به گزارش ايمنا، پس از هدفمند كردن يارانه ها، افزايش نرخ كرايه تاكسي و اتوبوس بازار داغي پيدا كرده است به طوري كه دولت ميگويد كرايه حمل و نقل عمومي در سال 90 به هيچ عنوان نبايد افزايش پيدا كند اما شوراي شهر ميگويد براي جبران قسمتي از هزينه ها اين مبلغ بايد 15 درصد افزايش يابد. در تعيين موضوع بهاي بليت حمل و نقل عمومي، شهرداري، مردم و دولت، هر يك سهمي مساوي دارند.حال اگر هر يك از اين دو يعني شهرداري و دولت به تعهدات خود عمل نكنند، اين مردم هستند كه بايد جور آن را بكشند.
در دعواي جاري كه از ابتداي سال گذشته همچنان مستدام است، دولت برخلاف مصوبات قانوني از پرداخت سهم خود سر باز ميزند. اما علت اينكه شهروندان جوري نكشيدند و متوجه عدم پايبندي دولت به تعهدات قانوني اش نشدند و در زندگي روزمره خود آن را حس نكردند و شاهد افزايش كرايهها هم نبودند، به اين دليل بود كه در سال گذشته شهرداري اصفهان علاوه بر پرداخت سهم خود سهم دولت را هم پرداخت كرد.
اما امسال اتفاق جالبتري در حال شكلگيري است. دولت حاضر به پرداخت سهم خود نيست و از طرفي با ژست حمايت از اقشار آسيب پذير، مدام اعلام ميكند: اجازه نميدهيم شوراي شهر و شهرداري كرايهها را افزايش دهند. حال اين سوال مطرح است شهرداري كه منابع مالياش متكي به عوارض و مالياتي است كه از مردم دريافت ميكند و ايضا تراكمي كه ميفروشد و آن را هم مصرف شهر ميكند، براي تامين سهم دولت چه بايد بكند؟
اين در حالي است كه در همه كلانشهرهاي دنيا 20 تا 25 درصد درآمد شهرداريها را دولتها تامين ميكنند، اما متاسفانه در ايران اينطور نيست.
اگر هزینه ها جبران نشود؛شرکت اتوبوسرانی ورشکسته خواهد شد
شهردار اصفهان در اين رابطه تاکید کرد: در صورت جبران نشدن هزینه های شرکت واحد اتوبوسرانی با افزایش قیمت سوخت این شرکت ورشکسته خواهد شد لذا لازم است هرچه سریعتر در این خصوص تصمیم گیری شود تا سرویس دهی و ارائه خدمات به مردم تضمین گردد.
دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد با تاکید بر این مطلب افزود: بر اساس توافق با وزارت کشور مقرر شد تا پایان سال گذشته قیمت کرایه اتوبوس ثابت بماند اما در صورتی که مابه التفاوت قیمت سوخت در سال جاری پرداخت نشود با توجه با این که علاقمند به افزایش قیمت نیستیم ناگزیر این امر انجام می شود.
وی با تاکید بر این که مدیریت شهری در شرایط فعلی چاره ای جز افزایش کرایه اتوبوس ندارد اذعان داشت: حدود یک میلیارد تومان هزینه های شرکت واحد اتوبوسرانی به دلیل رشد قیمت سوخت و سرویس دهی افزایش یافته، این در حالی است که سالانه شهرداری به این ناوگان 12میلیارد تومان در قالب یارانه کمک می کند و این مبلغ قابل توجه است.
وی با اشاره به این که تعیین نرخ کرایه اتوبوس به پرداخت مابه التفاوت ها ی قیمت سوخت وابسته است ادامه داد: در صورتی که پیش بینی های لازم در رابطه با جبران هزینه های شرکت واحد اتوبوسرانی انجام نشود به اجبار قیمت بلیت اتوبوس افزایش می یابد لذا لازم است این مهم از سوی دولت، وزارت کشور و سازمان شهرداری ها هر چه سریعتر به صورت شفاف پیگیری و اعلام شود.
شهردار اصفهان از دولت خواست مابهالتفاوت قيمت سوخت اتوبوسها هرچه سریعتر براي تداوم عرضه سوخت ارزان قيمت به اتوبوسراني، به عنوان مهم ترین وسیله حمل و نقل عمومی پرداخت شود.
وی اضافه کرد: درصورتی که دولت مابهالتفاوت قیمت انواع سوخت در سال جاری جبران کند، مدیریت شهری نرخ کرایه اتوبوس را با احتساب کمک دولت تعیین خواهد کرد و اگر دولت کمک لازم را نداشته باشد، مجبور به اعلام نرخهای واقعی میشویم.
دکتر سقاییان نژاد تاکید کرد: مدیریت شهری اصفهان به دلیل جلوگیری از ورشکستگی شرکت واحداتوبوسرانی و تضمین ارائه خدمات به مردم هر چه سریع تر تصمیم گیری خواهد کرد.
