از رد صلاحیت تا اعتماد مردم

فریدن - به عقیده من نظر مساعد اعضای شورا برای ابقای شهردار یک تصمیم درست بود به طوری که بسیاری از مردم ، مسرت و خرسندی خود را به من و سایر اعضای شورا اعلام کردند.

انتخابات اردیبهشت ماه سال جاری با همه هیاهو و شلوغ بازی ها آمد و رفت و از میان آن اتفاق پر خروش؛ حضور موثر مردم،  ارمغان درخشانی بود که تا مدت ها می توان از آن نوشت و به آن بالید. در این بین انتخابات شوراهای اسلامی که به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری قدری به حاشیه رفت؛ حامل پیام های مهمی است که با مروری بر نتایج نهایی و سیری در چگونگی انتخاب های مردمی می توان به نکات قابل توجهی از آن دست یافت.

یکی از نقاط مثبت پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی؛ حضور چشمگیر بانوان هم در هنگام  ثبت نام از داوطلبان و هم در بین اسامی منتخبان شوراهاست؛ موضوعی که از بسیاری جهات اهمیت دارد.

حضور قشرهای مختلف برای بیان مطالباتی که ممکن است از نظر عده دیگری دور مانده باشد؛ از نکات مهمی است که از مرور انتخابات شوراها و منتخبان مردم به دست می آید. در این میان، زنان، کسانی هستند که در هر دوره، بیشتر از قبل، به حضورشان برای تصمیمات شهری احساس نیاز شده است، به طوری که در پنجمین انتخابات نامزدهای شورای شهر و روستا، شاهد این بودیم که در کلانشهرها، موجی از تشویق زنان برای ثبت‌نام راه افتاد و در فضاهای مجازی با هشتگ‌های «سهم زنان از شورا» و «مطالبات زنان از شورا» از نیمی از جمعیت برای تصمیم‌گیری‌هایی که با زندگی مردم به‌طور مستقیم سر و کار داشته، دعوت به عمل آمد.

از زمانی که به تدریج اسم و رسم زنان در میدان های اجرایی و سیاسی به میان آمد مدت زیادی نگذشته است؛ روزهایی که نام یک زن در بین اسامی کاندیداهای دیگر قدری ناباورانه و تعجب برانگیز بود.این روند خوشبختانه با یک سیر صعودی ادامه پیدا کرد تا این که امروز تقریبا در اکثر رده ها شاهد حضور موثر و قدرتمند زنان  در عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور هستیم.میزان راهیابی زنان به شوراها نشانگر میزان اصلاح نگرش نسبت به آنان و رفع نگرش های تبعیض آمیز به زنان است که آنان را به دلیل زن بودن از بودن در پست های کلیدی منع می کند.

لیلا زمانی دارانی، تنها بانوی داوطلب و نیز تنها منتخب زن پنجمین دوره شورای اسلامی شهر داران است که توانسته است با 4 هزار و 666 رای به عنوان سومین کاندیدای منتخب مردم به شورای پنجم راه پیدا کند.این بانوی جوان؛  فارغ التحصیل رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی از دانشگاه پیام نور خوانسار است.

وی در مراسم تحلیف اعضای جدید شوراها و پس از طی روال قانونی به عنوان سخنگوی شورای اسلامی شهر داران معرفی شد.

این بانو که دومین زن راه یافته به کل شوراهای اسلامی شهر داران در طی  5 دوره  اخیر است در گپ و گفتی خودمانی با خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، از فراز و نشیب حضور خود در این عرصه سخن گفته است:

