فوت بیمار بر اثر تب کریمه کنگو در مبارکه تکذیب شد

مبارکه- رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه با بیان اینکه علت مرگ یک جوان مظنون به ابتلا به ویروس تب کریمه کنگو در این شهرستان صحت ندارد و در دست بررسی است، گفت: اعلام نظر قطعی در این باره پس از وصول نتیجه آزمایش امکانپذیر است.

دکتر  علی پارسا در گفتگو با خبرنگار ایمنا در شهرستان مبارکه با بیان اینکه علت فوت بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در شهرستان مبارکه در دست بررسی است افزود: این جوان متعاقب ذبح یک گوسفند و احتمال نیش کنه و یا ترشحات خون دام با علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( cchf) شامل تب و خونریزی به یکی از بیمارستانهای اصفهان مراجعه کرد که پس از بستری شدن به رغم انجام اقدام های درمانی جان خود را از دست داد.
وی بیان اینکه تشخیص قطعی و نهایی علت فوت، با آزمایش خون مشخص می شود گفت: علت فوت این جوان پس از اعلام نتایج آزمایش مشخص خواهد شد. 
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه با اشاره به اینکه کلیه کشتارگاهها و مراکز توزیع فرآوردهای گوشتی در این شهرستان تحت نظارت دامپزشکی و شبکه بهداشت قرار دارد، گفت: مردم نگران نباشند. 
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه با بیان اینکه گوشت دام ها قبل از عرضه به بازار به مدت یک شبانه روز در اتاق پیش سرد نگهداری و از عدم وجود احتمالی ویروس اطمینان حاصل می شود، افزود: شهروندان با اطمینان خاطر گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و مورد تایید دامپزشکی و دارای برچسب دامپزشکی تهیه کنند.
دکتر پارسا همچنین از کلیه همشهریان درخواست کرد برای مقابله با این بیماری به توصیه های بهداشتی و رعایت این توصیه ها توجه و از ذبح دام در منازل و معابر عمومی حتی توسط افراد حرفه ای، له کردن کنه روی پوست یا قراردادن چاقو در دهان پس از ذبح دام برای ادامه کار که توسط برخی قصاب ها انجام می شود همچنین خوردن جگر خام خودداری و به هنگام ذبح دام از وسائل حفاظت فردی استفاده کنند. 
وی افزود: خانم های خانه دار نیز باید گوشت تازه را قبل از تمیز کردن 24ساعت در یخچال نگهداری کنند تا این ویروس در اثر سرما از بین برود.
از چند روز گذشته تصاویر و فیلم هایی از مراسم تدفین فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در مبارکه منتشر شده که تصاویر حاکی از رعایت تدابیر بهداشتی و قرار گرفتن جنازه در تابوت پلاستیکی پرس شده و سه متر زیر زمین با شفته آهک است. 
تب کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن ممکن است حتی در صورت درمان تا 30 درصد جان خود را از دست دهد.
این بیماری در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌ توان متوجه وجود ویروس شد بلکه شایع‌ ترین راه انتقال آن ذبح غیر بهداشتی دام بویژه در مناطق روستایی است.
 

کد خبر 304927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.