تعطیلات تابستانی چگونه به کمک اقتصاد شهری می‌آید؟

کشورهای اروپایی با طراحی "مسترکارت" به خانواده های دانش آموزان و دانشجویان راه بازدید از موزه ها و اماکن دیدنی شهرها و تقویت گردشگری شهرها را باز کرده و با چاشنی تفریح وشادی اردوهای آموزشی برگزار می کنند،اما تعطیلات در ایران چگونه به کمک اقتصاد شهری می‌آید؟

به گزارش ایمنا به آسفالت کوچه که می رسی کف پایت می سوزد، داغی تابستان در بعد ظهرها چند برابر می شود انگار ،هیچکس نیامده لگد زدن به توپ فوتبال را شروع می کنی ...شوت های "بکهامیت" را آنچنان بر سر دیوار خانه همسایه هوار می کنی که صدای دزدگیر ماشین ها بلند می شود ،،چند نفری سرشان را از پنجره بیرون می کنند"مگه خواب نداری بچه ...سر ظهر مردم خوابیدن ..برو خونتون.."، چند عبارت نامناسب دیگه چاشنی اش می شود با چند چشم غره... بی تفاوت دوباره شروع می کنی باید صدای توپها را بچه ها بشنوند تا بدانند کیف تعطیلات تابستان به "فوتبالهای هن هنی" است بدویی ..گل بزنی ،آب بخوری....

تعصیلات سه ماه تابستان نزدیک است و 12 میلیون دانش آموز و 4 میلیون دانشجو بزودی وارد طولانی ترین تعطیلات سالانه خود می شوند، تعطیلات تابستانی که در همه کشورها با اندکی کم وزیاد وجود دارد اما نحوه سپری کردن آن با بلاتکلیفی اوقات فراغت در کشورمان فاصله ای نجومی دارد.

برای اوقات فراغت چگونه باید برنامه ریزی کرد؟آیا در تعطیلات نباید هیچ کاری انجام داد تا خوش گذشته باشد؟ کشورهای دیگر چه برنامه ای دارند تا ضمن افزایش بهره وری به اقتصاد شهرهایشان کمک کرده باشند؟

رئیس هیئت‌مدیره انجمن روان‌شناسی ایران با اشاره به چگونگی برگزاری تعطیلات و اوقات فراغت دانش آموزان می گوید: غنی سازی اوقات فراغت و برنامه ریزی برای چگونگی گذران تعطیلات سه ماهه علاوه بر برنامه ریزی مسئولان نیاز به هدفگذاری خانواده ها نیز دارد.

شیوا دولت آبادی معتقد است: هر چند کلاسهای آموزشی در مدارس و فرستادن دانش آموزان به کلاسهای تقویتی در ایام تابستان وجود دارد، اما از آنجا که این مهارت آموزیها در فضای شادی صورت نمی گیرد فاقد رویکرد مثبت بوده و بهره وری چندانی ندارد.

اقتصاد شهری چه جایی در تعطیلات تابستانی مدارس دارد؟

وی که ایجاد فضای تفریحی و شاد را الزام مهارت آموزی می داند ادامه می دهد: در کشورهای خارجی بویژه کشورهای اسکاندیناوی تعطیلات مدارس همراه با برگزاری اردوهای علمی و پژوهشی صورت می گیرد تا دانش آموزان ضمن استفاده از فضای طبیعی ،نحوه معاشرت با یکدیگر و استقلال فردی را آموزش ببینند

چگونه از تعطیلات می توان به نفع اقتصاد شهرها کمک گرفت؟

بر اساس پژوهش اتاق تهران، تعداد تعطیلات رسمی مناسبتی در ایران 26 روز است که 6 روز آن تعطیلات ملی، 4 روز تعطیلات انقلابی و 16 روز نیز تعطیلات مذهبی است. در این گزارش وضعیت تعطیلات در 30 کشور جهان از قاره‌های مختلف با ایران مقایسه شده است. در میان این کشورها، آمریکا با 7 روز دارای کمترین تعداد روزهای تعطیل رسمی مناسبتی است و سریلانکا با 28 روز بیشترین تعطیلات مناسبتی را به خود اختصاص داده است. بعد از این کشور، ایران و آذربایجان با 26 روز، بیشترین تعطیلات مناسبتی را دارند.

این روز شمار تعطیلات رسمی جدا از تعطیلات سه ماهه تابستان دانش آموزان و دانشجویان و خانواده هایشان و همچنین تعطیلات حدود 20 روزه نوروزی است، که از آن فقط سفرهای بی شمار به شمال و جوجه کباب هایش با نوشابه معروف شده است.

کشورهای اروپایی با عنوان" بهره وری اوقات فراغت " توانسته اند از تعطیلات به نفع اقتصاد شهری خود کمک بگیرند و بویژه با تمرکز بر گردشگری شهری رونقی به اماکن گردشی خود بدهند.

عضو هیات علمی دانشگاه و استاد اقتصاد شهری در گفت و گو با شهرفردا می گوید: اوقات فراغت و تعطیلات تابستانه اگر مدیریت شوند می توانند موجب رونق شهرها و گردشگاه‌های شهری شوند و درآمدزایی برای مدیریت شهر ها به ارمغان بیاورند.

اصغر زارعی می افزاید: کشورهای اروپایی با "مستر کارت" که به عنوان کارتهای تخفیف شناسایی می شوند  و آن را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان و خانواده هایشان قرار می دهند این امکان را فراهم می کنند که بازدید از موزه‌ها، رفتن به سینما، تئاتر و سایر گردشگاههای شهری میسر شود.

وی ادامه می دهد: مستر کارتها که با گرفتن بخشی از هزینه توسط خانواده ها تهیه شده اند ،به کمک اقتصاد شهری آماده استفاده از اماکن تفریحی و ورزشی و همچنین حاشیه شهرها را در دسترس همگان قرار می دهد.

بررسی ها نشان می دهد علاوه بر کارتهای تخفیف که با عنوان رفاه کارت در اختیار برخی از بخش های دولتی ایران را نیز قرار دارد ضمن غنی سازی اوقات فراغت به کمک رونق بخشی به اماکن تاریخی و گردشگری شهرها آمده و در جهت نشاط اجتماعی حرکت می کند.

برگزاری تورهای آموزشی با چاشنی شادی و سرگرمی و همچنین نمایش های خیابانی و اجرای کنسرت های زنده و کارناولهای شادی از جمله اقداماتی است که از رخوت آموزشی و اقتصادی تعطیلات کاسته و در جهت اقتصاد شهری گام برمیدارد.

منبع: شهر فردا

کد خبر 302458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.