وی تصریح کرد: اگر دولت کمک لازم را نداشته باشد، مجبور به اعلام نرخهای واقعی میشویم همچنین برای ارائه سرویس دهی مناسب نیاز به اعتبار داریم.
وی با اشاره به اين كه در حال حاضر شهروندان تنها يك سوم نرخ كرايه اتوبوس را پرداخت ميكنند، اعلام كرد: در حال حاضر فقط 50 تومان اين كرايه با توجه به افزايش قيمت سوخت و هدفمند سازي يارانهها از سوي شهروندان دريافت ميشود.
دکتر سقاییان نژاد اظهار امید واری کرد: با پرداخت یارانه های بلیت اتوبوس و مابه التفاوت قیمت سوخت برای حمل و نقل عمومی در سال آینده کمترین میزان افزایش نرخ کرایه اعمال شود و با افزایش تردد ها در سطح شهر بتوانیم خدمات رسانی مناسبی شهروندان داشته باشیم.
وی با بيان اين كه برای عدم افزايش در كرايه ها نیازمند حمایت های دولت و پرداخت یارانه های بلیت اتوبوس هستیم اظهار امیدواری کرد: با حمایت و کمک های دولت و پرداخت اعتبارات مصوب یارانه های بلیت، بتوانیم با ثابت نگه داشتن نرخ بلیت اتوبوس سبب رضایتمندی مردم شویم.
مديريت شهری چاره ای جز افزایش کرایه ها ندارد
رييس شوري اسلامي شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در اجرای طرح انقلابی هدفمند سازی یارانه ها نهایت همکاری را داشته ايم اظهار کرد: در صورتی که دولت تفاوت نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس را به شهرداری پرداخت کند و هزینه های رانندگان به نحوی جبران شود كرايه ها در سال جاري افزايش نخواهد يافت اما هنوز هيچ يارانه اي به شهرداري اصفهان پرداخت نشده است و با اين رويه مديريت شهري چاره اي جز افزايش كرايه ها ندارد.
وی با بیان این که براساس مکاتبات صورت گرفته، مقرر شده یارانه بلیت اتوبوس پرداخت شود که این میزان حدود 20 درصد یارانه های مصوب سال 89 است، تاکید کرد: لازم است قرار گرفتن شهرداری ها در سبد حمایتی طرح هدفمند کردن یارانه ها با جديت بيشتري پي گيري شود.
رییس شورای اسلامی شهر با اشاره به این که می بایست 10 درصد عوارض سوخت نیز به شهرداری ها اختصاص یابد اذعان داشت: در برنامه پنجم توسعه تلاش شده است سهم حمل و نقل عمومی درون و برون شهری ارتقا پیدا کند.
وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی از ابتداي هدفمند سازی یارانه ها با تمام ظرفیت به شهروندان خدمات رسانی کرده است، گفت: از نخستین روز اجرای هدفمند سازی یارانه ها ناوگان حمل و نقل عمومی با 100 درصد توان و ظرفیت به شهروندان خدمات رسانی کرده است.
مهندس عباس حاج رسولیها با تاکید بر این که مدیریت شهری در شرایط فعلی چاره ای جز افزایش کرایه اتوبوس ندارد اذعان داشت: تعیین نرخ کرایه اتوبوس به پرداخت مابه التفاوت ها ی قیمت سوخت وابسته است و مدیریت شهری اصفهان حداقل و حداکثر کرایه تخمین زده را بین 50 تا 250 تومان در نظر گرفته است.
وی با بیان این که تاکنون هیچ یارانه ای به شهرداری اصفهان پرداخت نشده است اذعان داشت: هنوز سهم شهرداری از محل درآمدهای حاصل از صرفه جویی مشخص نشده لذا لازم است این مهم برای این ارگان خدماتی هرچه سریعتر روشن گردد.
وی از دولت خواست مابهالتفاوت قيمت سوخت اتوبوسها را مستقيم به شهرداری پرداخت كند و براي تداوم عرضه سوخت ارزان قيمت به اتوبوسراني، دولت اين مابهالتفاوت قيمت سوخت را به شركت پخش فرآوردهاي نفتي پرداخت نكند .
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان معتقداست: «اين منصفانه نيست كه هزینه های سوخت افزايش يابد و نرخ کرایه اتوبوس به همان میزان بدون هیچ پرداخت سهم یارانه ای ثابت بماند..»
با پرداخت مابه تفاوت سوخت از طرف دولت کرایهها افزایش نمییابد
مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی شهر اصفهان نیز در این رابطه گفت: اگر دولت مابه التفاوت سوخت را تامين كند افزايشي در نرخ كرايه اتوبوسهاي شهر نخواهيم داشت.
سیدعباس روحانی بر طبق قانون مصوب مجلس باید هزینههای حمل و نقل شهری توسط مردم، دولت و شهرداري به صورت يكسان تامین شود اما در حال حاضر پس از هدفمند کردن یارانهها تاكنون يارانههاي پرداختي دولت كافي و به موقع نبوده و اين ناوگان را با چالشهاي متعددي روبه رو کرده است.
