بازارچه نوروزی صنایع دستی در فریدن+تصاویر

فریدن - بازارچه نوروزی صنایع دستی فریدن نیز در قالب طرحی زیبا و سنتی آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

به  گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، یکی از بخش‌ های مهم اقتصادی و فرهنگی در ایران، حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغال زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار می رود.
کشور ایران از اقوام و آداب و رسوم مختلف تشکیل شده که هر کدام از این اقوام با توجه با تاریخ و فرهنگ خود، در صنایع دستی و هنر های سنتی حرف های بسیاری برای گفتن دارند. 
صنایع دستی ایران از ظرفیت های بسیاری برخوردار است و محصولات برآمده از این صنعت مورد اقبال عموم مردم و توریست ها قرار دارد و کافیست که با نگاهی جامع و برنامه ریزی منسجم برای تولید و معرفی این محصولات اقدامات لازم انجام شود.
در واقع صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است و با توسعه آن، نه تنها به اشتغال زایی و اقتصاد کمک کرده ایم بلکه گام بلندی در جهت معرفی فرهنگ اصیل ایرانی برداشته ایم.

جغرافیا و فضایی که آدم ها در آن زندگی می کنند بر چگونگی معاش و روحیات آنها تاثیر می گذارد و مکان، بستر اولیه جغرافیا است و مکان یک محدوده مشخص در یک سرزمین خاص نیست.ایران بیشترین تنوع جغرافیایی را دارا است. از این رو، بیشترین گوناگونی در سبک زندگی و همچنین صنایع دستی را در این کشور شاهد هستیم و این دو مورد ما را بیش از پیش متوجه اهمیت دادن به صنایع دستی کشور به عنوان عناصر هویت ساز می کند.
فریدن، به عنوان دیاری تاریخی و پر ریشه نیز از دیرباز تا کنون هنرمندان بسیاری را در رشته های مختلف پرورانده است.

صنایع دستی فریدن، این سرزمین کهن، در گذشته های دور قالی بافی، گليم دو روی ساده و نقش دار، ماشتا (نوعی روانداز كه بر روی كرسی می انداختند)، پارچه بافی و جاجيم بوده است.
قالی‌های دست بافت زنان این سرزمین در نقش‌های متنوع صولتی، ماهی، کربلایی، بیگم، حوضی، هشت خوانی، شاه عباسی، ترنجی، سفره آردی، بوته سر کج، بادامی، خشتی، سینه ریز، درویشی، جنگلی، لیلی و مجنون و تخت جمشید، در کمال دقت و ظرافت بافته می‌شد و از شهرت به سزایی برخوردار بوده است. ارامنه اين شهرستان نیز زرگری، قلم زنی و كنده كاری روی سنگ را انجام می دادند.

در حال حاضر تعداد انگشت شماری از هنرمندان بومی منطقه به این هنرها می پردازند و قالی، گلیم و جاجیم، جای خود را به میناکاری، چرم دوزی، مشبک کاری، معرق، سرمه دوزی، آیینه کاری، مرصع، سوزن دوزی، قلم زنی، خاتم و منبت داده است.
بازارچه نوروزی صنایع دستی فریدن نیز در قالب طرحی زیبا و سنتی در محوطه غربی موزه مردم شناسی و اداره میراث فرهنگی این شهرستان دائر شده است.

در این بازارچه انواع هنرها نظیر سفال، منبت، خوشنویسی، قلم زنی ، عروسک سازی و غیره برای بازدید علاقه مندان به نمایش گذاشته شده است.
رونق صنایع دستی و تحقق اقتصاد مقاومتی
محمود سلیمی رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدن در حاشیه بازدید از این بازارچه  با بیان این که در حال حاضر کارگاه های مینا کاری، خاتم کاری، منبت کاری و چرم در سطح منطقه فعال هستند، از صدور 120 پروانه تولید انفرادی برای هنرمندان شهرستان و تنوع رشته های صنایع دستی در منطقه خبر داد.

وی از اعطای بیش از 20 فقره تسهیلات به میزان یک میلیارد ریال، بیمه هنرمندان، اختصاص غرفه رایگان، برپایی نمایشگاه های دوره ای و برگزاری دوره های آموزشی برای حمایت از هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی  یاد می کند و می گوید:با این وجود دوره های آموزشی در زمینه بافت گلیم و جاجیم، مورد استقبال مردم و هنرمندان قرار نگرفته است و اقبال هنرمندان بیشتر به سمت هنرهای سایر مناطق است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدن ادامه داد: در حوزه صنایع دستی بر اعطای اعتبارات اشتغال زا تاکید فراوان شده است و اختصاص مکانی جهت ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی گام موثری برای  فروش محصولات هنرمندان فعال در این عرصه است.
سلیمی افزود: صنایع دستی علاوه براین که عامل مهمی در معرفی هویت، فرهنگ و افکار هنرمند است، زمینه بسیار مناسبی برای  تحقق اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می رود.02148/131/15
کد خبر 275819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.