رصد خانه اُکا، اولین رصدخانه استفاده کننده از انرژی‌های تجدیدپذیر

رصد خانه اُکا به دلیل قرار گیری در بیابان، انرژی خود را از طریق سلول های خورشیدی و توربین ها تامین می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ستاره شناسان اکثر مطالعات مفصل فضایی خود را از طریق رصدخانه‌ها انجام می‌دهند و محل رصدخانه یکی از مهمترین فاکتورها به شمار می آید. زیرا داشتن زمان کافی و به خصوص آسمانی صاف یکی از دو اصل مهم در رصد آسمان ها برای منجمان است.

 پروفسور رولف شینی یکی از  فعالان عرصه نجوم در رصد خانه اُکا به بحث و بررسی موقعیت و پروژهای علمی این رصد خانه پرداخت و گفت: رصد خانه اُکا در شیلی واقع شده است و  VLT بزرگترین مجموعه تلسکوپی دنیا در شیلی واقع شده که هر کدام از تلسکوپ ها حدود 8 متر قطر دارند و به صورت انترومتری به هم وصل شدند تا یک تلسکوپ 250 متری را تشکیل دهند.

مدیر موسسه نجوم در بوخوم آلمان علت تاسیس رصد خانه را شیلی موقعیت جغرافیایی آن عنوان کرد و گفت: خشکترین منطقه دنیا در شیلی قرار دارد. همچنین ALM    مرکز آنتن های رادیویی با  آنتن هایی به ارتفاع 5 هزار متری در این منطقه قرار دارد.

تاسیس این رصد خانه از سال 2005  اغاز شد و در سال 2010 ساختمان رصد خانه تکمیل شد. نکته قابل توجه این است که این رصد خانه در بیابان قرار دارد و  تامین آب و انرژی یکی از چالش های مهم روبروی این رصد خانه بود.

انرژی رصد خانه  را از طریق سلول های خورشیدی و توربین های بادی تامین می شد و برای ذخیره انرژی مورد نیاز شب ها از باتری های 240 کیلویی استفاده شد. مقدار انرژی که از زمان تاسیس رصد خانه تا به امروز استفاده شده است، حدود 260 هزار کیلو وات بر ساعت بوده که اگر قرار بود تامین انرژی از طریق دیزلی استفاده شود، هزینه بالایی داشت ضمن اینکه هم دیزل گران است و هم جابجایی آن سخت است.

رصد خانه اُکا تنها و اولین رصد خانه ای که از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کند

با توجه به این شرایط سخت موقعیت رصد خانه،  تولید و انتقال اطلاعات به آلمان سخت بود و برای انتقال داده ها  از طریق کابل حدود 70 کیلو متر از زیر زمین، اطلاعات هر شبانه روز انتقال داده می شد.

یکی دیگر از دلایل قرار گیری رصد خانه در شیلی این است که در بوخوم آلمان تنها 40 شب آسمان صاف داریم ولی در شیلی 350 شب آسمان صاف است. همچنین برای انجام پروژه های بزرگ به تلسکوپ با مدت زمان طولانی نیاز داریم که رصد خانه ها تنها 10 ساعت در سال را در اختیار ما قرار می دهند. بنابراین تصمیم به راه اندازی این رصد خانه کردیم.

جستجو برای ستاره های متغیر و  اهداف و ستاره های مشخص از جمله پروژه های انجام شده در این رصد خانه است. کهکشان راه شیری در آسمان نیم کره جنوبی روشنایی و درخشندگی بهتری دارد و بهتر دیده می شود و  به همین خاطر ما توانسته ایم هر قسمت کهکشان را با جزئیات مشخص  عکاسی کنیم به طوری که برای هر ستاره و هر قسمت از این راه شیری حداقل 270 عکس گرفته شده و در واقع 270 اندازه گیری انجام شده است.   در نتیجه ما موفق شدیم بزرگترین تصویر نجومی را که تا به حال گرفته نشده با حجم بسیار بالا را از آن خود کنیم.

89 درصد ستارگان متغیر در کهکشان راه شیری تاکنون ناشناخته مانده اند

 با فعالیت شبانه روزی تلسکوپ ها، حدود 16 میلیون ستاره رصد شده که 70 هزار ستاره متغیر و از این تعداد ستاره های متغیر شناخته شده، 62 هزار ستاره کشف شده هیچ سابقه نداشته و کاملا جدید هستند.

دلایل مختلف متغیر بودن ستاره ها، در واقع نور یک ستاره به دلیل انبساط و انقباض نور متغییری دارند و بعضی از وقت ها مانند خورشید لکه های  سرد و گرم در سطح ستاره دارند که این لکه ها با جابجایی در سطح ستاره باعث تغییر در نور و روشنایی ستاره می شوند. اگر اندازه خورشید 1 باشد ستاره هایی در مقیاس 100 برابر جرم خورشید وجود دارند گه ستاره های بزرگ و پر جرم نامیده می شوند و این گونه ستاره ها عناصر مختلف حیات و یا عناصری که برای حیات و زندگی نیاز است را به وجود می آورند.  

کد خبر 303064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.