اسلام اعتدال و اسلام رحمانیت؛ اساس و پایه برای حرکت درست ملت

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اسلام اعتدال و اسلام رحمانیت، اساس و پایه برای حرکت درست ملت ماست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ حسن روحانی در برنامه بی واسطه با رادیو ایران با اشاره به اینکه این روزها، روزهای سرنوشت ساز برای کشور و ملت ماست، افزود: چهار سال پیش یعنی آن زمانی که برای اعتماد مردم برنامه خود را به ملت ایران عرضه داشتم، به وضوح گفتم که کشور در صورتی از مشکلات فاصله می گیرد که مسیر ما، مسیر اعتدال باشد زیرا افراط و تفریط و خشونت نتوانسته است باعث خوشبختی هیچ ملت و پیشرفت هیچ کشوری شده باشد.

وی اضافه کرد: اسلام اعتدال و اسلام رحمانیت، اساس و پایه برای حرکت درست ملت ماست.

روحانی گفت: همچنین در آن زمان به مردم عرض کردم که صاحب این کشور ملت است و ما باید در چارچوب قانون اساسی و قانون مصوب و همچنین خواست و اراده مردم، مدیریت جامعه را بر عهده بگیریم.

وی با اشاره به آغاز کار دولت یازدهم در سال 92 اظهار داشت: زمانی که در سال 92 کار را با هم آغاز کردیم، با مشکلات فراوانی مواجه بودیم اما امیدهای زیادی نیز داشتیم، از آغاز معتقد بودم با آن تلاش ها، امیدها و همبستگی ها می توانیم از مشکلات عبور کنیم.

روحانی افزود: در آن زمان بیکاری رنج آوری را برای جوانان و جامعه شاهد بودیم، در حالی که در هشت سال گذشته می شد کاری کرد که همه جوانان متولد دهه 60 شاغل شوند اما متأسفانه در زمینه اشتغال جوانان کار زیادی انجام نگرفت و شرایط کشور نیز از لحاظ تورم نگران کننده بود.

وی با بیان اینکه مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند، تصریح کرد: تولید نیز در حال رکود بود و کارخانه ها و کارگاه ها از تولید باز ایستاده بودند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: قدرت خرید مردم در آن زمان بسیار کم شده بود و اگر در سال 86 درآمد یک فرد یک میلیون تومان بود، قدرت خرید او در سال 92 به 800 هزار تومان تقلیل یافته بود و روستاییان نیز شرایط سخت تری را می گذراندند و به جای یک میلیون تومان در سال 86، در سال 92 قدرت خرید روستاییان 600 هزار تومان شده بود.

روحانی با بیان اینکه مردم توان و قدرت خرید نداشتند اظهار داشت: همین عامل یکی از عوامل رکود تولید شده بود و در کنار این مسائل مردم نیز احساس امنیت نمی کردند زیرا قطعنامه هایی از جمله قطعنامه 1929 بالای سر مردم قرار داشت که شرایط کشور را در مرز بحران قرار داده بود و مردم به ماه ها و سال های آینده اطمینان نداشتند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در آغاز امر لازم بود در 5 مورد مهم به تصمیم گیری و اقدام و عمل برسیم که مورد اول مذاکرات هسته ای بود و ما باید با دنیا وارد گفتگو می شدیم و در شرایطی که مردم هر روز منتظر تحلیل جدید بودند، این شرایط متوقف و حصر ایران شکسته می شد.

روحانی با بیان اینکه اقدام دوم اندیشیدن تدبیر برای مهار کردن تورم افسارگسیخته بود، گفت: مسئله سوم تولید کارگاه های تولیدی و موضوع چهارم نیز خروج از رکود و افزایش قدرت خرید مردم بود.

وی تصریح کرد: موضوع پنجم نیز ارتباط آسان تر مردم و ارتباط با دنیا بود و برای هر پنج موضوع نیز در همان ماه های اولیه تصمیمات لازم اتخاذ شد.

مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی شود

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی شود.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در برنامه بی واسطه با رادیو ایران با اشاره به پنج برنامه اولیه دولت یازدهم افزود: برای هر پنج موضوع در همان ماه های اولیه تصمیمات لازم اتخاذ شد و در سه موضوع اول به دلیل اهمیت ویژه، مدیریت را شخصا بر عهده گرفتم و در هر هفته دو تا سه جلسه برای مذاکرات هسته ای، گفتگوها و برنامه ریزی هایی انجام می شد.

وی اضافه کرد: در هر هفته حداقل دو جلسه اقتصادی و برای مهار کردن تورم و رونق تولید و همچنین دو مسئله دیگر هم باید اشاره کنم: که مسئله قدرت خرید مردم را به ستاد اقتصادی و مسئله ارتباط ملت و جوانان ما با دنیا را به وزارت ارتباطات سپردم تا مردم برای تماس با جهان و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به گزارش 100 روزه دولت یازدهم گفت: خوشبختانه در همان 100 روز اول در همه این زمینه ها، قدم های اولیه برداشته شد که گزارش آن را در اوایل آذر 92 به اطلاع مردم رساندم.

روحانی افزود: در زمینه مذاکرات هسته ای به یک توافق موقت در آذر 92 رسیدیم که با آن در برخی موارد تحریم ها برداشته شد و همچنین تحریم های جدید دیگر افزوده نمی شد و ایران با شش قدرت بزرگ برای یک توافق نهایی، تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: شرایط امنیتی لازم برای فعالیت اقتصادی آماده شد و در همینجا با توجه به اینکه در این روزها صحبت های زیادی در خصوص مسئله اشتغال مطرح می شود باید بگویم، این نگرانی، نگرانی برحقی است و ما از روز اول می دانستیم یکی از مشکلات پیش رو ، مسئله اشتغال است و به همین دلیل هم برنامه ریزی های خوبی برای اشتغال انجام دادیم.

آقای روحانی گفت: در سال های 94 و 95 نسبتا اشتغال مناسبی داشتیم و هر ساله حدود 640 هزار نفر اشتغال خالص کشور ما بود و اگر در هشت سال قبل نیز سالی 600 هزار شغل ایجاد می شد، امروز مشکلی به نام اشتغال وجود نداشت.

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی شود اظهار داشت: اگر خواهان اشتغال برای جوانان هستیم، اولین قدم افزایش سرمایه گذاری و حرکت پول ها از دلالی به سمت سرمایه گذاری و بنگاه های اقتصادی است.

روحانی تصریح کرد: با کلام و سخن شغل ایجاد نمی شود و برای سرمایه گذاری نیز نیازمند امنیت هستیم و مردم باید به فردا و سال آینده کشور خود مطمئن باشند.

وی با اشاره به توقف سرمایه گذاری ها در سال های قبل از 92 گفت: علت این امر این بود که مردم نمی دانستند در ماه ها و سال های آینده با چه مشکلات و تحریم ها و نا امنی هایی رو به رو هستند.

روحانی تاکید کرد: لحن سخنان برخی از مسئولان کشور ما قبل از سال 92 با دنیا، لحن تقابل و گاهی لحن جنگ بود، آنها نیز با ما اینچنین صحبت می کردند.

روحانی تصریح کرد: پیام من از روز اول به دنیا این بود که با ملت و کشور ایران، با زبان تکریم صحبت کنید و با زبان تحقیر و تضعیف ملت سخن نگویید و زمانی مذاکرات هسته ای ما در مسیر درست قرار گرفت که دنیا این پیام را اخذ کرد.

وی اضافه کرد: اگر ما خواهان اشتغال جوانان هستیم، باید شرایط و زمینه برای سرمایه گذاری آماده شود، زیرا مردم به سادگی سرمایه خود را روی زمین نمی گذارند و به کار تولیدی مشغول نمی شوند.

بعضی ها از کلمه افتتاح خوششان نمی آید

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:یک بنگاه تولیدی بزرگ که افتتاح می‌شود سال‌ها برای آن کار شده است و از اول دولت روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

روحانی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری اعتماد بلندمدت است، افزود: در گذشته هم مردم ما این اعتماد بلندمدت را نداشتند و به طریق اولی نیز ایرانیان خارج از کشور و هم خارجی‌ها نیز این اعتماد را نداشتند.

