تایوان، حمل و نقل برقي را رواج می دهد

خبرگزاری ایمنا: تايوان به سبب ميزان شهرنشيني زياد و تراكم جمعيت بالای آن، كشور ايده آلي براي استفاده ی وسايل نقليه ی برقي (ای وی) به شمار مي آيد. در كشوري که در ازاي هر فرد يك وسيله ی نقليه وجود دارد؛ به منظور كاهش قابل توجه واردات نفت و جلوگیری از انتشار دي اكسيد كربن، اصلاحات در زمينه ی حمل و نقل هر شخص امري ضروري به حساب مي آيد. با اين حال، بازار وسايل نقليه ی این كشور به كندي پيش رفته و اقدامات گذشته نيز نتايج محدودي نشان داده اند.

به گزارش ایمنا، مؤلفه هاي موفقیت آمیز استراتژي توليدات وسايل نقليه برقي در تايوان، می بایست حول محور اسکوترهای برقي باشد. اسكوترهاي برقي 68 درصد از 22 ميليون وسايل موتوري ثبت شده در تايوان را شامل مي شوند. اين كشور هم اكنون در توليد اسكوترهاي برقي پيشتاز است اما نسبت به این تولید گسترده، استفاده از آن به پیشرفت کندی داشته است.
در فاصله بين سال هاي 1998 تا 2002 سازمان حفاظت از محيط زيست تايوان، مبلغ 1.8 بیلیون دلار تايوان (معادل 60 ميليون دلار آمريكا) به عنوان یارانه ی اسكوترهاي برقي و با هدف كاهش هزینه های موتورهاي بنزين سوز در سطحی قابل قیاس، پرداخت كرده است. با این وجود به دليل كمبود ميزان اعتماد مصرف كنندگان به باطري ها و جايگاه هاي شارژ آنها، اين برنامه در جلب تقاضا كم بازده بوده است. بعد از پايان كمك هاي مالي نيز ميزان استفاده از اسكوترهاي برقي در سطح پاييني باقي ماند، چنانكه در سال 2009 اين ميزان تنها 12 هزار دستگاد برآورد شد.
ترويج وسايل نقليه برقي
دكتر "چي ين يانگ" در کتاب "عرضه تدابير استفاده از وسايل نقليه برقي: درس هايي از چين و تايوان" بیان نموده كه در تايوان پرداخت اين كمك هزينه ها بايد با سياست هاي بازدارنده ی استفاده از وسايل بنزين سوز همراه باشد.
نمونه اي از اين قبيل سياست ها را مي توان در چين يافت كه ميزان استفاده از اسكوترهاي برقي در اين كشور به سرعت افزايش يافته است. دكتر يانگ اذعان داشته است كه افزايش اسكوترهاي برقي در چين از نتايج عمده ی اين سياست جديد محسوب می شود. تقريبا در تمامي شهرهاي چين استفاده از موتورهاي بنزين سوز ممنوع شده است اما موتورها و اسكوترهاي برقي غالبا به عنوان وسايل غيرموتوري شناخته شده و از ممنوعيت قانون موتور سيكلت ها مستثني هستند. در نتيجه، انتظار مي رود كه بازار موتورسيكلت هاي برقي هر ساله به ميزان 11 درصد؛ تقريبا سه برابر ميزان توليد موتورسيكلت هاي بنزين سوز، افزايش يافته و تا سال 2014 تعدا آن ها به 31.6 ميليون دستگاه برسد.
دولت تايوان در ماه نوامبر 2009 بدون توجه به ناكامي هاي گذشته در اين زمينه، دستور كار جديدي براي كمك هزينه ی مربوط به مصرف كنندگان و توليد كنندگان اسكوترهاي برقي اعلام كرد. بر همین اساس ابتکاری مکمل و بالقوه برای بالا بردن میزان انتخاب استفاده از اسکوترهای برقی، جایگاه های تعویض باتری است. رانندگان مي توانند با تعويض باتري هاي خود در اين جايگاه ها، مشكلاتي مثل مدت زمان طولاني شارژ و مواجهه با كمبود جايگاه هاي شارژ را از سر راه بردارند.
