــدریجــی توانایی در طی مسیری که معمولا به راحتی پیاده روی می کردند

احساس گسترش درد و بی حسی در دست و پا به ویژه هنگام عطسه، سرفه یا موقع نشستن

بدتر شدن درد در حالت دراز کشیدن و بی خوابی در طول شب از شدت درد

درد همراه با تب، کاهش وزن و دیگر نشانه های بیماری

چنانچه افراد هیچ یک از علائم ذکر شده در بالا را نداشتند، چگونه می توانند گرفتگی ماهیچه ها را کاهش داده و مشکل خود را رفع کنند؟

در واقع انجام فعالیت های روزانه و معمول (البته شاید با سرعت کمتر و مطمئنا با خودداری از انجام کارها و حرکاتی که ممکن است دوباره شما را دچار مشکلاتی کند) بهترین و مناسب ترین راه برای شروع یک دوره درمانی است. باید در نظر داشت که استراحت کوتاه مدت مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما بهتر است بدانید که انجام فعالیت های سبک، بهبود وضعیت شما را تسریع می بخشد. بنابراین به افراد توصیه می شود تا از دراز کشیدن و استراحت های طولانی مدت خودداری کنند.

در چه مواردی برای بهبود گرفتگی عضلات، کمپرس سرد توصیه می شود و این روش چه تاثیری در کاهش درد بیماران دارد؟

به افراد توصیه می شود در ۷۲ ساعت (سه روز) اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا تعدادی قطعه یخ را در کیسه و سپس پارچه ای بپیچند و حداکثر ۲۰ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهند.

آنها باید این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنند. در واقع کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می دهد و با بی حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می کند. البته افراد باید مراقب باشند، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از ۲۰ دقیقه) در ناحیه مورد نظر می تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

روش کمپرس گرم در چه مواردی توصیه می شود و چه تاثیری در بهبود افراد دارد؟

پس از گذشت سه روز از آغاز درد، افراد می توانند روش کمپرس گرم را آغاز کنند. این در حالی است که کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچه های منقبض و افزایش جریان خون در آنها می شود.

البته این کار حتما باید پس از ۷۲ ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. همچنین استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست دهی آب بدن را کاهش می دهد. برای این کار افراد می توانید از انواع کمپرس های مرطوب مانند کیسه های آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آبگرم یا جکوزی استفاده کنند.

یکی از روش هایی که گرفتگی عضلات را کاهش می دهد، استفاده از داروهای ضد درد و آرامبخش است. توصیه شما در این مورد چیست؟

انواع داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ایپوبروفن، استامینوفن یا ناپروکسن می توانند درد را کاهش دهند و ورم و گرفتگی عضلات را کم کنند. داروهای متنوعی وجود دارند که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل خریداری هستند، اما افراد باید حتما در مورد مصرف آنها با پزشک مشورت کنند. پزشک به بیماران کمک می کند تا مناسب ترین دارو را تهیه کرده و درد خود را کاهش دهند.

کد خبر 305553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.