پنج درس که می‌توان از شهرهای موفق جهان یاد گرفت

استفاده از تجربیات شهرهای موفق می تواند به عنوان یک میانبر برای پیشرفت دیگر شهرها عمل کند و از اشتباهات ممکن در مدیریت شهری بکاهد. آنچه در ذیل آمده پنج مورد از مواردی ست که می تواند به ما در داشتن شهری موفق و آباد کمک کند.

به گزارش ایمنا، استفاده از تجربیات شهرهای موفق می تواند به عنوان یک میانبر برای پیشرفت دیگر شهرها عمل کند و از اشتباهات ممکن در مدیریت شهری بکاهد. آنچه در ذیل آمده پنج مورد از مواردی ست که می تواند به ما در داشتن شهری موفق و آباد کمک کند.
شهرها می توانند به شدت تاثیرگذار باشند
شهرها نقش بسزایی در مقابله با تحولات آب و هوایی دارند. شهرها ممکن است تنها دو درصد از سطح زمین باشند اما مسوول هشتاد درصد از فعالیتهای اقتصادی می‎باشند. امروزه، بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند. این بدان معنی‌ست که شهرها می‌توانند تاثیرات مهمی بر همه چیز داشته باشند. مزایای ساختن شهری آباد و انرژی- سازگار بسیار است. اگر این شهر ساخته شود، شغل های بیشتری ایجاد می‌گردد و تولید گازهای گلخانه ای نیز کاهش پیدا می‌کند. این شهرها نیز خدمات دسترسی به آب، انرژی و حمل و نقل را نیز تسهیل خواهند بخشید. فنآوری مورد نیاز برای ساخت این شهر هم اکنون نیز وجود دارد و با آن می توان به روند کاهش تولید گاز کربن شتاب بخشید.
بخش عمران از توانایی بسیاری برخوردار است
یک قدم مهم در باز کردن قفل شهری آباد، داشتن محیطی عمرانی‌ست. ما باید به جذب فنآوری های جدید هنگام توسعه شهری و ساخت زیربناها توجه کنیم. با این کار می‌توانیم از فرصت های محدودمان استفاده کرده تا بتوانیم تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم.
امروزه، بخش عمرانی  بیشترین سهم در کاهش اتلاف انرژی را دارد. حوزه عمرانی از بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی (حدود یک سوم انرژی جهان) نیز می‌باشد. اما با این حال، حدود دوسوم از سطح شهر هنوز به آبادانی مناسبی نرسیده است. این فرصتی برای توسعه دهندگان ایجاد می‌کند تا ساختمان های جدید ایجاد نمایند که از ابتدای ساخت بتوانند انرژی کمتری مصرف نمایند.
برج شانگهای که دومین برج مرتفع جهان است می‌تواند مثال خوبی باشد. این برج سازگاری کامل با نیازهای محیطی دارد و به وسیله فنآوری های مدرن ایجاد شده است. سازه هایی مانند این برج تنها انرژی را ذخیره نمی‌کنند، بلکه باعث کاهش آلودگی هوا نیز می‌شوند. مثالی دیگر می‌تواند منطقه هافن سی تی (HafenCity) در هامبورگ باشد. در این منطقه، فنآوری های جدید می‌تواند میزان مصرف برق، گرما و سرما را کنترل می‌نمایند و باعث می‌شوند تا تولید دی اکسید کربن به حداقل برسد. کودکستانی در شهر تامسک در روسیه از پمپ‌های گرمایشی برای تولید گرما استفاده می نمایند. با این روش میزان هزینه انرژی به نصف کاهش پیدا کرده است.
سازه های مدرن توزیع برق و آب را بهینه می‌نماید
از آنجایی که ساختمان‌ها قسمتی از سیستم انرژی بزرگ‌تری می‌باشند، شهرها نیازمند زیرساخت هایی بهتری برای توزیع برق و آب سرد و گرم هستند. سیستم های مدرن انرژی می توانند ما را در این مهم یاری رسانند و سبب کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شوند. شهرهای زیادی مانند آنشان (Anshan) ، دوبی، مونیخ، توکیو، ورشو و پاریس توانسته اند انرژی برق و گرما را با هم به صورت بالقوه ترکیب نمایند یا مثلا از پسماند، انرژی برق تولید نمایند یا حتی گرمای مازاد کارخانه ها را برای گرم شدن منازل به کارگیرند. این روش ها را می توان در دیگر شهرها نیز به کار گرفت. به عبارت دیگر، تا سال 2050، حدود 58 درصد از کاهش تولید دی اکسید کربن از این روشها انجام می‌پذیرد.
ذخیره آب آشامیدنی
میزان مصرف آب به دلیل افزایش جمعیت و همین طور استانداردهای زندگی بیشتر شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، انتظار می‌رود تا میزان تقاضا برای آب به میزان 55 درصد در نسل بعدی افزایش یابد. خوشبختانه، ابزارآلات مورد نیاز برای مقابله با این چالش وجود دارد.
فاضلاب ها نیز می توانند منبع انرژی باشند: شرکتی در شهر آرهوس دانمارک توانسته سازه های مربوط به فاضلاب را به گونه ای طراحی کند که گرما و الکتریسیته تولید نماید.  کارخانه ها معمولا 90 درصد بیشتر از نیاز خود انرژی تولید می کنند که می توان آن را مستقیما وارد سیستم منازل و ساختمان ها نمود.
پتانسیل های بکر
هشتاد درصد از تولیدات اقتصادی و هفتاد درصد از مصرف انرژی در شهرها اتفاق می‌افتد. این سبب می‌گردد تا موقعیت های بالقوه ای پدید آید تا بتوان رونقی به اقتصاد بخشید و یا از فن آوری های جدید به منظور ایجاد فرصت های شغلی استفاده نمود.

کد خبر 301689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.