چه شد برای شورا ثبت نام کردید؟

خوب در وهله اول علاقه زیاد به شهر و دغدغه خدمت به مردم جرقه ثبت نام را در ذهن من روشن کرد. علاوه بر آن نیاز  و ضرورت حضور زنان در شورا، لزوم نشان دادن توانمندی، جایگاه و اقتدار زنان  و نیز افزایش اعتماد به نفس آنان برای حضور در دوره های بعدی، موجب شد تا به نام نویسی در شورا فکر کنم.حضور در فعالیت های فرهنگی -اجتماعی و ورزشی در طی سال های قبل،  فعالیت در امور خیریه که البته -اصلا در تبلیغاتم از آن استفاده ای نکردم - وهمچنین ارتباط قوی با ارگان هایی چون شهرداری و فرمانداری  موجب شده بود تا همشهریان بسیاری مرا بشناسند و از من انتظار فعالیت های بیشتری داشته باشند. من هم باید برای برآورده کردن این توقع؛  باید قدرت بیشتر یا ابزار قوی تری پیدا می کردم چرا که  وقتی در خیریه در جمع هیئت امنا قرار گرفتم و دریافتم فعالیت هایی که به تنهایی انجام می دادم با قرار گرفتن در گروه منسجم تر و  سرعت عمل بیشتری پیدا کرده است متوجه شدم برای انجام فعالیت های  فرهنگی و اجتماعی هم باید در جایگاه موثر تری قرار بگیرم تا بتوانم بهتر و به طور هدفمند خدمت کنم.

چه بازخوردی از سوی افراد و گروه ها در طول فعالیت هایتان دریافت می کردید؟

در تمام این سال ها که بدون هیچ چشم داشت و فقط از روی علاقه  فعالیت می کردم گاهی مورد سرزنش دوستان یا آشنایان قرار می گرفتم که  چرا وقتی کسی نمی بیند و قدر نمی داند سر خودم را شلوغ کرده ام. اما در حقیقت عشق به شهر و مردمم هر روز در من شعله ورتر می شد و به جای این که انرژی ام  رو به تحلیل برود احساس علاقه و  توان بیشتری برای فعالیت پیدا  می کردم و این را لطفی از طرف خدا می دانستم که خستگی در من اثر نداشت. هر چند در ازای این لطف و احساس وظیفه؛ از سمت افرادی با عناوین مختلف و چهره های تکراری مورد هجمه قرار می گرفتم که گاهی دلم هم می شکست ولی باز ادامه می دادم تا این که برای شورای شهر به حضور یک زن احساس نیاز کردم و باتوجه به این که مشورت ها و صحبت هایی شده بود اما باز تا روز آخر مهلت نام نویسی ا صبر کردم تا اگر خانمی ثبت نام کرد از او حمایت کنم اما کسی نیامد و من احساس وظیفه کردم و تصمیم گرفتم داوطلب شوم.در طول تبلیغات نیز حضور بانوان، آقایان، مسئولان و حتی سایر داوطلبان شورا در ستاد نیز حس خوبی به من القا نمود و واقعا از دید باز و فضای دوستانه و همدلانه به وجد آمدم.

قدری از سوابق کاری و فعالیت هایی که تاکنون انجام داده اید برایمان بگوئید.

بنده در ابتدا فعالیت های خود را  با ورزش و شرکت  در رشته های مختلف و تخصصی از جمله رشته ی شطرنج آغاز نمودم و در این راه  افتخار آموزش به شاگردانی را داشتم که حائز رتبه در منطقه، استان و کشور بودند.سپس به عضویت تشکل زیست محیطی "حیات سبز" در آمدم و با برگزاری  همایش موفق منطقه ای "تغذیه، سلامت، محیط زیست " به گروه مشاوران فرماندار وقت جناب آقای شریعتی در سال 83 در کمسیون امور بانوان در آمدم و این آغاز فعالیت های فرهنگی اجتماعی من  شد به طوری که به عنوان مشاور جوان تمام فرمانداران تا سال جاری به فعالیت ادامه دادم. در سال 87 به دلیل نیاز منطقه به وجود یک مرکز نشر، مجوزی با نام "نهال فریدن" اخذ نمودم که تاکنون نزدیک به 50 عنوان کتاب در زمینه های مختلف از این نشر و تالیف اینجانب به چاپ رسیده است. به لحاظ مسئولیتی که در این شغل داشتم افتخار برگزاری کلیه نمایشگاه های شهر در روستاهای اطراف را داشتم و همچنین دکه مطبوعاتی با عنوان "خانه کتاب" را در یکی از معابر شهر برپا نمودم . به دلیل علاقه به فعالیت فرهنگی در تمامی زمینه ها و گروه های سنی در خصوص کودکان آثاری به چاپ رساندم که نمایش یکی از آن ها نیز با هزینه ی شخصی برای کودکان به روی صحنه رفت.همچنین  سابقه ی 4 سال فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان را دارم که منجر به طراحی واجرای برنامه هایی برای کودکان از جمله برپایی جشنواره کاغذ وجنگ های عیدانه گردید .در سال های اخیر نیز  به همراهی فعالان فرهنگی مسئولیت برگزاری ستاد های نوروزی را بر عهده داشتم  و در حال حاضر به مدت یک بیش از یک سال است که مدیریت کانون بانوان حنانه که زیر نظر فرمانداری است را برعهده دارم که در آن فعالیت های مربوط به حوزه بانوان ازجمله برپایی نمایشگاه های هنری،  صنایع دستی، برنامه های مذهبی و غیره انجام می شود.

