بودجه تحقیقات کشاورزی استان اصفهان باید ۱۰ برابر رقم کنونی باشد

استاندار اصفهان گفت: بودجه بخش تحقیقات کشاورزی در استان اصفهان که مشکل آب دارد باید ۱۰ برابر بودجه امروز باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا رسول زرگرپور در مراسم روز مزرعه و انتقال یافته های تحقیقاتی جهاد کشاورزی استان و در جمع مدیران و اساتید و دانشجویان بخش کشاورزی، اظهارداشت: اصفهان استانی بزرگ با ظرفیت ها و مزیت های بالا و از طرفی مشکلات زیادی است که بخشی از آن ملی است و باید در سطوح ملی نیز به آنها پرداخته شود.

وی افزود: ۹ هزار واحد صنعتی، ۱۰ درصد صنایع بزرگ کشور در اصفهان واقع است و ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی بخش صنعت نیز در این استان تولید می شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه استان مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: طی چهار سال گذشته اتفاق بزرگی در این بخش صورت گرفت بطوری که در طول ۱۲ ماه سال ۹۲، تنها ۶۱ هزار گردشگر خارجی از اصفهان بازدید کردند اما در سال جاری و تنها در فروردین ماه ۸۵ هزار گردشگر خارجی که بیش از ۸ برابر سال ۹۲ است، از اصفهان بازدید کردند.

وی افزود: اصفهان بعد از تهران دومین استان دانشگاهی کشور است و ۶ دانشگاه این استان در رنکینگ بین المللی جای دارند و ۳۳۰ هزار دانشجو و ۷ هزار دانشجو در مقطع دکترا در این استان تحصیل می کنند.

زرگرپور با بیان اینکه مراکز آموزشی و پژوهشی بسیار خوبی در اصفهان فعالیت می کنند، اظهار داشت: آمارها و گزارش ها در بخش کشاورزی نشان می دهد که اصفهان استانی بسیار پرپتانسیل است و سرمایه گذاری های وسیعی در این بخش صورت گرفته است.

وی بیان داشت: کشاورزان استان سالانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند که علیرغم خشکسالی های صورت گرفته و خارج شدن ۱۰۰هزار هکتار از زمین های مرغوب از زیر کشت، تغییری در میزان تولیدات حاصل نشده است و نشان می دهد در برنامه های ترویجی، الگوی کشت و انتخاب مناسب از یک طرف و تلاش و زحمت کشاورزان و کاردانی و تجربه ی آنها از طرف دیگر توانسته است ۲۵ درصد زمینی را که از چرخه تولید خارج شده است را جبران کند.

استاندار اصفهان ادامه داد: این موضوع یکی از بزرگترین افتخارات ما در بخش کشاورزی است که کمتر به آن پرداخته می شود.

وی تاکید کرد: رشد ۸۳ درصدی محصولات صادراتی، ۵۳ درصدی اجرای شیوه های نوین آبیاری و ۴۲ درصدی محصولات گلخانه ای و ۷۱ درصدی بخش تحقیقات و ۲۸ درصدی محصولات باغی و نظایر آن نشانگر کارآمدی و اقدامات مفیدی است که طی چهارسال گذشته در بخش کشاورزی استان اصفهان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در اصفهان مسائل کشاورزی در سایه صنعت و گردشگری قرار گرفته است، افزود: به همین دلیل نیز بخش کشاورزی نتوانسته جایگاه واقعی خود را نشان دهد و باید ما و مسئولان کشوری تلاش بیشتری کنیم که این بخش را در جایگاه واقعی قرار دهیم.

زرگرپور با بیان اینکه کشاورزی حدود ۱۱ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، گفت: ۸ درصد تولید ناخالص ملی بخش کشاورزی در این استان تولید می شود که عدد قابل توجهی است و نشان از زندگی، پویایی، بالندگی و اثرگذاری بخش کشاورزی در استانی است که بعنوان استان صنعتی و گردشگری شناخته می شود.

وی با بیان اینکه در استان پهناور اصفهان با چالش های بزرگی مواجه هستیم که در سطح ملی است، اظهارداشت: عملکرد استان در بخش های مختلف از جمله راه های ارتباطی و فولاد و صنعت و ... نشان از ملی بودن عملکرد استان می دهد و به همین دلیل هم چالش ها و مشکلات آن هم ملی است و برخورد با این مشکلات باید با رویکرد ملی صورت گیرد.

