لزوم ساماندهی ‌و شفاف سازی زکات فطره

رییس ستاد زکات استان اصفهان گفت: زکات فطره بعنوان یک سرمایه پنهانی است که از وضعیت کلی زکات فطره اطلاعات شفافی در دست نیست و نیازمند ساماندهی است تا میزان جمع آوری زکات فطره توسط هر دستگاه خیریه و مکان هزینه کرد آن مشخص باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از کاشان حجت الاسلام غلامحسین رنجبر در نشست اعضای ستاد شورای زکات شهرستان، گفت: در قانون زکات با صراحت محل جمع آوری زکات و هزینه کرد آن توسط دبیر خانه شورای زکات و با نظارت نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه شهرستانها مشخص شده است.
وی افزود: اگر ائمه جمعه شهرستانها به عنوان روسای شورای زکات فعالیت دارند برای این است که فرآیند شرعی هزینه کرد زکات کاملا رعایت شده باشد تا حق به حق دار برسد.
به گفته وی، رییس شورای زکات هر بخشی به عنوان مسؤول و رییس شورای زکات حق اعمال نظر در اجرای پروژه ها دارد تا پروژه های عام المنفعه براساس اولویت های اول هر محل و با تأیید نماینده ولی فقیه و امام جمعه محل اجرا شود.
حجت الاسلام رنجبر، یادآور شد: هزینه کرد زکات هر محل فرآیندی است که در قانون زکات آمده است و جزو مصوبات شورای عالی زکات است، از این رو همه فعالان در این عرصه موظف هستند نظر ائمه جمعه را در هزینه زکات و کیفیت و حتی شیوه دریافت زکات اعمال کنند.
وی در ادامه بر ساماندهی ‌زکات فطره تأکید کرد و افزود: زکات فطره بعنوان یک سرمایه پنهانی  است که از وضعیت کلی زکات فطره اطلاعات شفافی در دست نیست و نیازمند ساماندهی است تا میزان جمع آوری زکات فطره توسط هر دستگاه خیریه و مکان هزینه کرد آن مشخص باشد.
رییس ستاد زکات استان اصفهان، یادآور شد: با پیشنهاد ساماندهی زکات فطره، کمیته امداد اخیرا فرم هایی تهیه و دراختیار تمامی خیریه ها و اماکنی که نسبت به جمع آوری  زکات فطریه فعالیت دارند گذاشته است تا میزان جمع آوری زکات فطره توسط این خیریه ها مشخص شود.
به گفته وی، با ساماندهی زکات فطره در کشور،  میزان ظرفیت زکات فطره در هر شهرستان، استان و کشور مشخص خواهد شد و هزینه کرد آن  براساس اولویت ها،  برنامه ریزی خواهد شد.
حجت الاسلام رنجبر یادآور شد: ساماندهی زکات فطره توسط شورای عالی زکات و شورای زکات استانها پیگیری می شود و شهرستانها نیز باید نسبت به جمع آوری زکات فطره سازماندهی و مدیریت داشته باشد تا میزان زکات فطره مشخص و شفاف باشد./
کد خبر 301100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.