شركت "سیتی پاور" در نظر دارد، 3 هزار عدد از اين جايگاه ها را تا سال 2014 داير نماید و "یالون گروپ" نيز اخيرا براي نصب جايگاه هاي خود، قراردادي با شركت "بتر پِلیس" به امضاء رسانده است.
اسكوترهاي برقي همچنين براي ترويج گردشگري در طبيعت و پيشرفت در كاهش دي اكسيد كربن در جزاير اطراف تايوان نيز قرار مي گيرند. وزارت حمل و نقل و ترابری تايوان(MOTC) در نظر دارد طي چهار سال آينده تمامي موتورهای بنزين سوز در جزاير "گرین ایسلند" و "ایکسیالیوکین" را با اسكوترهاي برقي جايگزين كند.
فوايد تجاري وسايل نقليه برقي
اگرچه تعداد اتومبيل ها و كاميون ها در تايوان نصف اسكوترهاست اما کماکان حدود 6 ميلیون دستگاه از آنها وجود دارد. دولت با تشخيص اهميت توليد و مصرف اتومبيل هاي الكتريكي، آغاز به سرمايه گذاري مبلغی معادل 9.7 بيليون دلار تايوان (معادل 309.2 ميليون دلار آمريكا) در بخش وسايل ی نقليه ی برقي اين كشور كرده است.
اين طرح سرمايه گذاري، در ابتدا به پروژه هاي وسايل برقي و خريداري ناوگان وسايل برقي شهري تا پايان سال 2013 شروع به کار می کند و بعد از پايان اين سال، اين كمك هزينه براي تمامي مصرف كنندگان وسايل نقليه ی موتوري و با هدف افزايش توليد و استفاده از آنها توسعه مي يابد.
شركت هاي وسايل نقليه موتوري تايوان مانند "یالون موتور" قابليت افزايش توليدي خود را به اثبات رسانده اند. شركت هاي تايواني "بی ام و" و "تسلا موتور" با توليد باتري و لوازم الكتريكي توانسته اند تجربه كافي براي توليد آنها را بدست آورند.
همچنين اذعان شده كه عدم وجود توليد گسترده ی اتومبيل در تايوان مي تواند منفعتي راهبردی براي اين طرح به حساب آید. در نتيجه، توليد وسايل برقي لطمه اي به بازار اتومبيل هاي گاز سوز وارد نمي كند. در ادامه ی فشارها براي توليد وسايل نقليه ی برقي، دو مؤسسه دولتي تايوان اخيرا از همكاري رسمي خود با آزمايشگاه هاي بيمه كننده ی امريكايي براي ايجاد استانداردهاي جهاني پيشرفته در بازارهاي رو به رشد خودروهاي برقي اين كشور خبر دادند.
بازارهاي وسايل نقليه برقي در تايوان با حمايت قانون گذاري و مالي اين كشور به سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند؛ اگرچه اين كشور همچنان با مشكلاتي مشابه با عدم ايجاد پايگاه هاي شارژ و همچنين عدم اعتماد مصرف كنندگان در 10 سال گذشته مواجه است. به دليل برابري قيمت اسكوترهاي برقي با اتومبيل، بسياري از تايواني ها همچنان تسهيلات اضافه شده بر وسايل بنزين سوز و آشنايي به استفاده از آنها را ترجيح مي دهند.
تكنولوژي پيشرفته باتري ها، تعويض آنها و برنامه ی آموزشي رانندگي با وسايل نقليه ی برقي، همگي قدم هاي مثبتي هستند اما دولت ممكن است به منظور استحكام بخشيدن به سياست هاي خود در مورد افزايش قابل توجه اسكوترها و اتومبيل هاي برقي، از عوامل باز دارنده نيز بهره بگيرد. همزمان با این اقدام، دولت به كنترل دقیق چگونگي قدرت دهی به جايگاه هاي وسايل نقليه ی الكتريكي در حد ظرفيت شان، هم نياز خواهد داشت چراکه تاثيرات محيطي وسايل نقليه ی برقي، بر ميزان كربن موجود در منبع الكتريسيته بستگي دارد.

کد خبر 27941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.