تمامی تلاش دشمن برای کم رنگ کردن حضور مردم در پای صندوق های رای است

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: حضور پرشور و عمومی مردم در انتخابات مصونیت بخش و تضمین کننده استمرار و پیشرفت کشور خواهد بود، بنابر این همه تلاش دشمن برای کم رنگ کردن حضور مردم در پای صندوق های رای است.

به گزارش ایمنا، آیت الله عبدالنبی نمازی در دانشگاه کاشان بر رعایت فقه انتخابات توسط تمامی دست اندارکاران انتخابات تأکید کرد و گفت: فقه انتخابات به معنی بایدها و نبایدها، واجب ها و حرام ها است.
وی آنچه را که در انتخابات واجب است و همه افراد ملتزم به انجام آن هستند را بایدهای انتخابات دانست و یادآور شد: آنچه که از نظر شرع و فقه حرام است نبایدهای انتخابات است و از انجام آن باید اجتناب کرد.
آیت الله نمازی، همچنین حضور همه آحاد مردم که واجد شرایط رای دادن را در انتخابات واجب خواند و عنوان کرد: بحث مشارکت در انتخابات نیز دارای ابعاد حقوقی و قانونی شرعی است که بعد حقوقی و قانونی که امروز در دنیا معمول است نصف بعلاوه یک برای شرکت کنندگان در انتخابات برای تأیید انتخابات کافی است که به آن مشارکت حداکثری گفته می شود، بنابراین اگر حداقلی ها هم در انتخابات شرکت نکنند لطمه ای به قانونی بودن انتخابات وارد نخواهد کرد.
وی  با اشاره به بُعد شرعی انتخابات، خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران افراد واجد شرایط رای دارای یک تکلیف شرعی و واجب سیاسی هستند که واجدین شرایط رای باید در انتخابات شرکت کنند چرا که به هر نسبتی که در انتخابات شرکت نداشته باشند به همان میزان سبب خوشحالی دشمن و امیدواری دشمن خواهند شد.
آیت الله نمازی، ادامه داد: اقتضای فقه انتخاباتی این است که ضمن مشارکت حداکثری و مشارکت تمام عیار  همه آحاد مردم در انتخابات،  شرکت در انتخابات بر همه کسانی که واجد شرایط رای هستند واجب است، اما اگر کسی در انتخابات شرکت نکند مرتکب حرام سیاسی شده است و زمینه فراهم شدن خوشحالی دشمن را آماده کرده است.
وی، با اشاره به اینکه، گسترش مشارکت مردم در انتخابات،  ایجاد شور انتخاباتی و حضور مردم پای صندوق های می تواند دشمن را مأیوس کند، اظهار داشت: سلیقه ها و جریان های متعلق به نظام  باید در انتخابات شرکت کنند.
نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به فرازهایی از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، گفت: حضور پرشور و عمومی مردم در انتخابات مصونیت بخش و تضمین کننده استمرار و پیشرفت کشور خواهد بود، بنابر این همه تلاش دشمن برای کم رنگ کردن حضور مردم در پای صندوق های رای است.
آیت الله نمازی، در ادامه با تأکید بر اینکه رای دادن باید محققانه باشد نه چشم بسته و یا به پیروی از دیگران، افزود: وجوب رای دادن شبیه وجوب تقلید است که هرکسی مجتهد  نیست، بنابراین برای انجام فرائض دینی باید از یک خبره، کارشناس و فقیه تمام عیار پیروی کرد و اگر در میان فقها کسی هست که اعلم و افقه و اورع و اتقی است باید به سراغ او رفت.
وی ادامه داد: در عرصه انتخابات نیز ممکن است در یک حوزه انتخابیه شهرستان که 10 کاندیدا باشند اما نباید براساس قوم و خویش و رفیق و سابقه دوستی به افراد رای داد، چرا که در انجام واجب دینی هیچ عواملی به جز معیارهای دینی که آن هم انتخاب کاندیدای اصلح است نیست.
به گفته وی، در میان کاندیداهای تأیید شده شورای نگهبان همه صالح هستند اما رتبه ها متفاوت است و ممکن است یکی از آنها ایمان قوی تر داشته باشد و یا مرتبه مجاهدت او بیشتر باشد، بنابراین کاندیدایی را باید انتخاب کرد که ضمن داشتن تعهد دینی، تقوای دینی، ولایتمداری ، ثبات در مواضع سیاسی داشته باشد./
کد خبر 302469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.