بهار گرشگردی در نصف جهان

ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، تعداد ۲۰۸ هزار و هشتصد و ده هزار گردشگر خارجی به استان اصفهان وارد شده اند.

به گزارش ایمنا، گردشگری پدیده ای است که از سالیان دور مورد توجه جوامع انسانی بوده است و با کمترین هزینه و سرمایه گذاری توسعه مداوم و مستمر کشورها را فراهم میکند. گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت اصلی دنیا در کنار صنایع دیگر مانند نفت و خودروسازی مطرح شده است. با توجه به تحولات اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی در قرن حاضر، صنعت گردشگری به عنوان پاک‌ترین صنایع اعلام وجود کرده است. همچنین به عنوان صنعتی درآمدزا و اشتغال آفرین به طور وسیعی در زمینه اقتصادی تأثیرگذار است. برخی از کشورها بخش مهمی از نیازهای ارزی خود را از صنعت گردشگری تأمین می کنند. کشور ایران جزء ده کشور اولی است که دارای آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی است. برای رها شدن از وابستگی یکطرفه به اقتصاد جهانی و مصون ماندن از نوسانات شدید قیمت نفت میتوان از صنعت گردشگری کمک گرفت. گردشگر خارجی در صنعت گردشگری کشورها از اهمیت شایانی برخوردار است چرا که خروج ارز از کشور مبدا و هزینه آن در کشور مقصد سود قابل توجهی را به اقتصاد آن تزریق می‌کند. پولی که بر روی کسب و کارهای کوچک از جمله فعالان خرد صنایع دستی نیز تاثیر می‌گذارد و علاوه بر رونق اقتصادی مشاغل متعدد، کشور مقصد گردشگری می‌تواند بر روی درآمدی که از میزبانی گردشگران نسیبش می‌شود، حساب کند و آن را از تکیه بر درآمدهای فروش انرژی از جمله نفت نجات دهد.

مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) یکی از سازمان‌های بزرگ اقتصادی در سوئیس است که سالانه بیشتر از ۸۰ میلیون دلار درآمد دارد و از سال ۱۹۷۹ انتشار گزارشهای رقابت اقتصادی جهانی را نیز برعهده دارد. این سازمان در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار فهرستی از ارزانترین مقاصد سفر برای گردشگران کرده است که در این میان نام کشورمان ایران در رتبه اول به چشم می خورد. در این گزارش به هر کشور امتیازی با عنوان نرخ رقابتی قیمت ها اختصاص داده شده است که در مقاصد ارزان تر مقدار آن بالاتر می رود. در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران همچنان جزو مقاصد ارزان گردشگری دنیا است اما توانسته با احتساب تمامی شاخص‌ها از ۷، رقم ۳ و ۴ دهم درصد را بدست آورد که به نسبت گزارش قبلی با رشد یک دهم درصدی همراه بوده و شاید مهمترین ویژگی کشورمان که سبب جذب گردشگران خارجی شده است خصوصیت «کشوری با بیشترین جاذبه‌های گردشگری اما با کمترین هزینه» باشد هرند که عنوان کمترین هزینه، ذهن را بسوی چراها هدایت کند و آنرا عاملی منفی بداند اما با این وجود ایران درمیان ۱۰ کشور برتر صنعت گردشگری جهان درکنار کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا، آمریکا، استرالیا، ایتالیا، کانادا، سوئیس قرار گرفته است. پیامدهای مثبت برگزاری هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری در ایران و به ویژه کاهش ایران‌ هراسی بعد از برجام، ازجمله عواملی بود که سبب شد دولت سیاست حمایت از گردشگری و توجه ویژه به این بخش، اعم از خرید هواپیما را در پیش بگیرد و بودجه‌های مختلف به این بخش ارائه و فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در این رابطه ایجاد شود که همه اینها نشان می‌دهد ایران وارد یک فاز جدید در زمینه گردشگری شده است و به دنبال میزبانی سالانه ۲۰ میلیون توریست در سال ۲۰۲۵ است.

