40 درصد افراد جامعه به انواع آلرژی مبتلا هستند/ آمار بیماران مبتلا به آلرژی رو به افزایش است

آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و موادی است که به طور طبیعی بی‌ضرر است اما بر اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به یک سری مواد بی‌ضرر به وجود می‌آید.

به گزارش ایمنا، حساسیت یا آلرژی یک مشکل شایعی است که تقریباً از هر 10 نفر 3 یا 4 نفر به آن مبتلا می شوند.
اگر یکی از والدین به نوعی مبتلا به حساسیت باشد، شانس ابتلای فرزند به آلرژی 50 درصد است و اگر هر دو والد آلرژی داشته باشند، 75 درصد احتمال دارد فرزند آنها هم به آلرژی مبتلا شود.
برای بررسی هر چه بهتر آلرژی فصلی گفتگویی را با "دکتر رویا شرکت- فوق تخصص آلرژی" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

آلرژی چیست؟
آلرژی از مواردی است که به خصوص بسیاری از افراد در این فصل به آن مبتلا می شوند و شاید برخی افراد علایم این بیماری را با دیگر بیماری ها مثل سرماخوردگی اشتباه بگیرند.
آلرژی در واقع واکنش بیش از حد سیستم دفاعی بدن در مقابل موادی که ممکن است  بدن بسیاری از دیگر افراد  نسبت به آن واکنشی نداشته باشد.
موادی مثل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات که آلرژی زا هستند، باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود و علائم حساسیت را در بدن ایجاد کند.

آلرژی‌های فصلی، یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست.حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز  به آن مبتلا می‌شوند.
کسانی که مبتلابه آلرژی آن هستند بیس ژنتیکی دارند به طوری که در حال حاضر 30 تا 40 درصد افراد جامعه به انواع آلرژی مبتلا هستند که می تواند آلرژی پوستی، غذایی، تنفسی یا دارویی باشد.
آلرژی به نیش حشرات و امثال آن هم وجود دارد و باید نوع آن با تست های پزشکی مشخص شود.
افرادی که به آلرژی مبتلا هستند ممکن است کهیر یا علایم پوستی دیگر پیدا کنند؛ در کودکان آلرژی به صورت تهوع و استفراغ خود را نشان می دهد.

آلرژی چه علایم شاخصی دارد؟
علائم آلرژی شامل آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، عطسه، آب ریزش از بینی و چشم‌ها، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های پوستی است که بستگی به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژی زای خاص دارد.
هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد.
حساسیت فصلی در چشم موجب ورم ملتهبه بهاری قرمزی، تورم و اشک ریزش و حساسیت به نور، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا خس ،تنگی نفس و در بینی احساس خارش در بینی و گلو، سقف دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی و عصبی شدن می شود.
شایع ترین علامت در این بیماران عطسه های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر این افراد می شود و علاوه بر آن، گرفتگی بینی و آبریزش بینی نیز از دیگر علائم این بیماری است.
افرادی که در این فصل آلرژی دارند مناسب نیست زیاد با محیط خارج از منزل ارتباط داشته باشند.

تشدید آلرژی ها در فصل بهار بیشتر به دلیل گرده افشانی گیاهان اتفاق می افتد یا دلایل دیگری هم وجود دارد؟
بله، پولن گیاهانی مثل چنار و بید در این فصل گرده افشانی بیشتری دارند و آلرژی های فصلی را رقم می رنند.

آیا درمانی هم برای این گونه آلرژی ها وجود دارد؟
راهکار و درمان آلرژی حذف ماده حساسیت زا از اطراف بدن فرد مبتلا است، افراد مبتلا باید به توصیه های پیشگیرانه توجه کنند تا از تشدید حساسیت جلوگیری شود.

چگونه می توان علایم این بیماری را از بیماری های دیگر تفکیک کرد؟
بسیاری از اوقات بیماران آلرژی را خوب تشخیص نمی دهند و از کنار آن به راحتی عبور می کنند.
افرادی که گلایه مند هستند مرتب علایم سرماخوردگی دارند، مرتب آنتی بیوتیک مصرف می کنند و احساس می کنند به بیماری های عفونی مبتلا شده اند غافل هستند که در واقع به آلرژی مبتلا شده اند.
این افراد معمولاً آمپول های دگزامتازون و کورتون با دوزهای بالا استفاده می کنند که عوارض بسیار زیادی برای بدن دارد در حالی که به جای آنها می توان اسپری های بینی و دهانی برای بیماران تنفسی استفاده کرد.
متأسفانه در حال حاضر آمار بیماران مبتلا به آلرژی رو به افزایش است.

آیا در اصفهان مکانی هست که آزمایش های مربوط به تشخیص نوع آلرژی را انجام دهد؟
در اصفهان فوق تخصص های آلرژی هستند که مراکزی را به بیماران راهنمایی می کنند و افراد می توانند به این مراکز مراجعه و مراحل درمان را انجام دهند.

گیاهان آپارتمانی هم حساسیت زا هستند؟
بله، حتی گیاهان سبز هم آلرژی زا هستند و افراد مبتلا به این بیماری بهتر است از گیاهان آپارتمانی استفاده نکنند.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 277918

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.