درخواست واگذاری زمین های نیروی هوایی ارتش در راستای طرح توسعه فرودگاه

نماینده مردم اصفهان در مجلس در نامه ای به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواستار واگذاری زمین های نیروی هوایی ارتش واقع در مجاورت فرودگاه اصفهان برای اجرای طرح توسعه این فرودگاه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا ناهید تاج الدین در نامه ای خطاب به وزیر دفاع،  با اشاره به توافق سازمان هواپیمایی کشور و نیروی هوایی ارتش مبنی بر واگذاری کل زمین های فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در سه مرحله به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با این حال، در عمل تنها مرحله اول این توافق مربوط به بخشی از زمین های فرودگاه به اجرا درآمده و مراحل دوم و سوم آن محقق نشده است.

وی به انعقاد تفاهمنامه با شرکت 'وینسی' فرانسه برای سرمایه گذاری در طرح توسعه و احداث زیرساخت های مورد نیاز فرودگاه اصفهان و مشهد اشاره کرد و افزود: کافی نبودن وسعت زمین های در اختیار فرودگاه اصفهان مشکل اساسی برای اجرا شدن تفاهمنامه با شرکت فرانسوی و طرح توسعه این فرودگاه است.

تاج الدین به نشست مشترک نمایندگان وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصادی و دارایی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای بررسی و تامین زمین های مورد نیاز اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان در ۳۰ فروردین امسال و تهیه صورتجلسه این نشست اشاره کرد و تسریع در واگذاری زمین های نظامی مجاور فرودگاه برای تامین زمین مورد نیاز اجرای طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان را خواستار شد.

طرح توسعه پارکینگ و ترمینال فرودگاه شهید بهشتی سالهاست تهیه شده اما به دلیل پاره ای مشکلات از جمله در اختیار نداشتن زمین کافی، وارد مرحله اجرایی نشده است.

مدیر فرودگاه شهید بهشتی اصفهان پیش از این به ایمنا گفته بود که شرکت وینسی فرانسه برای سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیون یورویی در فرودگاه اصفهان اعلام آمادگی کرده است که برای جذب این سرمایه گذاری نیاز به فضای مجاور فرودگاه است تا سرمایه گذاری به صورت فازبندی در آن اجرا شود.

حسن امجدی  بیان داشت: اواخر سال گذشته در سفر رئیس جمهور به فرانسه تفاهم نامه ای برای توسعه فرودگاه اصفهان با شرکت وینسی منعقد شد تا شرکت مذکور به عنوان قرارداد سرمایه گذاری نسبت به توسعه زیرساخت های ضروری فرودگاه از جمله احداث ترمینال جدید بین المللی در حد استانداردهای بین المللی و همچنین توسعه پارکینگ هواپیما و سایر نیازمندی های فرودگاه اصفهان اقدام کند که اکنون مقدمات کار در حال انجام است.

به گفته وی، پیش‌نیاز تفاهم‌نامه با وینسی فرانسه، آزادسازی اراضی موردنیاز فرودگاه اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان شرکت وینسی چندین نوبت از فرودگاه اصفهان بازدید کرده است، ادامه داد: با توجه به مشکل محدودیت اراضی فرودگاه اصفهان، پیش نیاز اجرایی شدن تفاهم نامه مذکور آزادسازی اراضی مورد نیاز در فرودگاه است.

امجدی در توضیح بیشتر این موضوع، گفت: به دلیل اینکه اراضی ضلع غربی سطوح پروازی اکنون در اختیار  فرودگاه اصفهان نیست، ابتدا باید اراضی آزاد شود که برای حل این معضل مسئولان شرکت فرودگاه های کشور و همچنین استانداری اصفهان و نمایندگان مجلس در حال مذاکره با نیروی هوایی ارتش هستند که اما این امر مساعدت نیروهای نظامی را می طلبد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون مذاکرات برای حل این مشکل نتیجه بخش نبوده و ممکن امضای قرارداد با شرکت وینسی فرانسه را در هاله ای از ابهام فرو ببرد.

در بهمن ماه سال ۹۴، حسن روحانی  رییس جمهوری ایران در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی متشکل از ۱۲۰ نفر به ایتالیا و فرانسه سفر کرد و در مراسمی در کاخ الیزه که با حضور همتای فرانسوی اش "فرانسوا اولاند" برگزار شده بود قراردادهایی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد یورو (۳۳ میلیارد دلار) در حوزه های مختلف با شرکت های معتبر امضا کرد. براین اساس تفاهمنامه‌ ای بین شرکت وینسی و وزارت راه و شهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به صورت BOT  نیز به امضای مدیرعامل شرکت وینسی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری رسید. از طرفی براساس آن قرارداد شرکت وینسی توافقنامه را امضا کرد که بر مبنای آن برای اداره و نوسازی فرودگاه های مشهد و اصفهان تلاش کرده و به صورت جدی وارد عمل شود. به دنبال این قرارداد و در راستای تحقق سند همکاری فیمابین و نقشه راه تقویت روابط دوجانبه ایران و فرانسه اواخر آبان امسال هیات شش نفره از شرکت وینسی فرانسه به همراه عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها برای سرمایه گذاری و توسعه فرودگاه بین المللی شهیدبهشتی اصفهان و فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به این دو شهر سفر کردند.

بر اساس آنچه تاکنون از پروژه شرکت وینسی برای توسعه فرودگاه اصفهان منتشرشده است، قرار است در مرحله اول ترمینال جدید و مدرنی با مساحت ۲۱ تا ۲۵ هزار مترمربع با ظرفیت دو میلیون مسافر در سال و در مرحله بعد ترمینال دیگری با مساحت ۳۵ هزار مترمربع ساخته شود. افزون بر آن ۱۰ پارکینگ هواپیمایی جدید به ظرفیت فعلی فرودگاه اصفهان در بازه زمانی دو تا دو و نیم سال افزوده خواهد شد.

البته استاندار اصفهان اوایل خرداد امسال اعلام کرد که مشکل زمین فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تقریبا حل شده است. از سوی دیگر موضوع مشارکت و کارهای اجرایی طرح در حال انجام است و ارتش نیز در کمال همکاری قرار است حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از اراضی خود را به توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان اختصاص دهد.

کد خبر 305084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.