در زمان اعلام صلاحیت ها؛  تبلیغات و پس از اعلام نتیجه انتخابات چه حسی داشتید؟

خوب همه واقف هستند  که به دلایلی رد صلاحیت شدم ولی در نهایت به لطف خدا در کمتر از یک هفته توانستم از مردم رای اعتماد بگیرم. وقتی ستادم شروع به فعالیت نمود و بنر های تبلیغاتی نصب شد و گروه حامیانم شروع به فعالیت کرد با انبوهی از پیام های محبت آمیز دوستان و همشهریانم مواجه شدم که  موجی از شادی و شوق را برایم به همراه داشت؛ چرا که آن جا بود متوجه شدم مردم کارها و خدمات من را  فراموش نکرده اند. شهروندان  با ارسال شعر، عکس ، دعا و پیام تقدیر و تشکر اعلام حمایت می کردند و حتی تبریک پیشاپیش می فرستادند و همان جا بود که برای من مسجل شد به عنوان یک زن رایی قاطعانه می آورم. روزهای خاطره انگیزی بود و حس خوب پویایی و تحرک شهر در آن دوره برای همیشه در ذهنم ماندگار شد.

دلیل رد صلاحیتتان در مرحله اول چه بود؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم دلیل رد صلاحیت من ماده ۲۶ بند ج  یعنی عدم‌التزام به اسلام و ولایت فقیه بود که هرچه خود و اطرافیانم به این مورد فکر می کردیم‌ سابقه ای برای این دلیل نیافتیم. البته به من گفته بودند که برای  وارد شدن به وادی سیاست و مدیریت باید آمادگی شنیدن هر چیزی را داشته باشم و بنده نیز آمادگی اش را داشتم. خوب دو سه هفته ای را به عنوان‌ یه کاندید رد صلاحیت شده سپری کردم که تمام رنجش خود را در این مدت  به خدا واگذار کردم و با توکل به او آن دوران را سپری کردم.گرچه گاهی جناح بازی ها و سلائق سیاسی نیز در این موارد دخیل است اما باید گفت بازی با آبروی افراد کار عادلانه ای نیست و باید در این خصوص جوابگو بود.

حدس شما درباره میزان آراء چه بود؟نتیجه چه قدر به پیش بینی های شما نزدیک بود؟

خوب رقابت تنگاتنگی بود .حضور یک خانم در مقابل یازده رقیب مرد و نتیجه ای که در بر می داشت برای همه جالب بود و البته یک شور و شوق دلچسبی هم در میان مردم به وجود آمده بود.اما از برخورد و استقبال مردم‌ در هفته تبلیغات مطمئن‌ بودم که رای خواهم آورد و اگر  رد صلاحیت فرصت برنامه ریزی و معرفی را از من‌نگرفته بود و زمان بیشتری در اختیار داشتم می توانستم رای بهتری بیاورم. اکنون نیز خرسندم که با هزینه بسیار ناچیز توانستم به فاصله کمی از نفرات اول و دوم به شورا راه پیدا کنم و خوشحالم که به گفته عده ی زیادی از حامیانم حضورم باعث شده بود برخی که دوره های قبلی رای نداده بودند پای صندوق های رای بیایند و من‌ این نتیجه را مرهون زحمات تک تک حامیان  می دانم و قدردان اعتماد مردم هستم؛ مردمی که پس از شنیدن تایید صلاحیت من‌ با گل و شیرینی به ستادم می آمدند و حتی در روزی که نتایج مشخص شده بود به صورت خودجوش به جای من شیرینی پخش می کردند.

