نرخ گاز را ۲ برابر قیمت کرسنت به مردم می‌فروشیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: علاوه بر هزینه‌های مالیات و آبونمان در قبوض گاز، مشترکان باید به ازای هر متر مکعب گاز ۱۳۰ تومان پرداخت کنند، اما قیمت همین گاز در قرارداد کرسنت ۷۲ تومان است یعنی می‌خواهیم گاز را با دو برابر قیمت کرسنت به مردم بفروشیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه قیمت برخی کالاها و خدمات مانند مواد غذایی و قبض‌هایی مانند آب و گاز افزایش قابل توجهی یافته، اظهار داشت: این موضوع باعث شده مهار رشد شدید نرخ تورم، برای مردم غیرقابل هضم باشد.

وی افزود: چند بار هزینه خدمات آب و برق و گاز افزایش یافته، اما تنها یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم پرداخت شده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس ادامه داد: فشار ناشی از گرانی قیمت برخی کالاها و خدمات باعث شده اعتماد مردم به برخی آمارهای اعلامی کم شود.

حاجی دلیگانی بیان داشت: برخی مسئولان قیمت کالا و خدمات را با نوع واحد سنجش، به نحوی تحلیل می‌کنند که بیانگر وضعیت مساعد اقتصادی در بازارها است که این موضوع قابل تامل است.

وی تصریح کرد: همین قبض‌های گاز را مشاهده می‌کنیم که بر خلاف اهداف هدفمندی که ترسیم شده بود، زمانی که پلکانی حذف شد، در این دولت به نوعی قیمت گاز رها شد و چه مصرف گاز داشته باشیم چه نداشته باشیم باید هر ماهه مبلغی را پرداخت کنیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اضافه کرد: مردم از کنار چنین مواردی نمی‌توانند به راحتی بگذرند، این تناقض‌ها گویی‌ها را در قیمت‌های کنتر برق و خرید اشتراک برق هم مشاهده می‌کنیم.

وی بیان داشت: باید پذیرفت قیمت برخی کالاها با افزایش محسوسی روبرو نبوده است٬ اما رشد قیمت برخی کالاها و خدمات مانند مواد غذایی و قبض‌هایی مانند آب و گاز قابل توجه بوده است.

حاجی دلیگانی گفت: اگر این روند افزایش قیمت‌های آب و برق و گاز حالتی به خود گیرد که مردم بیش از حد در فشار قرار بگیرند پیش‌بینی می‌شود مجلس نوعی ورود پیدا کند و با اختیاراتی که دارد جلوی برخی از افزایش‌ها را بگیرد.

وی یادآور شد: در یک مرحله حق اشتراک برق ۴ برابر افزایش یافت که فشار زیادی به مردم وارد شد البته هنوز هم سختی این گرانی‌ها را مردم ابراز می‌کنند و از این بابت ناراحت هستند.

نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: استدلال دولت هم این بود که به دلیل اینکه چند سالی افزایش حق اشتراک را نداشتیم و قیمت‌ها ابزار گران‌تر شده چاره‌ای نداشتیم، اما به هر حال فشار این افزایش قیمت روی دوش اقشار ضعیف جامعه بود.

وی پیرامون اینکه دولت برای دریافت عوارض از آب، برق و گاز خانگی می‌گیرد  بیشتر باعث فشار بر قشر ضعیف و متوسط است و تاثیری بر قشر مرفه جامعه ندارد، گفت: این مطلب درستی است، زیرا از طریق تماس‌ها و مراجعات حضوری که مردم با نمایندگان دارند شاهد این مطلب هستیم که مردم مرتبا این مشکل را بیان می‌کنند و ما نمایندگان هم وظیفه داریم این موارد را منتقل کنیم و مطمئنا اگر قرار باشد تصمیماتی در این رابطه را خواهیم گرفت.

لزوم ارایه توضیحات مسئولان در ارایه گاز مجانی به ترکیه

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه نمایندگان در نشست علنی ۹ خرداد مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه نحوه برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مخالفت خود را اظهار داشتند، در مخالفت با لایحه مذکور، گفت: باید در جریان بررسی این لایحه به حقوق مردم توجه شود و اینگونه نباشد که حقوق مردم در لابه‌لای بندهای این لایحه از بین برود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس ادامه داد: در ماده ۳ لایحه مذکور جرم انگاری شدیدی صورت گرفته، اما باید به مردم در خصوص پرداخت هزینه‌های آب و برق فرصت داد.

وی افزود: علاوه بر هزینه‌های مالیات و آبونمان در قبوض گاز، مشترکان باید به ازای هر متر مکعب گاز ۱۳۰ تومان پرداخت کنند، اما قیمت همین گاز در قرارداد کرسنت ۷۲ تومان است یعنی می‌خواهیم گاز را با دو برابر قیمت کرسنت به مردم بفروشیم.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: البته دولت باید در خصوص اینکه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز را می‌خواهد به ترکیه مجانی بدهد توضیحات لازم را ارائه دهد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی در زمینه خدمات در شهرستان‌ها جوابگوی مردم نیستند و نکته دیگر در خصوص این لایحه این است که ما طرفدار خلافکاران نیستیم، اما باید حقوق مردم رعایت شود و مطلب دیگر اینکه باید ضرایب اعداد در قانون شفاف بیان شود.

کد خبر 305303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.