وی تصریح کرد: در بحث افزایش کرایهها ما تابع شهرداری، سازمان شهرداریها و وزارت کشور خواهیم بود.
وي هزینه جابهجایی هر مسافر با احتساب هزینه استهلاک اتوبوس قبل از هدفمند كردن يارانهها حدود 200تومان عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر فقط 50تومان اين كرايه با توجه به افزايش قيمت سوخت و هدفمند سازي يارانهها از سوي شهروندان دريافت ميشود .
روحاني با اشاره به عدم ارائه یک سوم یارانه از سوی دولت اذعان داشت: لازم است با توجه به قول داده شده هر چه سريعتر ضمن پرداخت يارانههاي بليت اتوبوس، ما به التفاوت قيمت سوخت براي حمل و نقل عمومي نيز پرداخت شود.
وي تصريح كرد: در حال حاضر با اجراي قانون هدفمندي يارانهها قيمتها در همه موارد بايد واقعي شود و بليت اتوبوس نيز از اين قانون مستثني نيست.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اصفهان و حومه تاكيد كرد: در صورتي كه دولت مابه التفاوت سوخت را تامين كند افزايشي در نرخ كرايه اتوبوسهاي شهر نخواهيم داشت اما اگر مابه التفاوت سوخت را پرداخت نكند قيمتها افزايش مييابد.
قیمت بنزین تاکسی ها 4 و سوخت گاز 5/7برابر شده است
معاون برنامه ريزي و آموزش سازمان تاكسي راني شهرداري اصفهان با بیان اینکه پس از هدفمند سازی یارانه ها قیمت بنزین برای تاکسی ها 4 برابر و سوخت CNG حدود 5/7برابر افزایش داشته است گفت: با افزایش 15 درصدی نرخ کرایه ها در پايان سال گذشته، تازه تا حدی ما به التفاوت قیمت سوخت جبران شد.
منوچهر شاهسوندي با انتقاد از برخی اظهارات مبنی براینکه افزایش نرخ کرایه تاکسی ها اجحاف در حق مردم است گفت: رانندگان تاکسی نیز جزء همین مردم هستند و با توجه به اینکه افزایش نرخ کرایه ها متناسب با چند برابر شدن قیمت سوخت نبوده و مابه التفاوت قیمت سوخت نیز به آنها پرداخت نمی شود، با مشکل مواجه هستند.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت رانندگان تاکسی و نرخ کرایه های این بخش باید به صورت مستقل مورد بحث و بررسی قرار گیرد گفت: ما قصد این را نداریم که نرخ کرایه ها را افزایش دهیم تا مردم تحت فشار بیشتری قرار گیرند اما در هر صورت اگر خواهان عدم تغییر نرخ کرایه ها باشیم باید به نوعی مابه التفاوت قیمت سوخت برای رانندگان تاکسی فراهم شود تا این افراد زحمت کش نیز متضرر نشوند.
وي با بيان اين كه افزايش كرايه تاكسي ها راهكار مناسبي نيست، اذعان داشت: كاهش مسافران تاكسي يكي از تبعات افزايش كرايه هاست از اين رو پيشنهاد مي شود تا سوخت گاز با قيمتي كمتر در اختيار تاكسيرانان قرار گيرد.
شاهسوندي، تصریح کرد : پس از هدفمند سازی یارانه ها قیمت بنزین مصرفی برای تاکسی ها 4 برابر، سوخت CNG حدود 5/7 برابر و سوخت LPGنيز 5/13 برابر رشد داشته است، به گونه ای که مثلا راننده های تاکسی در حالیکه در گذشته، روزانه برای 30 لیتر بنزین 3 هزار تومان و برای برای 20 متر مکعب سوخت CNG 40 تومان پرداخت می کردند اکنون باید برای همان میزان بنزین 12 هزار تومان و همان میزان سوخت گاز 300 تومان بپردازند.
وی بابيان اين كه تنها كمك به رانندان تاكسي افزایش 15درصدي كرايه ها در پايان سال گذشته بود، تصريح كرد: پس از هدفمند سازی یارانه ها مبلغی به عنوان مابه التفاوت سوخت به راننده های تاکسی پرداخت نشده همچنین رانندگان هیچ بسته حمایتی ای نيز دریافت نکرده اند.
خبرگزاري ايمنا: عدم پرداخت يارانه هاي سوخت توسط دولت به شهرداري ها، اين نهاد را در حل مشكل كرايه تاكسي و اتوبوس در بن بست قرار داده است به طوري كه از يك سو شهرداري با مشكل تامين مابه التفات هزينه سوخت تاكسي و اتوبوس روبروست و از سوي ديگر دولت از افزايش نرخ كرايه حمل و نقل ممانعت مي كند.
کد خبر 27795



نظر شما