آشتی هنر و صنعت در آیینه هنر شهرضا

شهرضا – مجموعه تاریخی کارخانه «نوین شهرضا» از جمله مراکزی است که شیوه ساختمان سازی و نمای ظاهری آن، تلفیق هنر و صنعت را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، تلفیق هنر و صنعت و پرهیز از ساخت و سازهای کَریه المَنظری که نه آرایش ظاهری دارند نه آرامش داخلی، همواره مورد تأکید مهندسان و معماران بوده است؛ این گروه از معماران سبک ساخت و ساز ایرانی اسلامی را الگوی مناسبی برای ساختمان سازی ذکر می‌کنند و معتقد هستند که معماری ایرانی به اندازه کافی برای مهندس ایرانی دارای جذابیتهای بصری هست و نیازی به تقلید از سبکهای معماری غربی نیست.

یکی از نمونه های بسیار زیبا و منحصر به فرد در معماری ایرانی، «کارخانه نوین» در شهرضا است، این کارخانه با سبکی خاص و متأثر از معماری ایران پیش از اسلام و منحصراً معماری دوره هخامنشی طراحی شده است.

نکته جالبی که در معماری این بنا انجام شده، تلفیقی است که بین هنر معماری قبل و بعد از اسلام ایجاد شده است؛ در ساختمان این کارخانه سبک و اصولب اصلی مربوط به دوره هخامنشی است اما کاشی کاری هایی که عمدتاً از نظر رنگ و سبک طراحی مربوط به دوره قاجار است، نیز در آن به کار رفته است.

سردرب ورودی این بنا از شاهکارهای هنر نوین در ایران محسوب می‌شود، اجر چینی بسیار ظریف و زیبا که با کاشی کاری تزیین شده منظره ای دلفریب را ایجاد کرده است.

بسیار جالب توجه است که معماران این بنای بزرگ چنین ظرافت طبع و زیبایی را در ساخت یک مجموعه صنعتی به کار بسته‌اند.

دیوارهای بیرونی این بنا که مشرف به خیابان شهید بهشتی است، با چیدمانی زیبا، نمونه ای از آجرچینی بی نظیر است. ساختمانهای این مجموعه استوانه ای با قاعده و ارتفاعی برابر ساخته شده که در چهار گوشه و بلندای آن تزییات اجری وجود دارد.

کارخانه نوین در سال۱۳۱۵در شهرضا ابتدا برای تولید نخ و پارچه دایر شد ولی به علت شروع جنگ جهانی دوم فقط واحد نخ ریسی آن مشغول به کار شد.

این کارخانه با سرمایه او لیه ۱۱۵۰۰۰۰۰ریال تشکیل شد و درسال۱۳۱۷ شروع به کار نمود؛ مؤسسان این مجموعه صنعتی که امروز به یکی از میراثهای تاریخی شهرضا تبدیل شده است، «میرزا آقا میربد»، حاج سید مهدی میربد» و «سید اسماعیل میربد» بوده‌اند که از سال ۱۳۱۰ ساخت آن را آغاز کرده اند.

با ورود این صنعت به شهرضا تحولی بزرگ آغاز شد، مردم روزانه ۲ ساعت از برق ژنراتور این کارخانه استفاده می‌کردند، این در حالی بود که مدتها بعد اداره برق در شهرضا تأسیس شد.

کارخانه نوین شهرضا مربوط به دوره پهلوی اول است و در محوطه‌ای با حدود ۱۰هزار مترمربع، همراه با یک حصار آجری، ازاره‌های سنگی، گچ‌بری‌های منحصر ‌به‌ فرد و یک سردر کاشی دار ایجاد دشه است.

 ساختمان این کارخانه مربوط به دوره قاجاریه ـ پهلوی اول است که به دست آلمان ها در زمان پهلوی اول تکمیل شد.

این اثر که در شهر شهرضا، میدان شهدا، خیابان شهید بهشتی بطرف میدان حر واقع شده، در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت۶۵۳۹ به‌عنوان یکی از آثارملی ایرانبه ثبت رسیده است.

کد خبر 305172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.