کنگره محتشم تحولی بزرگ و مجالی برای شناخت فرهنگ و هنر آیینی است

کاشان - دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی محتشم گفت: کنگره محتشم تحولی بزرگ و مجالی برای شناخت فرهنگ و هنر آیینی است.

 به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، میر علی انصاری در آیین آغاز به کار این کنگره در تالار غیاث الدین جمشید دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اظهار کرد: تلاش داشتیم این کنگره را به تحولی بزرگ و مجالی برای شناخت فرهنگ و هنر آیینی تبدیل کنیم.
وی افزود: براین اساس تمرکز اصلی این کنگره بر روی یک محور اصلی «زندگی و آثار و اندیشه محتشم» و چهار محور فرعی «کتاب شناسی و نسخه شناسی آثار محتشم»٬ «اوضاع فرهنگی و اجتماعی کاشان در دوره محتشم»، «هنرهای آیینی مثل تجسمی» و «مردم شناسی دینی» قرار گرفت.
میرانصاری به مشارکت بسیاری از مراکز فرهنگی و دانشگاهی ایران از جمله دانشگاه های تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، سمنان و کاشان و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در برگزاری این کنگره اشاره کرد و افزود: بسیاری از سخنرانان همایش از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی هستند.
دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی محتشم گفت: در این کنگره تلاش شد با دعوت از اساتید بین المللی نگاه از ایران فراتر رفته و ابعادی بین المللی به کنگره داده شود که به دلیل سیاست‌های جدید رییس جمهوری آمریکا سفر و حضور برخی از این اساتید بین المللی از جمله استاد لوزانسکی از دانشگاه آمریکا در این کنگره لغو شد.
وی تاکیدکرد: در انتخاب مقالات کنگره نیز خود را مقید به پژوهش استادان مجرب ننمودیم بلکه از طریق فراخوان از تمام علاقمندان برای ارایه مقاله دعوت شد.
به گفته میرانصاری ۴۰۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از میان آنها ۱۲۰ مقاله توسط هیات داوران پذیرفته و به صورت چکیده آماده ارایه در کنگره شد.
عضو شوای عالی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و مدیر بخش ادبیات دانشنامه ایران افزود: مجموعه ای بی نظیر از مقالات در زمینه محتشم شناسی و تمامی تحقیقات محتشم شناسی از ابتدا تاکنون توسط ۲۴ تن از اساتید برجسته ادبیات کشور تهیه شده است.02150/131/10 
کانال اطلاع رسانی : https://telegram.me/imnanews
 
کد خبر 273194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.