با چه شعاری به میدان رقابت آمدید و چه اهدافی را در شورا منحصرا برای زنان دنبال می کنید؟

"توسعه شهری، تفکر نو، حقوق زنان" عبارتی بود که برای بنرها و پوسترهای تبلیغاتی ام انتخاب کردم ؛ کلماتی که به تک تک آن ها معتقدم و تحققشان را لازمه جامعه امروز می دانم و تمام تلاشم را می کنم که به همه آن ها جامه عمل بپوشانم.در کنار توجه به اهداف کلی شوراها و اهتمام به توسعه شهری؛ زنان بخش قابل توجهی از جامعه شهروندی محسوب می شوند که نیازمند توجه ویژه نیز هستند؛ بنابراین پیگیری باغ بانوان، توسعه فضاهای خاص تحت عنوان بانو سرا، حمایت از ورزشکاران قهرمان زن، برگزاری کلاس های فرهنگی -اجتماعی و هنری، حمایت از سمن های مردم نهاد با مدیریت بانوان و تلاش برای  ایجاد اشتغال خانگی برای زنان از مهم ترین برنامه هایی است که دنبال می کنم.

آیا وابستگی جناحی را در تصمیمات و برنامه های شورا لحاظ می کنید؟

من تصمیم ندارم وابستگی سیاسی را در تصمیمات شورا دخیل کنم؛ هم در مورد خودم و هم سایر اعضا و تا بتوانم این اجازه را نمی دهم؛ چرا که هدف شورا بسیار فراتر از این مسائل است و نباید ظرفیت و توان شورا صرف این موارد شود.

چشم انداز شورای  جدید در ذهنتان چگونه است؟

 با توجه به این که هنوز شناخت زیادی نسبت به سایر منتخبان شورا ندارم  و تازه اول راه هستیم؛ خوب کمی سخت است که نظر بدهم اما قطعا هر داوطلبی با این نیت برای شورا نام نویسی می کند که خدمت کند و مشکلی را حل نماید و این که تا چه اندازه موفق شود به عوامل بسیاری بستگی دارد. خوشبختانه شورای جدید هم از ظرفیت خوبی برخوردار است .من با توجه به شناختی که از خودم دارم به ایجاد یک تعامل خوب و سازنده پایبندم و فکر نمی کنم در کار گروهی دچار مشکل خاصی شوم.امیدوارم که به یاری خداوند و استمرار حمایت مردم بتوانیم در کنار هم سازنده و امید بخش باشیم.

چه شد که اعضای شورا تصمیم به ابقای شهردار گرفتند؟

از مدت های پیش و در فاصله اعلام نتیجه شورا تا آغاز به کار آن؛ دوستان  و همشهریان بسیاری بر ابقای مهندس احمد رضا محسنی در سمت شهردار تاکید داشتند و اقدامات و عملکرد ایشان با وجود کمبود شدید امکانات و در آمد اندک شهرداری نیز تا حد بالایی چشمگیر بوده است.از طرفی روحیه خدمتگزاری و خستگی ناپذیر شهردار و اقرار های مداوم ایشان به ناکافی بودن فعالیت های در خور شان مردم و اهتمام جدی برای رفع موانع توسعه شهری از فاکتورهای مهم بود. به عقیده من  نظر مساعد اعضای شورا برای ابقای شهردار یک تصمیم درست  بود به طوری که بسیاری از مردم پس از شنیدن خبر ابقای شهردار، مسرت و خرسندی خود را به من و سایر اعضای شورا اعلام کردند و این تصمیم بازتاب خوبی در شبکه های مجازی هم داشت.امیدوارم با استمرار سیاست های درست مدیریت شهرداری و تلاش اعضای جدید شوراها شاهد تغییرات و پیشرفت های گسترده تری باشیم.

به عنوان سخن پایانی چه صحبتی با مردم شهر دارید؟

نکته مهم قدردانی از حضور پر شور مردم در صحنه انتخابات است و پس از آن ابراز خرسندی به جهت آن که مردم نشان دادند با انتخاب زنان و حمایت از آنان به رشد فرهنگی و اجتماعی ارزشمندی نائل آمدند که قطعا این رشد موجب مباهات من و تمام زنان شهر نیز هست.خوشحالم که اعتماد و همراهی مردم را به عینه دیدم و امیدوارم با استمرار این حمایت ها و با اتحاد و همدلی بتوانیم به توسعه و آبادانی شهر در تمام زمینه ها همت گماریم.

گفتگو از: فاطمه زمانی

کد خبر 305305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.