روحانی همچنین تاکید کرد: امروز بعد از سه سال و نیم اعتمادی را در کشورمان و جهان به وجود آوردیم که در خرید هواپیما افرادی که آمدند سرمایه‌گذاری کردند و فاینانس را تامین کردند، اقساطش 18 ساله است، یعنی اینکه یک سرمایه‌گذار خارجی آمده پولی را برای ایران اختصاص داده است که در طول 18 سال آینده به اقساطش می‌رسد و این به معنی اعتماد جهان به ایران و اعتماد مردم به آینده و سرمایه‌گذاری‌شان است.

وی اضافه کرد: من در هر استانی که سفر کردم، از کارآفرینان داخلی و افرادی که اهل آن استان بودند و در خارج از کشور زندگی می‌کردند جلساتی با آنها داشتم که همه آنها در همان جلسات برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اعلام آمادگی کردند و برخی از آن قول‌هایی که در آن جلسات داده شد، اجرایی و عملیاتی شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه برخی‌ها از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید و فکر می‌کنند اگر ما این‌ روزها به هر استانی وارد شویم، ده ها پروژه بزرگ آماده افتتاح است، اظهار داشت: اینها فکر می‌کنند که ما دیروز تصمیم گرفته‌ایم و امروز افتتاح می‌شود. یک بنگاه تولیدی بزرگ که افتتاح می‌شود سال‌ها برای آن کار شده است و از اول دولت روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

روحانی در همین زمینه افزود: ما در شیراز ورزشگاهی را افتتاح کردیم که از شروع کلنگ‌زنی آن، 20 سال گذشته بود، 80 میلیارد هزینه این ورزشگاه بود و 12 میلیارد در طول سال‌های قبل اختصاص داده شده بود و 68 میلیارد این دولت اعتبار برای آن اختصاص داد تا این ورزشگاه افتتاح شود. این ورزشگاه یک معضل برای مردم شیراز شده بود و سوال بود که چرا یک ورزشگاه 50 هزار نفری نیمه‌کاره مانده است و افتتاح نمی‌شود.

وی همچنین در تعریف افتتاح گفت: افتتاح به معنی اعتماد مردم است، اعتماد به معنی سرمایه‌گذاری است، افتتاح به این معناست که ما در مسیر رشد و توسعه قرار داریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: ملت بزرگ ایران می‌داند که در این دولت پتروشیمی‌های متعددی افتتاح شد، در تولید مواد پتروشیمی در طول این سه سال ونیم گذشته، 9 میلیون تن افزایش یافته است و درآمد صادرات ما در پتروشیمی 5.5 میلیارد دلار اضافه شده است. بنابراین اولین شرط برای اشتغال، اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری است و مردم باید برای سرمایه‌گذاری اعتماد کنند.

روحانی یکی دیگر از مسائل تاثیرگذار در اشتغال را فناوری دانست و اظهار داشت: برخی از بنگاه‌های اقتصادی امروز نیمه تعطیل است و تصمیمی‌ هم برای راه‌اندازی آن نباید بگیریم، زیرا تجهیزاتش کهنه شده و برای سال‌های قبل است.

وی ادامه داد: در سال 95 که 24 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط توانستند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند، 70 درصدشان قبل از این دولت متوقف شده بودند و فعالیت نمی‌کردند، وقتی یک کارخانه 10 - 15 سال است که تجهیزاتش مانده است، امروز هم اگر راه بیفتد نمی‌تواند با دنیا رقابت کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با بیان اینکه محصول ما باید رقابتی باشد تا پایدار بماند، اظهار داشت: محصول باید رقابتی باشد تا کارخانه‌ای که امروز افتتاح می‌شود پس فردا تعطیل نشود، ما افتتاح پایدار می‌خواهیم، ما سرمایه‌گذاری ای می‌خواهیم که برای اشتغال پایدار جوانان ما باشد، نه اینکه جوانان ما وارد یک بنگاه تولیدی شوند و دو سال بعد ناچار شوند بنگاه را ترک کنند و بنگاه تعطیل شود.

کد خبر 300635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.