استاندار اصفهان به مشکلات بخش آب اشاره کرد و افزود: پیگیری های زیادی در سطح ملی برای این مشکل صورت گرفته است که در سالهای آینده به نتیجه خواهد رسید.

وی به مشکل آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه قسمت اعظم این مشکل برطرف شده است و اصفهان به عنوان موفق ترین استان در کاهش آلودگی هوا مطرح است.

زرگرپور با بیان اینکه در حل این مشکلات به دو شیوه می توان رفتار کرد، اظهار داشت: یکی برخورد مدیریتی است که با حضور مدیران عنوان و راهکارها اعلام می شود که در این شیوه اکثرا تصمیمات با شکست مواجه می شود.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر این است که هرچالشی در یک فرایندی که ایجاد شده است نیاز دارد که بصورت علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مورد توجه قرار گیرد و با توجه به آن راه حل هایی که حاصل از یک فرایند علمی است تبیین شود.

استاندار اصفهان افزود: هر چالشی که برای حل آن از طریق فعالیت های علمی و پروهشی اقدام کرده ایم و نتایج آن ها را به کار گرفتیم موفق بوده است گرچه کمتر این شیوه ها مورد توجه قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل نیز مقوله پژوهش و تحقیق جایگاه بسیار ویژه ای دارد و موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور است و اصلی ترین عاملی است که می توان توسط آن چالش ها را با روش معقول و با یک فرایند علمی و هدف مند حل کنیم.

زرگرپور با تاکید بر اینکه باید تحقیقات و پژوهش در اصفهان و در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و ... حرف اول را بزند، افزود: به همین دلیل نیز پژوهشگاه های تحقیقاتی و پارک های علمی و فناوری استان در سطح ملی جایگاه بسیار خوبی دارند.

وی با بیان اینکه امسال در استان هزار میلیارد ریال بودجه به بخش تحقیقات اختصاص یافته است، گفت: با توجه به اهمیت بخش تحقیقات اگر این بودجه ده برابر هم شود برای استانی مثل اصفهان کم است.

استاندار اصفهان افزود: اگر ما در استان اصفهان مشکل آب داریم یعنی باید مرکز تحقیقات بخش کشاورزی را توسعه دهیم چرا که بخش اعظمی از آب در این بخش مصرف می شود و باید مشکل آب از مسیر تحقیقات و پژوهش برطرف گردد.

وی ادامه داد: با توجه به آمار ارائه شده مشخص می شود در مسیر درست حرکت نمی کنیم و باید بودجه بخش تحقیقات کشاورزی در استان اصفهان که مشکل آب دارد ۱۰ برابر بودجه امروز باشد.

زرگرپور با بیان اینکه در استان اصفهان در بخش مصرف آب در صنعت و شرب فعالیت های تحقیقاتی بسیار خوبی صورت گرفته است، افزود: به همین دلیل نیز در بخش های فولاد صرفه جویی های بسیار خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در طول دولت تدبیر و امید ۲۱۳۷ پروژه بخش کشاورزی با سرمایه گذاری ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید صورت گرفته است، اظهارداشت: این مربوط به دوره ای است که با بیشترین مشکلات مالی مواجه بوده ایم.

استاندار اصفهان افزود: در بخش تحقیقات با یک رشد ۷۱ درصدی مواجه بودیم و اولویت تحقیقات نه به صورتی که مدنظر است ولی در حال افزایش است.

استاندار اصفهان یادآور شد: یکی از سیاست های بخش کشاورزی توسعه کشت های گلخانه ای است و این موضوع به ویژه در اصفهان به دلیل خشکسالی و اقلیم بسیار مهم است و در طول این دولت با رشد ۴۲ درصدی در سطح و تولید محصولات گلخانه ای مواجه بوده است.

وی به رشد ۵۳ درصدی در اجرای شیوه های نوین آبیاری و ۸۳ درصدی محصولات صادراتی اشاره کرد و افزود: این آمار نشان از کارآمدی و اقداماتی است که در این بخش صورت گرفته است.

زرگرپور اظهارداشت: می توانم اعلام کنم که در استان اصفهان همه بخش ها و تمام مدیران کارآمد بوده اند ناکارآمدی نداشتیم و بسیاری از طرح های بزرگ و اساسی اجرا شده است.

کد خبر 302511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.