ثبات نرخ پولک و نبات اصفهان در ماه رمضان امسال

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان گفت: با وجود افزایش نرخ مواداولیه تولید پولک و نبات، قیمت این محصول نسبت به رمضان سال گذشته گران نشده و قیمت‌ها همانند نوروز ۹۶ در بازار اصفهان عرضه می‌شود.

علیرضا شیروانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به وضعیت بازار پولک و نبات اصفهان، اظهار داشت: از عید نوروز امسال که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نکرده تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی در پولک و نبات نداشته‌ایم.

وی پیرامون ماه مبارک رمضان و برکات آن، افزود: با تمام فروشگاه‌ها و اعضای اتحادیه صحبت کرده‌ایم تا هیچ‌گونه افزایش قیمتی در محصولات پولک و نبات در این ایام نداشته باشند و نرخ‌ها همانند نوروز امسال باشد تا فشاری بر اقشار آسیب‌پذیر تحمیل نشود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تولید محصولات ما وابسته به شکر است، تصریح کرد: در سال ۹۵ قیمت شکر نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران‌تر شد و فقط این میزان رشد نرخ بر بهای مواد اولیه تاثیرگذار بوده و هیچ‌گونه افزایش در پولک و نبات نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای نمونه شکر از کیلویی ۲۳۰۰ تومان در سال ۹۴، به ۲۵۲۰ تومان در سال گذشته افزایش قیمت داشته و علت آن هم نبود مواد اولیه و انحصاری بودن توزیع این محصول در دست اشخاص خاص است.

شیروانی با بیان‌ اینکه عده‌ای سودجو منتظر افزایش قیمت‌ها هستند، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مشکل خاصی در بازار پولک و نبات وجود ندارد به جز افزایش قیمت مواد اولیه که امیدواریم جلوی این افزایش قیمت‌ها گرفته شود.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نرخ پودر نارگیل به عنوان مواد اولیه تهیه پولکی در اصفهان، گفت: در فصول تابستان و گرم سال باید نرخ این مواد کاهش یابد، اما اکنون بهای پودر نارگیل از ۸ به ۱۲ هزار تومان افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان پیرامون دلیل گرانی پودر نارگیل طی ماه‌های اخیر، اظهار داشت: علت اصلی آن به طور دقیق مشخص نیست، اما طبق گفته‌ها نبود واردات، عدم عرضه و کبود سبب گرانی این کالا شده است.

وی در پاسخ به اینکه از ایام نوروز امسال و طی ماه‌های اخیر رونقی در بازار پولک و نبات اصفهان ایجاد شده است، افزود: این رکود از قبل عید نوروز امسال ایجاد شده و تاکنون هیچ‌گونه رونقی در بازار پولکی و نبات اصفهان حاصل نشده است.

شیروانی ادامه داد: البته رکود بازار پولک و نبات نیز همگام با رکود در سایر بخش‌های تولیدی دیگر به وجود آمده، برای رفع این رکود مسئولان باید از تولید داخل حمایت کنند، چرا که تمام مشاغل جامعه مانند رنجیر به هم متصلند و اگر در بخشی رکود بوجود بیاید به سایر بخش‌ها نیز منتقل می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۲۱۰ واحد صنفی در شهرستان اصفهان و فعالیت ۱۰۰۰ کارگر در این واحدهای تولیدی، اظهار داشت: در ایام ماه مبارک رمضان پولک و نبات به وفور در شهر اصفهان وجود دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان افزود: قیمت پولک و نبات ساده با توجه به کارگاه‌ها، مرغوبیت جنس، استفاده از مواد اولیه درجه یک از کیلویی ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان متغیر است.

وی عمده‌ترین مصرف خانگی اصفهانی‌ها را در سال و ایام ماه مبارک رمضان پولک و نبات ساده دانست و گفت: گردشگران و مسافران بیشتر از پولک و نبات نارگیلی، پسته‌ای و کنجدی استقبال می‌کنند که قیمت این محصولات بنا بر مرغوبیت استفاده از مواد اولیه توافقی و کیلویی محاسبه می‌شود.

شیروانی افزود: قیمت نبات زعفرانی از ۵۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان در واحدهای تولیدی و شهر اصفهان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به ۱۰ بازرس فعال در این صنف، اظهار داشت: بازرسان در اکیپ‌های ۲ تا ۳ نفره هفتگی از واحدهای تولیدی و مغازه‌های شهر اصفهان بازرسی می‌کنند و در ایام مبارک رمضان این بازرسی‌ها تشدید می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان اضافه کرد: در سال‌های گذشته برای بازرسی‌ها از واحدهای تولیدی اتحادیه با اداره بهداشت، نمایندگان فرمانداری، استانداری و اتاق اصناف بازرسی‌های مشترک داشته‌ایم، اما اکنون اتحادیه به تنهایی هم بازرسی‌هایی از واحدهای تولیدی پولک و نبات انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تولید نبات فقط در استان‌های اصفهان، تهران، مشهد، یزد و تبریز، بیان داشت: مشهد به دلیل شهر زیارتی، بازار خوبی نسبت به شهرستان‌های دیگر داشته و گنجایش فروش بیشتری دارد.

شیروانی خاطرنشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان شهروندان اصفهانی می‌توانند برای شکایت و رسیدگی به مشکلات با شماره‌های  ۳۳۳۶۶۴۹۴ و ۰۹۱۳۲۱۳۷۶۹۵ تماس بگیرند.

کد خبر 304573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.