روزه خواری درملأعام جرم است/خودرو حریم خصوصی محسوب نمی‌شود

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: بر اساس قانون هرگونه هنجارشکنی و روزه‌خواری در ملأعام جرم محسوب شده و پلیس به‌ عنوان ضابط قضایی موظف است به‌ طور قاطع با افرادی که شئون این ماه را رعایت نمی‌کنند، برخورد کند.

با حلول ماه مبارک رمضان عده‌ای به دلایل مختلف مانند بیماری و ناتوانی بدنی از نعمت روزه‌داری محروم می‌مانند اما در این ‌بین افرادی هستند که به ‌عمد اقدام به روزه‌خواری در مکان‌های عمومی می‌کنند.

هرساله با نزدیک شدن به ماه رمضان، نیروی انتظامی و قوه قضائیه بیانیه‌هایی در خصوص برخورد با روزه خوران در اماکن عمومی منتشر می‌کنند، امسال نیز نیروی انتظامی طی بیانه‌ای اعلام کرد که تمام رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه اعم از عمومی و شخصی موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان هستند و از هرگونه تظاهر به روزه‌خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات مکتبی اجتناب کنند.

روزه‌خواری در ملأعام جرم محسوب می‌شود

فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شهروندان اظهار کرد: با فرارسیدن ماه رمضان فرماندهی انتظامی استان با اجرای طرح‌های انتظامی و ترافیکی ویژه به استقبال این ماه پربرکت می‌رود تا زمینه کسب فیض بیشتر مردم را در این ماه فراهم کند.

سردار عبدالرضا آقاخانی افزود: بر اساس قانون هرگونه هنجارشکنی و روزه‌خواری در ملأعام جرم محسوب شده و پلیس به ‌عنوان ضابط قضائی موظف است به ‌طور قاطع با افرادی که شئون این ماه را رعایت نمی‌کنند، برخورد کند.

وی بر حفظ حرمت ماه مبارک رمضان به ‌عنوان وظیفه‌ای همگانی تأکید کرد و گفت: پلیس از کسانی هم که به دلایلی قادر به گرفتن روزه نیستند می‌خواهد از انجام روزه‌خواری علنی پرهیز کرده و حرمت این ماه را حفظ کنند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان اذعان داشت: روزه‌خواری به‌ تنهایی در هیچ‌یک از قواعد قانون مجازات، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است، بنابراین هرچند که از منظر شرعی، روزه‌خواری بدون عذر شرعی حرام است اما چنانچه یک فرد، چه با عذر شرعی و چه بدون عذر شرعی، روزه نگیرد، هیچ‌گونه جرمی را از نظر قانون مجازات انجام نداده اما تظاهر به روزه‌خواری در ملأعام از نظر قانون جرم قلمداد می‌شود.

ساعت کار اغذیه‌فروشی‌ها 2 ساعت قبل از افطار/ غذای بیرون‌بر ممنوع

وی در ادامه بیان کرد: با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی، پلیس و شورای اصناف برای مسافران و گردشگران و افرادی که عذر شرعی دارند مراکزی در سطح شهر و همچنین پایانه‌های مسافربری پیش‌بینی ‌شده که این مراکز می‌توانند با پوشش مناسب به ارائه خدمات بپردازند.

آقاخانی ساعت کار سایر اغذیه‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و مراکز پذیرایی در ماه رمضان را از دو ساعت قبل از افطار عنوان کرد و گفت: هرگونه توزیع غذا حتی به‌ صورت بیرون‌بر در ساعات روز ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

اجرای طرح‌های ترافیکی در ساعات شلوغ نزدیک افطار

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مردم برای گذراندن ساعات پس از افطار در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، حضور می‌یابند به همین جهت طرح انتظامی ویژه‌ای به ‌منظور تقویت امنیت بیشتر مردم و مقابله با مجرمانی که در پی سوءاستفاده از این فرصت هستند به اجرا درمی‌آید.

این مقام انتظامی همچنین از اجرای طرح‌های ترافیکی در ساعات شلوغ نزدیک اذان مغرب در سطح شهر و همچنین لیالی قدر خبر داد و گفت: از شهروندان انتظار داریم در این زمینه کمال همکاری را با مأموران پلیس داشته باشند تا روزه‌داران در کمترین زمان به مقصد خود برسند.

خودرو حریم خصوصی محسوب نمی‌شود

از سوی دیگر استعمال دخانیات طبق فتوای اکثریت علما بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند؛ مقام معظم رهبری دراین‌باره می‌فرمایند: «بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار کشیده شود.»

به همین دلیل اگر فردی در کوچه و خیابان قبل از اذان مغرب، انواع دخانیات استعمال کند، جرم مشهود محسوب و مطابق با قانون، مأمورین موظف‌اند با وی برخورد کنند.

این در حالی است که سرهنگ رضا رضایی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا گفت: انجام فعل حرام در معابر و انظار عمومی جرم تلقی می‌شود، حتی اگر خودرو حریم خصوصی تلقی شود بازهم تظاهر به روزه‌خواری (خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و...) در خودرو شامل این حکم می‌شود چراکه قانون‌گذار با آوردن عبارت «در انظار عمومی و معابر» در حقیقت خودرو را تحت شمول این حکم درآورده است در نتیجه روزه‌خواری در داخل خودرو ممنوع بوده و در صورت مشاهده، مأموران این پلیس با متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم ترافیک شهری در ساعات قبل از افطار، طرح ویژه ترافیکی این پلیس از امروز در هسته مرکزی و نقاط پرتردد شهر اصفهان به اجرا درمی‌آید و مأموران به روان‌سازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور مردم می‌پردازند تا مردم هرچه بهتر از فیوضات معنوی این ماه پربرکت بهره‌مند شوند.

کد خبر 304629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.