معرفی ۲ روستای نمونه گردشگری در شهرستان شهرضا

شهرضا – نماینده مردم شهرستان شهرضا در مجلس شورای اسلامی گفت: روستاهای اسفرجان و هونجان در شهرستان شهرضا به عنوان مقاصد نمونه گردشگری انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، نامگذاری سال ۹۶ با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» فرصتی فراهم کرده که مشکلات و معضلات اقتصادی کشور دوباره به صدر اخبار رسانه‌ها بیاید؛ از سوی دیگر، ظرفیت‌های مغفول کشور برای حل مشکلات اقتصادی هم دوباره مجال یافته‌اند تا در فضای عمومی طرح شوند.

مجموعه این شرایط فرصت مناسبی برای صنایع و بخش‌هایی است که با وجود ظرفیت عظیم در چرخه اقتصادی کشور مهجورند که یکی از این بخش‌ها گردشگری است؛ صنعتی که هم می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی تلقی شود و هم در فضای توجه همگانی به بخش‌های مولد اقتصاد، می‌تواند نگاه‌ها را به خودش جلب کرده و به رونق و توسعه نزدیک‌تر شود.

توجه به ظرفیتهای گردشگری کشور در شرایط فعلی یعنی یک انتفاع دوسویه؛ از یک طرف ظرفیت‌هایی متعدد و بزرگی در گردشگری برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد و از طرف دیگر، رونق گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه سبب انتفاع صنعت گردشگری می‌شود.

افزایش مشارکت مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد، ازجمله اصول پایه‌ای اعلام شده برای اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر چه در حفظ و حراست از جاذبه‌های تاریخی و چه در توسعه زیرساخت‌های گردشگری، نقش مشارکت عمومی غیرقابل انکار است.

در سالی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی، آن هم در حوزه اشتغال و تولید که مهمترین معضلات اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، قرار است شاهد اقدامات همه جانبه مردم و مسئولان باشیم و باید اقدامات عملی انجام دهند، متولیان میراث فرهنگی و گردشگری نیز می‌توانند به عنوان یک دستور کار جدی، روی جذب سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های عمومی در اداره و توسعه صنعت گردشگری برنامه‌ریزی کنند؛ با این کار هم به جریان کلی اقتصاد مقاومتی در کشور کمک می‌شود و هم توسعه خود گردشگری راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در سالهای گذشته ابلاغ شده، توسعه تولید و اشتغال جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. براساس گزارشی که اخیرا در محافل جهانی صنعت گردشگری منتشر شده صنعت گردشگری در سالهای اخیر میلادی توانسته بیش از ۷ میلیون شغل در جهان ایجاد کند. این صنعت نزدیک به ۱۰ درصد از تولید ناخالص دنیا را هم توانسته به خودش اختصاص دهد. همین دو آمار برای نشان دادن ظرفیت بالای گردشگری در توسعه تولید و اشتغال و به تبع تحقق اقتصاد مقاومتی کافی است. این ظرفیت به قدری قابل توجه و عظیم است که دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند روی گردشگری به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارها، حساب ویژه باز کند.

توسعه صادرات با هدف افزایش ارزآوری از دیگر اهدافی است که در اسناد موجود اقتصاد مقاومتی به آن تاکید شده. هیچ‌کس از قابلیت صنعت گردشگری برای ارزآوری بی‌خبر نیست. چنان که در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده، گردشگران خارجی ورودی به کشور تا پایان برنامه ۵  برابر شود. بدیهی است که با یک برنامه‌ریزی درست و مدیریت حساب شده، صنعت گردشگری اینجا هم می‌تواند به کمک دولت بیاید و به تنهایی بخش مهمی از هدف افزایش ارزآوری را محقق کند.

بند ۱۲ سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای اهداف اقتصادی تاکید دارد. به نظر می‌رسد یکی از اهداف مهم اقتصادی که دیپلماسی می‌تواند نقش موثری در نیل به آن ایفا کند، جذب گردشگران خارجی است. این اتفاق یک همکاری ویژه بین وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را طلب می‌کند. موضوع همکاری هم، فعال شدن سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشور در جذب گردشگری خارجی است. هدفی که اگر محقق شود، هم در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موثر است و هم در توسعه صنعت گردشگری.

توسعه گردشگری در بیان ولایت

رهبر معظم انقلاب نیز بارها در سفرهایی که به مناطق مختلف کشور داشته‌اند بر ضرورت استفاده از ظرفیت گردشگری مناطق مختلف تأکید فرموده‌اند. به عنوان نمونه ایشان در دیدار با مردم استان همدان جاذبه‌های گردشگری این استان را دارای ظرفیت عظیمی برای توسعه‌ی استان دانستند و افزودند: «در بحث گردشگری  حقیقتاً ضعیف عمل می‌کنیم که باید اهتمام ویژه‌ای به میراث فرهنگی و گردشگری شود.»

