نصب دوربین در 100 درصد از بزرگراه‌ها/ مدل ریاضی ترافیک تهران طراحی می‌شود

معاون شهردار تهران با تاکید بر هوشمند سازی پایتخت، از اجرای طرحی 5 ساله برای نصب دوربین در تمامی بزرگراه‌های شهر خبر داد و گفت: مدل ریاضی ترافیک تهران نیز به زودی طراحی می شود.

مازیار حسینی در مورد اقداماتی که شهرداری تهران برای دستیابی به شهری هوشمند در سال های اخیر انجام داده است، گفت: در بحث مدیریت شهری، برخی از شهرهای کشور اکنون به دنبال اجرای استراتژی 20-25 هستند. به این معنا که به دنبال دستیابی به اهداف خود تا سال 2025 هستندو شهرداری تهران نیز در همین حوزه در سال های گذشته اقداماتی انجام داده و می توان گفت که فاصله قابل ملاحظه ای با دیگر شهرهای کشور داریم.

وی یکی از اقداماتی که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در سال های اخیر بر آن تمرکز داشته است را استفاده از سیستم های هوشمند یا همان ITS در شهر دانست و افزود: بر همین اساس چند سالی است که محدوده طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد را به طور کامل توسط شبکه ای از دوربین ها کنترل می کنیم که این خود نشان از توسعه زیرساخت ها برای دستیابی به شهری هوشمند دارد.

معاون شهردار تهران همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرحی جدید در پایتخت خبر داد که بر اساس آن قرار است در مدت 5 سال، پایتخت را که شامل 100 درصد از بزرگراهها و 80 درصد از شریان های اصلی شهر می‌شود با سیستمی متفاوت، تحت پوشش دوربین های مداربسته قرار دهند.

براساس گفته‌های حسینی، بسیاری از حرکات مخاطره آمیز از جمله حرکات مارپیچ و خطرناک با اجرای این پروژه کنترل خواهند شد و قابلیت رصد دارند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد که حوزه ITS، حوزه ای است که می تواند بخشی از کاهش ظرفیت در تهران را که به دلیل اشباع معابر است کنترل و خنثی کند.

حسینی همچنین با اشاره به اجرای برخی سیستم های هوشمند از جمله V2V، که در کشورهای مختلف همچون چین بر روی خودروها نصب می شود و موجب کنترل ترافیک و کاهش مشکلات مربوط به حمل و نقل شده است، گفت: از آنجا که خودروها اکنون دارای سامانه جی.پی.اس هستند، بنابراین هر خودرویی می تواند به عنوان یک نقطه اطلاعات مکانی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی این سیستم کمک می کند که اطلاعات درست و به لحظه ای از وضعیت و جریان ترافیک در دست باشد. به همین علت است که محققان معتقدند کنترل ترافیک بایستی از حالت استاتیکی به حالت دینامیکی درآید و مدل هایی پیش بینانه برای آن تولید شود. به این معنا که ما باید مدل هایی داشته باشیم که بتوانند وضعیت ترافیک را در دقایق آینده پیش بینی کنند.

حسینی یادآور شد: با همین هدف در شرکت کنترل ترافیک شهر تهران به دنبال آغاز مدلی هستیم که همکاران فارغ التحصیل ما از دانشگاه صنعتی شریف و برخی از دانشگاه های مطرح جهان آن را تهیه خواهند کرد و قرار است مدل ریاضی ترافیک تهران و تحلیل شبکه باشد. بر اساس این طرح میتوانیم سطح کنترل ترافیک را ارتقا دهیم.

منبع: شهر فردا

کد خبر 300960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.