بیماری های چاق کننده/ سندروم "پلی‌کیستیک"، عامل افزایش وزن در زنان

برخی از بیماری ها باعث افزایش وزن در افراد می شود که با تشخیص ودرمان به‌ موقع آنها ازایجاد و پیشرفت چاقی جلوگیری خواهد شد.

دکتر مجید کلاهدوزان، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد و مولف کتاب های درمان چاقی، پیشگیری و درمان بیماری ها با اصلاح و بهبود شیوه زندگی و کتاب سبک زندگی سالم در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: عوامل متعددی باعث کاهش متابولیسم پایه بدن و در نتیجه چاقی می شوند که شامل موارد زیر است:

ارث: در این افراد متابولیسم پایه بدن به طور ژنتیکی پائین است. زیرا بسیاری از عوامل عصبی و هورمونی مؤثر در تنظیم وزن، به شکل ژنتیکی عمل می‌کنند.

بیماری‌ها: نظیر کم‌کاری غده تیروئید، بیماری‌هائی که باعث اختلال در عملکرد هورمون‌های جنسی در بدن می‌ شوند مانند نبود و یا برداشت بیضه‌ها در آقایان و یا تخمدان‌ها در خانم‌ها، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک.

داروها: نظیر  داروهای هورمونی به ویژه داروهای جلوگیری از حاملگی، ‌داروهائی که در درمان بیماری‌های روانی و عصبی کاربرد دارند مانند داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی و داروهای کورتیکو استروئید یا حاوی کورتن.

این متخصص تغذیه در ادامه افزود: دو بیماری مهم در روانپزشکی که در علل چاقی مطرح می‌شوند شامل پرخوری عصبی  و افسردگی است، به گونه ای که در بیماری اول عامل اصلی چاقی، افزایش خوردن و در بیماری دوم عامل اصلی چاقی، کاهش فعالیت روزانه است.

وی همچنین علل چاقی بیشتر در زنان نسبت به مردان را شامل موارد زیر دانست:

_ حاملگی و عدم شیردهی کامل به نوزاد.

_ حضور بیشتر در آشپزخانه و خرده خوری.به اندازه شوهر غذا خوردن حتی اگر دارای شغل و فعالیت یکسانی باشند، چراکه متابولیسم پایه خانم‌ها پائین‌تر از آقایان است.

_ فعالیت فیزیکی کمتر در خانم‌ها به علت بالا بودن اوقاف فراغت نسبت به آقایان.

_ تغییرات هورمونی در سنین یائسگی.

به گزارش ایمنا چاقی زمانی ایجاد می‌شود که کالری  موجود در مواد غذائی خورده شده در شبانه‌روز بیش ازمیزان کالری مورد نیاز جهت فعالیت‌های شبانه‌روز و متابولیسم پایه  بدن باشد.

کد خبر 303205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.