۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۹
احمدجو: کویر، بهشت من بود

دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان روز گذشته میزبان چهره ماندگار سینمای ایران امر الله احمد جو بود و از مقام این هنرمند تجلیل به عمل آمد.

به گزارش ایمنا، امرالله احمد جو از جمله افرادی است که با نگاهی به آثار سینمایی و فاخر وی می توان ایده های نویی را برای ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی به کار برد. این استاد گرانقدر در سال 1332 در روستایی به نام "بیاب" از توابع میمه چشم به جهان گشوده و کار خود را با ساخت فیلم های کوتاه و حتی فیلم های گزارشی آغاز کرده است.
موضوع جالب زندگی او وابستگی خاطر نسبت به کویر نزدیک به محل تولدش بود چرا که به تعبیر خودش این کویر بهشت او بود. همین شد که تصمیم گرفت یکی از آثار خود را در این بیابان بسازد.
همین حس او را واداشت تا با خود تعهد ببندد روزی روزگاری در این بیابان فیلمی بسازد و همین هم اتفاق افتاد و یکی از بهترین آثار وی در همین بیابان ساخته شد.
دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان نیز با توجه به آثار ارزشمند این هنرمند و با عنایت به اینکه باید از مقام چنین هنرمندانی تجلیل و همچنین آثار آنان به مردم معرفی شود، روز گذشته در برنامه ای از مقام این هنرمند تجلیل کرد و قطره ای از دریای آثار وی را به نمایش گذاشت.
در ابتدای این همایش رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر که میزبان تعدادی از هنرمندان تئاتر و تلویزیون نیز بود با بیان اینکه آثار امرالله احمد جو قابلیت الگوگیری برای تمامی هنرمندان رشته فیلمسازی و کارگردانی را دارد گفت: آثار این هنرمند خلاقانه و نوآورانه است و خود را از قالب الگوهای خارجی رها کرده است.
احسان مشکلانی از جمله ویژگی های اخلاقی این هنرمند را صبر و پشتکار دانست و گفت: فیلمسازی کاری دشوار و طاقت فرساست اما این هنرمند با اتکا به صبر خود آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشته است.
وی افزود: این آثار ادبیات، فرهنگ و مردم ایران را به خوبی معرفی و به نمایش گذاشته و تاثیر خوبی بر فکر و روح مخاطب دارد.
روزی روزگاری از جمله آثار فاخر وی است که با بیانی شیوا به معرفی داستان های ایران قدیم با بیانی طنزگونه پرداخته است.
این کارگردان و نویسنده سینمای ایران در حاشیه این مراسم گفت: مهم‌ترین درسی که از اساتید اصفهانی خود گرفتم این بود که آن‌ها با ذوق و استعداد خودشان من را در ساخت کارهایم حمایت کردند.
احمدجو با بیان اینکه نخستین لوکیشن فیلم او در محل انگورستان ملک ساخته شده، افزود: اصل کار هنرمندان خلق اثر است و سوال من این است که اصفهان به‌عنوان یک شهر تاریخی با فلسفه‌های معماری و زیبایی‌های تمام‌نشدنی، چرا نباید یک سالن مناسب برای اجرای نمایش‌ها و یک تالار برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان داشته باشد؟
وی با بیان اینکه به هر گوشه‌ای از اصفهان که نگاه کنید هنر و جلوه‌های آن را می‌بینید، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری در کنار پرداختن به عمران شهری و توجه به معماری و زیبایی شهری، احداث مکان‌هایی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان و سالنی برای هنرنمایی اهالی تئاتر اصفهان و سالنی استاندارد برای اکران فیلم‌های است که متأسفانه اصفهان با تمام ظرفیتی که در این زمینه دارد، از امکانات کمی برخوردار است.
این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: وقتی اصفهان پایتخت هنر می‌شود باید استانداردهای لازم را تمام و کمال داشته باشد و مهم‌ترین دانشکده‌های هنری در این شهر باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد از اعضای صنف سینمای ایران اصفهانی هستند باید این شهر مرکز جشنواره‌های هنری باشد.
احمدجو در پاسخ به این سؤال که چرا در سال‌های اخیر کم‌کار شده است، گفت: بعد از ساخت سریال روزی روزگاری، تنها از گروه معارف و حجت‌الاسلام قرائتی بابت ساخت این سریال از من تشکر کردند و من از جایی که برای آن سریال می‌ساختم، انتظار بیشتری داشتم.
گفتنی است امرالله احمدجو زاده یکی از کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان مطرح سینما و تلویزیون است که از جمله فعالیت های او در عرصه هنر هفتم «سردار جنگل»، «پشت کوه های بلند»، «تنفگ سرپر» و نیز سریال به یاد ماندنی «روزی روزگاری» است.

ایرانیت و اسلامیت دو مولفه اصلی آثار احمدجوست

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این مراسم با اشاره به اینکه اولین ویژگی استاد احمدجو قبل از تبحر در حوزه فیلمسازی خودساختگی فرهنگی است گفت: این استاد با اخلاق خود درس های بیشماری را به ما می آموزد و خداوند هم عنایت ویژه ای به چنین افرادی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی با اشاره به اینکه دو مولفه ایرانیت و اسلامیت از جمله ویژگی هایی است که در آثار این استاد مشهود است اضافه کرد: اسلام در کشورهای مختلف دیگری هم وارد شده است ولی ورود اسلام به ایران با ایرانیت هماهنگی خاصی داشته و این موضوع در آثار این استاد انعکاس خوبی دارد.

کد خبر 301734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.