دستی بالای دست‌ها / بازوی روباتیک؛ فناوری تحت سلطه انسان

دانشمندان ژاپنی به تازگی نوعی بازوی روباتیک ساخته اند که به منزله دست سوم محسوب می شود و به کمک انسان ها می آید.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و ترجمه از گیزمگ، تصور کنید که شما با دو دست خود در حال تایپ کردن متن یک ایمیل هستید و در این هنگام دست سومی با یک فنجان فهوه در دست به کمک شما می آید و یا اینکه هنگامی که در حال مطالعه یک کتاب هستید، یک دست دیگر در دهانتان چیپس قرار می دهد. این در حالی است که تلاش گروهی دانشمندان ژاپنی این رویایی دور از تصور را محقق ساخته است. مهندسان ژاپنی به تازگی یک جفت بازوی روباتیک ساخته اند که افراد می توانند آن را با زانوها و پاهای خود کنترل کنند.

پیش از این محققان دانشگاه توکیو تعداد محدودی از بازوهای روباتیک را تولید کرده بودند که با مشکلاتی همراه بود، اما  فناوری مخصوصی که در ساخت " MetaLimbs" به کار رفته است، امکان کنترل دست سوم را به کمک نیروی انسانی فراهم می آورد.

این در حالی است که توپ های ردیاب که برای قسمت زانو و پاها تعبیه شده است، قابلیت کنترل حرکات بازوی روباتیک را دارد و ابزار دیگری که شبیه جوراب است نیز به انگشتان پا امکان می دهد تا حرکات دست را تحت سلطه خود داشته باشد.

همچنین سنسورهای لمسی در بازوهای روبات، تولید نیروی بازخورد در پاها را بر عهده دارد. در واقع بازوهای روباتیک به گونه ای طراحی شده است که کاربران می توانند در حالت نشسته و یا ایستاده با توجه به موقعیت خود و نحوه به کارگیری، از ان استفاده کنند.

باید توجه داشت که بازوهای روباتیک هیچگاه جای دست انسان را نمی گیرد و برای کارهای ظریف مانند خارش چشم ها به کار نمی رود، اما قطعا موقعیت هایی وجود دارد که روبات ها در آن قابلیت خود را نشان می دهند.

کد خبر 305095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.