پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان به بهره برداری رسید

لنجان_امروز پروژه تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان با تحت پوشش قراردادن بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت و با ظرفیت ۴ هزار و ۶۸۰ مترمکعب در روز با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید تا نقطه عطفی در اجرای پروژه های مهم و تاثیرگذار با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در کشور باشیم.

پروژه جمع آوری پساب‌های شهری شهرهای مجاور زاینده‌رود یکی از پروژه های مهم به شمار می آید چراکه خروجی پساب شهرها و سرریز شدن آن به رودخانه زاینده‌رود بدون عمل تصفیه، زیان های بهداشتی و زیست محیطی زیادی را به همراه داشت از سوی دیگر با توجه به وضعیت موجود در حوزه آب در کشور و لزوم حرکت به سمت استفاده پساب در صنعت پروژه در دستور کار مدیران استان اصفهان قرار گرفت.

البته باید به این مهم توجه داشت که اجرای پروژه فاضلاب تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان در قالب همکاری فولاد سبا و شرکت آب و فاضلاب الگویی برای اجرایی شدن در سطح ملی نیز بود چراکه اجرای این طرح نه تنها باعث شد آلودگی ناشی از ورود فاضلاب‌ به رودخانه زاینده رود بسیار کاهش یابد بلکه نقطه عطفی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین صرفه جویی بیشتر مصرف آب در صنعت بود.

به این نکته نیز باید توجه داشت که این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی  یکی از پروژه های بسیار مهم در سطح استان اصفهان به شمار می‌آید که با سرعت قابل توجهی اجرایی شد و به الگویی در کشور مبدل گردید چراکه اجرای این طرح با وجود حساسیت‌های موجود بر روی مصرف آب مدیریت صحیح از آب را به نمایش گذاشت و به خوبی نشان داد در استان اصفهان از هرز رفتن آب با جدیت تمام جلوگیری می‌شود. و امروز پروژه تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان با تحت پوشش قراردادن بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت و با ظرفیت ۴ هزار و ۶۸۰ مترمکعب در روز با حضور وزیر نیرو  به بهره برداری رسید تا نقطه عطفی در اجرای چنین پروژه های مهم و تاثیرگذار در کشور باشیم.

تصفیه خانه فاضلاب فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان در مساحتی به وسعت ۳۲ هزارمتر مربع احداث شده است که به روش لجن فعال و هوادهی گسترده با دبی خروجی ۱۸۹ لیتر در ثانیه و دبی ورودی دو مدول چهار هزار و ۶۸۰ مترمکعب در روز است. ، هزینه اجرای تصفیه خانه فاضلاب فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان ۱۱۰ میلیارد ریال و هزینه اجرای شبکه فاضلاب این شهرها ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است که در مجموعه این پروژه با هزینه ۳۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید. نکته قابل توجه دیگر در اجرای این پروژه آن است که اجرای شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان با سرمایه گذاری شرکت فولادمبارکه به روش بیع متقابل انجام شد.

چراکه  شرکت فولاد مبارکه در اولین اهداف خود با سازمان آب و فاضلاب اصفهان طرح تصفیه خانه فاضلاب فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان را هماهنگ و اجرا کرد؛ بدین صورت که تأمین منابع مالی این طرح ملی از سوی فولاد مبارکه و اجرای طرح توسط شرکت آب و فاضلاب استان انجام و آب جاری حاصل از پساب‌های شهری این دو شهر جمع‌آوری و به فولاد مبارکه هدایت شود.

بنابراین باید گفت با اجرای این طرح از ورود هرگونه پساب آب شهرهایی حوضه زاینده رود همچون سده لنجان و شهر ورنامخواست به رودخانه و به تبع آن از به مخاطره افتادن شرایط زیست محیطی و زندگی در منطقه جلوگیری به عمل آمد و از سوی دیگر استفاده از پساب‌های تصفیه شده شهرهای یاد شده شرایطی را فراهم میکند که میزان برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده رود کاهش یافته و آب تصفیه شده ناشی از پساب های شهری جایگزین برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده رود شود.

کد خبر 300561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.