افق ۱۴۰۴ صنعت سنگ؛ رسیدن به تولید کمی ۳۶.۵ میلیون متر مکعب

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه بهره وری مناسب از نهاده ها و بکارگیری استانداردهای جهانی برای ایجاد برندهای معتبر بین المللی در سنگ، چشم انداز این صنعت در کشور و استان اصفهان در افق ۱۴۰۴است، گفت: هدفگذاری کمی تولید صنعت سنگ تا افق ۱۴۰۴ رسیدن به ۳۶.۵ میلیون مترمربع است.

اسرافیل احمدیه در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه این صنعت با بهره گیری از مزیت های رقابتی همچون ذخایر غنی و متنوع سنگ خام و موقعیت جغرافیایی مناسب در تلاش است محصولاتی با کیفیت بالا تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند، معتقد است: فعالان صنعت بر این باورند حفظ محیط زیست، اشتغالزایی و مشارکت در تقویت بنیان های اقتصادی کشور از مهمترین اهداف صنعت به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این صنعت در نظر دارد با ارتقا سطح علمی و فنی منابع انسانی، استفاده از تکنولوژی روز دنیا و تدوین استراتژی صادرات محور خود را در سطح ملی و بین المللی ارتقا دهد، افزود: در صنعت سنگ های ساختمانی تلاش می شود با استفاده از فرصت های جدید پتانسیل های موجود و افزایش نوآوری، توسعه صنعت و صنایع وابسته به ارمغان آورده و سودآوری مناسبی حاصل شود.

به گفته احمدیه، استان اصفهان با داشتن تعداد ۳۳۶ معدن سنگ تزئینی با سرمایه گذاری ۲۴۶۰ میلیارد ریال ذخیره قطعی حدود ۴۰۰ هزار تن و میزان استخراج اسمی ۷۶ میلیون تن و اشتغال ۵۳۲۴ نفر به عنوان قطب سنگ تزئینی کشور شناخته شده است و همچنبن در دو بخش معدن و فراوری فعالیت می کند و محصولات خود را به دو صورت خام و فراوری شده برای استفاده در صنایع مختلف به خصوص ساختمان عرضه می کند.

وی در خصوص وضعیت موجود صنعت سنگ در استان اصفهان، گفت: در حال حاضر ۱۰۵۳ واحد فعال سنگ با سرمایه ۵۸۶ میلیون و ۸۶۴ ریال با اشتغالزایی ۱۱۲۰۹۲ نفر در استان اصفهان فعال هستند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، سهم تعداد واحدهای فعال سنگ از واحدهای فعال صنعت استان ۱۱.۵ درصد، سهم اشتغال آنها ۵ درصد و سهم سرمایه واحدها ۲ درصد است.

وی همچنین با اشاره به ۴۶۴ طرح نیمه تمام صنعت سنگ در استان اصفهان طی سال جاری، ادامه داد: این واحدها با سرمایه ۶ میلیارد و ۶۱۶ میلیون و ۲۷ ریال و اشتغال ۸۵۸۳ نفر در دست اقدام هستند که سهم آنها از طرح های نیمه تمام صنعتی استان ۷.۶ درصد، سهم سرمایه آنها ۲ درصد و سهم اشتغال آنها ۴.۵ درصد است.

وی با بیان اینکه با توجه به پتانسیل های بالای صنعت سنگ، استفاده مطلوب از این ظرفیت می تواند جایگاه مناسبی در سطح جهانی برای کشور به ارمغان آورد، تاکید کرد: به نظر می رسد که عدم برنامه ریزی و توجه به نیاز بازارهای جهانی موجب فاصله صنعت سنگ با رقبای قدرتمند جهانی شده است.

احمدیه گفت: در این خصوص و در رابطه با مهمترین دلایل عدم رقابت پذیری صنعت سنگ کشور با رقبای جهانی می توان به فرسوده و قدیمی بودن فناوری، عدم تامین سنگ خام مناسب مورد نیاز واحدهای فراوری، عدم وجود استانداردهای کیفی و بی ثبات در قیمت و تحویل به موقع محصولات صادراتی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی و تنوع نقاط ضعف و پیچیدگی های موجود در عوامل محیطی، به نظر می رسد تدوین نقشه راه و برنامه همه جانبه برای ارتقا صنعت سنگ امری ضروری و اجتناب ناپذیر باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه بهره وری مناسب از نهاده ها و بکارگیری استانداردهای جهانی برای ایجاد برندهای معتبر بین المللی در سنگ، چشم انداز این صنعت در کشور و استان اصفهان در افق ۱۴۰۴است، گفت: براین اساس هدفگذاری کمی تولید صنعت سنگ تا افق ۱۴۰۴ باید به ۳۶.۵ میلیون مترمربع برسد.

وی در خصوص راهکارهای مناسب برای افزایش صادرات در حوزه صنعت سنگ، گفت: اجرای سیاست های حمایتی از صادرکنندگان سنگ، تولید محصولات مطابق با استانداردها و کیفیت مورد نیاز بازارهای بین المللی، ایجاد امکانات زیربنایی (جاده، انرژی و تامین آب) برای کارخانه های تولید سنگ، تحقیقات فنی و علمی و همچنین آموزش های حرفه ای در سطح دانشگاهی، جذب سرمایه های خارجی به خصوص در بخش معدن، بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات و ماشین آلات، تشکیل اتحادیه صادرکنندگان مواد معدنی برای حمایت و منجمد کردن شرکت های عضو در زمینه صادرات و رقابت در بازار سنگ های طبیعی، کاهش خام فروشی و ایجاد تمرکز بر  تولید سنگ فراوری شده، ادغام کارگاه های کوچک محلی با یکدیگر و تشکیل یک مجموعه تولیدی واحد و تحت نظر انجمن سنگ از جمله راهکارهای توسعه صادرات صنعت سنگ است.

به اعتقاد احمدیه، توسعه شبکه های تامین مواد اولیه از بازارهای منطقه ای و بین المللی، بهبود کیفیت محصول و افزایش بهره وری تولید در حد استانداردهای جهانی، توسعه منابع نیروی انسانی متخصص و افزایش دانش و توان فنی مدیران بخش و افزایش تعاملات بین المللی برای توسعه حضور در بازارهای هدف بین المللی و افزایش سهم تولید صنعت سنگ های ساختمانی از تولید ناخالص داخلی، تاسیس صندوق غیردولتی ضمانت صادرات و  همکاری با دولت در تهیه و تدوین لوایح، قوانین و مقررات مرتبط با مواد معدنی، فراوری و صنایع معدنی و ... از جمله راهبردهای اجرایی توسعه صنعت سنگ است.

کد خبر 304522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.