همچنین ایشان در دیدار با مسئولان مسئولان استان خراسان رضوی، به مسئولان توصیه کردند: «با اولویت‌دادن به گردشگری منطقه و برنامه‌ریزی برای بازدید حداقل بخشی از زوّار امام هشتم از جاذبه‌های مهم گردشگری استان، به بهبود اوضاع عمومی خراسان شمالی همت گمارید.»

استان اصفهان از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی

استان اصفهان یکی از استانهای کشور است که از نظر برخورداری از گنجینه‌های میراث کهن، آداب و رسوم و مناطق طبیعی یکی از مهمترین مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. شهرستان شهرضا در جنوب این استان نیز یکی از قطبهای مهم گردشگری آن محسوب می‌شود که به لحاظ برخورداری از مراکز مذهبی و فرهنگی همچون آستان امامزاده شاهرضا، امامزاده شاهزاده علی اکبر، روستاها و مناطق برخوردار از نظر جاذبه‌های طبیعی همچون هونجان و اسفرجان و نیز رواج هنر سفالگری در آن، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

تغییر رویکرد مسئولان اجرایی این شهرستان در سالهای اخیر در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری، میراث ناملموس و صنایع دستی شهرضا به دیگر مناطق کشور باعث شده تا نگاه‌ها به سوی آن جلب شده و از شهرضا به عنوان یکی از قطبهای مهم گردشگری استان و کشور یاد شود.

اخیراً دو روستای «اسفرجان» و «هونجان» در این شهرستان، به عنوان روستاهای گردشگری معرفی شده‌اند.

سمیه محمودی - نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، با اشاره به انتخاب عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشغال» به عنوان شعار سال ۹۶ بیان کرد: رهبر مظعم انقلاب اسلامی با دیگر با انتخاب این شعار بر ضرورت برنامه ریزی برای اجرای اصولی اقتصاد مقاومتی تأکید فرمودند از مردم و مسئولان خواستند تا به بخشی از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و اشتغال توجه بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین رؤس اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود در هر منطقه برای رونق اقتصادی و ایجاد عرصه‌های اشتغال است، زیرا هم دسترسی به این منابع بیشتر است و هم مردم با این ظرفیتها و شیوه استفاده از آنها آشنایی بیشتری دارند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از مهمترین ظرفیتها و امکانات موجود در شهرستان شهرضا، محیط طبیعی بِکر و دست نخورده‌ای است که می‌توان از آن به عنوان مقاصد ویژه گردشگری استفاده کرد.

محمودی تصریح کرد: امروزه در همه جای دنیا گردشگری به صنعتی سودآور تبدیل شده که زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری و اشتغال عده زیادی از افراد را فراهم کرده است و کشور ایران نیز به لحاظ برخورداری از تاریخ کهن و نیز مناطق اقلیمی متنوع، یکی از بهترین مناطق جهان از این نظر محسوب می‌شود.

وی گفت: روستاهای اسفرجان و هونجان در شهرستان شهرضا به عنوان ۲ روستای نمونه گردشگری برای ایجاد مراکر بومگردی معرفی شدند که با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی مورد بازدید قرار گرفتند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتخاب چنین عنوانی برای ۲ روستای شهرستان شهرضا فرصت بسیار مناسبی است تا مردم با ارائه طرحهای کاربردی و باتوجیه اقتصادی مناسب، از تسهیلات و حمایتهای سازمان میراث فرهنگی برخوردار شوند.

محمودی اظهار کرد: خانه‌های قدیمی و بافت سنتی موجود در ۲ روستای اسفرجان و هونجان، در کنار آب و هوای مطبوع این روستاها را به محلی برای گذران اوقات فراغت گردشگران تبدیل کرده است اما لازم است فضای عمومی روستا و نیز خانه‌هایی که به عنوان مقاصد گردشگری انتخاب می‌شوند، طبق استانداردهای موجود بازسازی و بهسازی شود.

وی اضافه کرد: در این دو روستا محصولات زراعی و باغی از قبیل گردو، آلبالو، انگور و سیب نیز تولید می‌شود که مواد اولیه ایجاد محصولات فراوری شده در صنایع تبدیلی هستند؛ بانوان این روستا و سایر بانوان شهرستان می‌توانند با استفاده از این ظرفیت و همچنین تسهیلات حمایتی، مشاغل خانگی را ایجاد کنند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سیاه چادرهای عشایری موجود در شهرستان که تعدادی از آنها نیز در برخی از فصلهای سال در این ۲ روستا مستقر هستند نیز جاذبه گردشگری بسیار خوبی هستند که با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه می‌شوند.

کد خبر 301618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.