سهم نصف جهان از گردشگران خارجی

براساس آمار معاون گردشگری استان اصفهان، تعداد گردشگران خارجی تا پایان سال ۹۱ و ۲ ماه پیش از استقرار دولت یازدهم۶۰ هزار نفر بوده که پایان سال ۹۴ این آمار به ۲۴۸ هزار نفر رسیده که این آمار در سال ۹۵ بدون احتساب ۲ ماه پایانی به بیش از ۳۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی رسید. براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در سال۹۲ رشد گردشگران خارجی اصفهان از ۱۱۰ به ۱۸۰ هزار نفر، در سال ۹۳ به ۲۵۰ هزار نفر و در سال ۹۴ به بیش از ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. این درحالی است که در سال ۹۱ حدود ۶۵ هزار گردشگر خارجی از استان اصفهان بازدید کردند که این رقم به ۳۲۵ هزار نفر در سال ۹۵ رسید. مقایسه آمارهای سال ۹۱ با سال ۹۵ نشان می‌دهد که تعداد گردشگران خارجی در دولت یازدهم با رشد ۵۰۰ درصدی نسبت به دولت قبل در استان اصفهان همراه بوده است. فروردین ماه سال ۱۳۹۵، "محسن یارمحمدیان" معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، آمار ورود گردشگران خارجی به اصفهان را در مقایسه با مدت مشخص در سال ۹۴، به ۲۹ درصد افزایش اعلام کرد. مقدار ۸ میلیارد دلار در سال ۹۵ حاصل قدم گذاشتن این گردشگران به داخل مرزهای ایران است. مرزهایی که حالا درهای خود را برای ورود گردشگران خارجی باز کرد تا درآمد بیشتری را در سال ۹۶ از آن خود کند.

اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، " مرتضی رحمانی‌موحد" معاون گردشگری کشور، درآمد حاصل از گردشگری بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ را بیش از ۳۲ میلیارد دلار اعلام کرد و از حضور ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی در این مدت خبرداد. این درحالی بود که فروردین ماه سال ۹۶، "محسن یار محمدیان"  معاون گردشگری استان اصفهان آمار ورود گردشگران خارجی در ایام نوروز تا آخر فروردین ماه را ۸۵ هزار گردشگر اعلام کرد که این تعداد در سال ۹۵ در همان بازه زمانی فروردین ماه ۱۰ هزار نفر و در سال ۹۴ این تعدادگردشگر خارجی ۵ هزار نفر بوده است. وی از رشد ۸۵۰ درصدی  ورود گردشگران خارجی در ایام نوروز نسبت به سال گذشته و درواقع ۸ و نیم برابر شدن این تعداد خبرداد. اما بی سابقه ترین رکورد ورود گردشگران خارجی به اصفهان در اردیبهشت ماه سال ۹۶ رقم خورد و "فریدون اله یاری" مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، اعلام کرد که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تا پایان روز سی و یکم ماه تعداد ۱۲۳ هزار و ۸۱۰ نفر گردشگری خارجی به اصفهان وارد شده اند که رکوردی بی سابقه بوده است. این تعداد ورود گردشگر در مقایسه با بازدید ۸۵هزار نفر گردشگر خارجی از جاذبه های استان اصفهان در فروردین ماه، چنین نتبجه می دهد که از ابتدای فروردین تا پایان ماه اردیبهشت سال۱۳۹۶، تعداد ۲۰۸ هزار و هشتصد و ده هزار بازدید از بناهای تاریخی اصفهان تنها در ۶۲ روز و به مدت دو ماه به ثبت رسیده که این رقم نه تنها در چهار سال اخیر بلکه در تمامی ادوار تاریخ معاصر ایران به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بی نظیر بوده است

.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یک هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن شامل میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران خارجی است. ضمن اینکه از ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر برخوردار است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد. صنعت گردشگری اصفهان از سال ۹۲ رشد قابل توجهی داشته است. قطعاً حمایت از گردشگری و تقویت روابط بین المللی، از علت های اصلی افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور به خصوص استان اصفهان است؛ اما براساس سیاست های محوری دولت یازدهم به منظور تسهیل و توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری درحال حاضر بخش گردشگری تقاضای بالایی برای سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، با وجود جذب یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، همچنان به دلیل کمبود منابع و محدودیت اعتبارات عمرانی قادر به تأمین نیازهای مالی این پروژه ها نیست، بنابراین راهکار، توسعه و تکمیل پروژه های نیمه تمام جذب سرمایه های خارجی است. حمایت های موردنیاز توسعه این صنعت ازجمله معافیت های مالیاتی، کمک به ایجاد زیرساخت ها، اعطای یارانه سود و کارمزد تسهیلات، تخفیفات در عوارض صدور پروانه ساختمانی، تضمین سرمایه گذاری خارجی در چارچوب قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاران خارجی، تعرفه های ترجیحی سوخت، تأمین زیرساخت های موردنیاز، تجهیز منابع برای سرمایه گذاران(تسهیلات بانکی)، تأمین عرصه با قیمت های ترجیحی و تدوین برنامه ها و طرح های توسعه زیرساخت های حوزه های مختلف گردشگری، می تواند بسترهای لازم را برای ایجاد زیرساختهای گردشگری فراهم کند؛ براین اساس توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری در استان اصفهان نیز بیش از پیش باید مورد توجه جدی قرار بگیرد تا بتواند از این صنعت پاک بخوبی بهره ببرد.

شیرین مستغاثی

کد خبر 304956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.